از مهمترین شیوه های طراحی وب سایت ، طراحی سایت داینامیک می باشد. این فرصت برای مدیران وب سایت و کاربران در راه اندازی سایت فراهم است که جهت پویایی یک وب سایت محتویات آن را تغییر دهند. در وب سایت های داینامیک طراحان سایت پس از تحویل وب سایت به کارفرما ،  می تواند تا آپدیت وب سایت را پس از طراحی به عهده بگیرد. در واقع کنترل تمامی قسمت های یک وب سایت داینامیک بدون آنکه نیازی به طراح‌ سایت باشد بر عهده صاحب وبسایت خواهد بود. در این مقاله از سایت برتر می خواهیم در رابطه با طراحی سایت های داینامیک صحبت نماییم. همچنین توضیحاتی در مورد مزایا و معایب وب سایت های داینامیک ارائه دهیم ، برای آگاهی علاقه مندان جهت کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف طراحی سایت داینامیک

طراحی سایت داینامیک به گونه ‌ای از طراحی سایت گفته می ‌شود که در آن کلیه نیازمندی های مشتری مورد بررسی قرار می گیرد و برحسب آن طراحی انجام می گردد. همچنین صاحب وب سایت خود می تواند برحسب ضرورت محتویات سایتش را به طور آنلاین عوض کند.

در این نوع وبسایت برعکس سایت استاتیک طراحی یه گونه‌ ای انجام می گیرد که محتوا قابل تغییر و نامحدود است. در طراحی این وب سایت ها ، طراحان یک پنل مدیریتی را جهت کنترل و تغییر محتوا ایجاد می کنند تا مدیر وب سایت بتواند بدون آن که نیازی به طراحی داشته باشد مطالب مورد نظرش را در وبسایت قرار دهد.

از آنجا که وب سایت های داینامیک در قیاس با سایت های استاتیک از قابلیت‌های بیشتری برخوردارند هزینه طراحی وب سایت داینامیک به مراتب بالاتر است و در مقابل هزینه آپدیت یک وب سایت داینامیک نسبت به سایت استاتیک بسیار کمتر خواهد بود.

فرق سایت اختصاصی در طراحی سایت داینامیک با CMS

وب سایت داینامیک به دو روش اختصاصی و همچنین با CMS انجام می گردد. در طراحی وب سایت اختصاصی با روش داینامیک کاملاً وب سایت شخصی سازی شده است و هیچگونه کد اضافی در آن وجود ندارد به گونه ‌ای که گاهی به صورت بهینه بوده و از لحاظ سرعت وب سایت در رنج بسیار خوبی قرار می گیرد.

طراحی سایت با استفاده از CMS یا سیستم مدیریت محتوا بدون احتیاج به دانش برنامه نویسی امکان اصلاح ، ویرایش تولید محتوا و دیگر تغییرات وجود دارد. از انواع سیستم های مدیریت محتوا می توان به جوملا ، وردپرس ، پرستاشاپ و … اشاره نمود که مهمترین آن ها وردپرس می باشد.

بیشتر بخوانید : چند دلیل اهمیت طراحی سایت

فرق سایت اختصاصی در طراحی سایت داینامیک با CMS

همانگونه که در مطلب بالا به آن اشاره نمودیم در وب سایتی که به صورت کاملاً اختصاصی طراحی می شود احتمالاً هزینه های گزافی باید برای برنامه نویسی آن پرداخت نمایید و شاید ماه ها زمان ببرد تا برنامه نویسی آن تکمیل شود.

اما در سیستم مدیریت محتوای وردپرس قضیه فرق دارد و می توان گفت تا ۹۷ درصد از مواردی که شما به آن احتیاج دارید یکی دیگر قبلاً به آن احتیاج پیدا کرده است.

به این منظور برنامه نویس نویسان نمونه ‌هایی را تهیه و راهی بازار می نمایند که این قبیل برنامه ها که بر روی وب سایت ها افزوده می شود در اصطلاح پلاگین و افزونه نامیده می شود.

در واقع برنامه نویسان حرفه ای با ارائه پلاگین ها و افزونه ها به صورت پولی و رایگان نیازهای طراحان وب سایت را برآورده می کند. برای نمونه فرض کنید که شما صاحب یک وب سایت هستید که در آن شبکه اجتماعی اینستاگرام در زمینه کسب و کارتان اهمیت بالایی دارد و می خواهید که در صفحه اصلی وب سایت تان قسمتی را برای اینستاگرام ، عکس ها و سایر مطالبی که به آن نیاز دارید به کاربران وبسایت نمایش داده شود قرار دهید.

شما برای این چنین کاری و اجرای آن در وب سایت های اقتصادی قاعدتاً باید هزینه ای بسیار زیادی پرداخت کنید ، همچنین وقت زیادی نیز برای طراحی آن باید صرف نمایید. تصور کنید با داشتن یک وب سایت با وردپرس طی چند کلیک و صرف هزینه های بسیار کم یا حتی رایگان می توانید برای خودتان یک وب سایت داشته باشید.

موضوع جالب ‌تراینکه هر چند وقت یکبار افزونه ها به روز رسانی می شوند ، پس اگر مشکلی یا باگی در طراحی سایت داینامیک داشتید رفع خواهد شد و با قابلیت‌های جدید می توانید به وب سایت تان اضافه نموده و آن را ارتقاء دهید. همچنین درصورتی که با افزونه ای به مشکل بر بخورید می توانید آن را با افزونه ای دیگر جایگزین کنید.

بیشتر بدانید : راه های ثبت سفارش طراحی سایت

طراحی وب سایت داینامیک چه معایبی دارد؟

برای خیلی ها غیرقابل باور است که وب سایت های داینامیک دارای یکسری عیوب باشد. در واقع پویایی این وبسایت ها موجب می شود آنها معایبی را به خود اختصاص دهند که این عیوب شامل موارد زیر می باشد:

مشکل در برنامه نویسی مجدد از مهمترین معایب طراحی سایت داینامیک به حساب می آید. به این منظور اگر بخواهید وب سایت با این روش که از پیش ساخته شده است به طراح دیگر واگذار کنید کار برنامه نویس جدید دشوار خواهد شد. در واقع برنامه نویس جدید برای آنکه بداند طراحی وب سایت به صورت داینامیک به چه شیوه ای انجام شده است می بایست اقدام به خواندن کدهای برنامه نوشته شده وب سایت کند و سپس برای تغییرات جدید اقدام نماید.

هزینه بالای سرور ها از دیگر عیوب این نوع طراحی وب سایت به حساب می ‌آید. به گونه ‌ای که ذخیره اطلاعات بر روی دیتابیس انجام می گیرد به همین علت هزینه نگهداری آن بسیار زیاد استو از آنجا که پردازنده سرور جهت بهره گیری از بانک اطلاعاتی باید به طور پیوسته کار کند هر چه میزان تعداد بازدید افزایش پیدا کند با بالا رفتن حجم کار پردازنده سرور با مشکل مواجه خواهد شد به همین علت سرور به یک حافظه بیشتری احتیاج دارد ، این مسئله باعث می‌شود تا هزینه سرور سایت ها بالا رود.

مشکلات امنیتی و خطرات آن حین ذخیره اطلاعات بر روی سرور از دیگر موضوعات و معایبی است که وب سایت داینامیک به خود اختصاص داده است. در واقع جهت حفظ امنیت وب سایت هیچ فردی به جز صاحب سایت نباید به دیتابیس دسترسی داشته باشد.

به این منظور باید شرکت طراحی وب سایت داینامیک معتبری را انتخاب کنند تا از خطراتی همچون هک جلوگیری گردد. در این میان شرکت هایی که طراحی وب سایت ها را با دقت بالا و به صورت اصولی انجام می دهند قادر خواهند بود نیاز متقاضیان را به خوبی پاسخگو باشند. در واقع طراحی درست و شیوه های مطمئن کد کردن اطلاعات باعث افزایش امنیت یک وب سایت می شود.

پیشنهاد می شود مطلب طراحی سایت غرب تهران را نیز مطالعه کنید

مزیت های طراحی سایت داینامیک

از آنجایی که آپدیت محتواهای موجود در وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است می ‌توان به عنوان مهمترین مزیت طراحی سایت داینامیک به آپدیت محتوا اشاره نمود.

در واقع با انتشار هر محتوای جدیدی کاربران به وبسایت برمی ‌گردند و به نوعی آنان را درگیر سایتتان می‌ کنید. محتوای با کیفیت ، خوب و مفید همواره کاربران دائمی به همراه خواهد داشت. همین موضوع باعث می‌ شود تا در موتورهای جستجو همچون گوگل بیشتر دیده شوید.

در واقع گوگل به محتوای جدید علاقه دارد و مدیریت محتوایی مؤثر این اطمینان را به شما می دهد که کاربران وب سایت شما را از طریق نتایج جستجوی گوگل یا دیگر موتورهای جستجو بیابند.

همچنین می توان گفت وب سایت داینامیک با شبکه های اجتماعی ادغام می شود ، قرار دادن دکمه های شبکه های اجتماعی در طراحی وب سایت داینامیک این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا مطالب سایتتان را در شبکه‌ های اجتماعی به اشتراک بگذارند و شما از این طریق نیز دیده شوید.

به طور کلی اگر بخواهید به صورت موردی از مزایای این نوع وب سایت داینامیک برای پیاده سازی به عنوان وب سایت تان اقدام نمایید مزیت های آن شامل موارد زیر می باشد :

آپدیت راحت و سریع به صورت آنلاین توسط مدیر سیستم

افزودن امکانات سفارشی

پشتیبانی کردن از چندین زبان

به حداقل رسیدن هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی وب سایت

افزایش امنیت سایت

توزیع مدیریت سایت در سیستم میان چند نفر

قابلیت مدیریت و آپدیت بدون تخصص و دانش

قرار دادن حجم وسیعی از داده در وب سایت

ارائه خدمات مختلف تحت وب به کاربران