با گسترش اینترنت انواع سایت های فروشگاهی و کانال های خرید و فروش اینترنتی روز به روز در حال افزایش می باشند. اغلب این وب سایت ها درگاه خرید دارند و در خیلی از موارد امکان دارد که در هنگام فرایند خرید اینترنتی دچار مشکل شوید. اما توجه داشته باشید که باید مراکزی وجود داشته باشد که بر روی روند فعالیت این فروشگاه های اینترنتی نظارت داشته باشند و در صورت بروز مشکل به شکایت خریداران رسیدگی نمایند. از این رو در این مطلب از سایت برتر شما عزیزان را با شیوه های شکایت از وب سایت های فروش اینترنتی آشنا خواهیم کرد. تا پایان با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی : معرفی بهترین قالب های فروشگاهی

درج شکایت وب سایت های فروش اینترنتی در ای نماد

اگر شما قصد دارید که از فروشگاهی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی است شکایت کنید بهترین گزینه درج شکایت وب سایت های فروش اینترنتی در ای نماد می باشد. ابتدا وارد این سایت شوید.

درج شکایت وب سایت های فروش اینترنتی در ای نماد

سپس از گزینه های موجود شکایت از کسب و کار را انتخاب نمایید.

گزینه شکایت از کسب و کار

در مرحله بعدی یک حساب کاربری ایجاد کنید. سپس اطلاعات درخواستی را با دقت کامل کنید. توجه داشته باشید که شماره تلفن همراهی که ثبت می کنید باید با کد ملی مطابقت داشته باشد و نمی توانید از شماره تلفن همراهی استفاده کنید که با کد ملی متفاوت می باشد.

پس از انجام فرآیند ثبت نام بر روی گزینه ثبت شکایت کلیک نمایید. پس از آن نام کاربری و رمز ورود خود را وارد کنید. از گزینه های موجود در سمت راست بر روی ارسال شکایت کلیک کنید. سپس به منظور درج شکایت از وب سایت اینترنتی URL وب سایت مورد نظر را وارد نمایید. پس از آن شماره فاکتور و کد رهگیری را ثبت کنید.

در مرحله بعدی باید علت درج شکایت را انتخاب نمایید. گزینه های موجود شامل مغایرت کالا و خدمت تبلیغ شده، عدم ارائه خدمت یا تحویل کالا، دیرکرد در تحویل کالا یا خدمت عدم، ارائه خدمات پس از فروش و عدم بازپرداخت وجه می باشد. پس از انتخاب شکایت مورد نظر لازم است که توضیح مختصری درباره درخواست خود درج کنید.

پس از آن در صورت داشتن عکس مانند عکس کالای ناقص، اسکرین شات قبض پرداخت و… آن را در سامانه قرار دهید. در مرحله آخر نیز گزینه ارسال را انتخاب کنید. برای پیگیری شکایت ثبت شده می توانید از بخش وضعیت شکایات استفاده کنید.

ثبت شکایت وب سایت های فروش اینترنتی در سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی

راه دیگر ثبت شکایت وب سایت فروش اینترنتی از طریق سایت اتحادیه و کسب و کارهای مجازی می باشد. فروشگاه هایی که در این اتحادیه قرار دارند باید دارای نماد زیر باشند.

نماد اتحادیه کسب و کارهای مجازی

در این وب سایت می‌توانید علاوه بر فروشگاه هایی که دارای این نماد هستند از فروشگاه های که این نماد را ندارند نیز شکایت کنید.

در ابتدا وارد وب سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی شوید. بر روی گزینه شکایت که در انتهای صفحه قرار دارد کلیک نمایید و در مرحله بعدی باید در سایت ثبت نام کنید.

ثبت شکایت از طریق وب سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی

پس از انجام ثبت نام باید شکایت از خود را درج نمایید. حالا باید اطلاعات درخواست شده را پر کنید و شرح مختصری از علت شکایت خود را بنویسید.

نحوه ثیت شکایت از طریق وب سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی

همچنین لازم به ذکر است که اگر فایلی دارید مانند عکس محصول یا فاکتور فروش آن را در سایت قرار دهید. در آخر بر روی گزینه ثبت ضربه بزنید. یک کد رهگیری برای شما فرستاده خواهد شد. توسط این کد قادر خواهید بود شکایت خود را پیگیری نمایید. نمونه یک شکایت از وب سایت اینترنتی در این سامانه.

طریقه ثبت شکایت از انواع وب سایت های اینترنتی در سامانه پلیس فتا

به منظور درج شکایت از وب سایت اینترنتی در سامانه پلیس فتا ابتدا وارد سایت شوید. سپس برای ثبت شکایت خود بر روی گزینه خدمات الکترونیک بزنید و از منوی موجود ثبت گزارش مردمی را انتخاب کنید.

ثبت شکایت در سامانه پلیس فتا

در مرحله بعدی باید برای ورود / ثبت نام که در گوشه سمت چپ بالای صفحه قرار دارد کلیک نمایید و در این سایت ثبت نام کنید. پس از آن گزینه گزارش تخلف وب سایت را انتخاب نمایید. سپس لازم است که نام کاربری و رمز عبور خود را درج کنید.

پس از آن قادر خواهید بود که شکایت خود را ثبت نمایید. در مرحله بعدی شکایت شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که جرم اتفاق افتاده باشد فرد خاطی دستگیر خواهد شد. توجه داشته باشید در این روش شکایت شما مورد رسیدگی حقوقی و کیفری قرار نمی گیرد.

به صورتی که رای لازم الاجرا صادر خواهد شد. زیرا اصولاً پلیس فتا تحقیقات را در حوزه تخصصی انجام خواهد داد و صلاحیت صدور حکم و مجازات را ندارد. اما در صورتی که مقصود شما شکایت و دریافت حکم باشد می توانید از شیوه شکایت از طریق مراجع قضایی را پیگیری کنید.

طریقه ثبت شکایت از وب سایت های فروش اینترنتی به روش مراجع قضایی

این روش از ثبت شکایت که به روش مراجع قضایی انجام خواهد شد باید در صورتی باشد که شکایت شما کاملاً جدی است. زیرا شکایت از طریق مراجع قضایی بسیار زمان بر می باشد. به منظور انجام این کار ابتدا باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کنید.

سپس درخواست شکایت خود را کامل کرده و در صورت وجود مدارک آن ها را ضمیمه نمایید. زمانی که گزارش شکایت شما ارسال شد دادسرا به عنوان یک مرجع قضایی به صورت مقدماتی بر روی درخواست شما پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

اما اگر جرم های ارتکاب یافته توسط وب سایت اینترنتی نیاز به انجام تحقیقات بیشتری داشته باشد موضوع را به پلیس فتا نیز ارجاع خواهد داد. در این صورت پلیس فتا می بایست در این رابطه تحقیقات بیشتری را انجام دهد و نتیجه تحقیقات را به دادسرا اعلام نماید.

در صورتی که دادسرا جرم را شناسایی کند پرونده به دادگاه کیفری ارجاع داده خواهد شد. در مرحله بعدی قاضی با توجه به تخلفات صورت گرفته رای را صادر میکند. توجه داشته باشید که برای ثبت شکایت از وب سایت های فروش اینترنتی بهتر است که از این طریق گزارش نشود زیرا فرایندی زمان بر و پر هزینه می باشد.

شیوه ثبت شکایت از وب سایت دیوار

گاهی امکان دارد که در زمان استفاده از وب سایت دیوار با مواردی مانند مزاحمت، کلاهبرداری و… برخورد کنید. اما ما به شما عزیزان در این بخش طریقه ثبت شکایت از سایت دیوار را آموزش خواهیم داد. چنانچه در انجام معاملات در سایت دیوار با مشکلات شدیدی مواجه شدید در مرحله اول باید در سامانه ثنا ثبت نام نمایید.

ثبت شکایت در سامانه ثنا

به منظور این کار ابتدا وارد سایت سامانه ثنا شوید. پس از آن باید بر روی گزینه ثبت نام برخط کلیک نمایید. حالا باید اطلاعات درخواست شده را کامل کنید. در مرحله بعدی باید نوع شکایت خود را انتخاب کرده و نوبت اینترنتی دریافت نمایید.

ثبت نام جهت شکایت در سامانه پلیس فتا

به منظور دریافت نوبت اینترنتی باید به سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. در این سایت قادر خواهید بود لیست دفاتر خدمات قضایی را ببینید. سپس دفتری را که به محل زندگی شما نزدیک تر است را انتخاب کنید.

بعد از دریافت نوبت شما باید در زمان اعلام شده به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید و شکایت خود را ثبت نمایید. به منظور پیگیری از شکایت خود می ‌توانید به سامانه ثنا مراجعه نمایید.

به منظور شکایت جزئی ‌تر یا شکایت از وب سایت دیوار می‌ توانید از طریق صفحه پشتیبانی دیوار استفاده کنید.

شکایت از وب سایت دیوار

برای این کار گزینه ارتباط با پشتیبانی را انتخاب کرده و سپس با استفاده از شماره زیر شکایت خود را ثبت نمایید.

تلفن شکایت از فروشگاه اینترنتی دیوار و گزارش تخلف: ۰۲۱۷۹۴۵۸۸۰۰