در فضایی که بسیاری از کسب و کارها آنلاین شده است هر وب سایتی نیاز به داشتن امنیت و سرعت بالا را جهت کسب رضایت کاربران امری ضروری می داند. به سبب همین ویژگی برای دسترسی سریع و بهتر کاربران به محتوای اینترنتی سرویسی تحت عنوان سی دی ان ارائه شده است که با عملکردی که دارد در سریع ترین زمان ممکن محتوای موجود در وب سایت را به کاربران نمایش خواهد داد. این سرویس با ایجاد یک شبکه هماهنگ موجب تسریع در رد و بدل کردن اطلاعات سرورهای شما می شود. برای مفهوم بهتر این مقدمه در رابطه با سرویس CDN تا انتهای مقاله ارائه شده از سایت برتر را مورد مطالعه قرار دهید تا با کسب اطلاعات کامل کسب و کار اینترنتی خود را مطابق با سرویس های موجود ارتقاء دهید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف جامع سی دی ان

سرویس CDN مخفف کلمه Content Delivery Network به عنوان یک شبکه انتقال محتوا ، محتوای سایت شما را از نزدیکترین سرور موجود در اطراف منطقه جغرافیایی کاربرتان لود می کند که این امر باعث افزایش سرعت و کارآیی سایتتان شده و در بهبود سئو سایت در موتور جستجوگر گوگل تأثیرگذار خواهد بود. این شبکه متشکل از سرویس هایی است که در مناطق متعدد جغرافیایی قرار دارند و محتوای کشف شده را از وب سایت ها به سمت کاربر انتقال می دهند. این انقال بر حسب موقعیت سرور ، مبدأ محتوا و منطقه جغرافیایی کاربر صورت می گیرد.

برای نمونه وقتی در اینستاگرام هستید و می خواهید تا تصاویر مورد نظرتان را مشاهده کنید از آنجایی که سرور میزبان شرکت فیسبوک در شهرهای مختلف جهان وجود دارد اگر از سرور های کشوری مثل فرانسه برای شما اطلاعات ارسال شود مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا به دستتان برسد. اما اگر همان اطلاعات از سرور ترکیه گرفته شود طبیعتاً بسیار سریع تر به دست شما که داخل کشور ایران هستید خواهد رسید.

اکنون در ذهن بسیاری از کاربران این سؤال وجود دارد که اطلاعاتی که از طریق این سرویس منتقل می شود چه می باشد؟ در واقع CDN امکان انتقال سریع اقلام مورد نیاز جهت بارگیری محتوای اینترنت که شامل پرونده های جاوا اسکریپت ، صفحات html ، استارشیدها ، تصاویر و فیلم ها می شود را فراهم می نماید. خدمات این سرویس هر روز ارتقاء می یابد و امروزه بخش عظیمی از ترافیک وب از طریق سی دی ان ها به وجود می آید که از جمله ترافیک سایت های بزرگی نظیر فیس بوک ، نتفلیکس و آمازون را شامل می شود.

در کشور ما وب‌ سایت‌های مختلفی از این سرویس بهره می برند به گونه ای که با هدف تجارت جهانی در افزایش سرعت انتقال اطلاعات از CDN های معتبر استفاده می نمایند. کاربران از طریق شبکه های تحویل محتوا می توانند در کمترین زمان داده های خود را به هر نقطه از کشور که می خواهند بفرستند و با این کار طیف گسترده‌ای از کاربران را مورد هدف قرار دهند.

بیشتر بخوانید : دی ان اس چیست؟

عملکرد سی دی ان به چه صورت است؟

عملکرد سی دی ان به چه صورت است؟

برای آنکه فاصله بین بازدیدکنندگان و سرور وبسایت به حداقل برسد سرویس CDN نسخه کش  شده محتوایی سایت را در چند منطقه جغرافیایی که به آنها POP گفته می شود ذخیره می کند. در واقع هر POP شامل تعدادی سرور حاوی محتوای کش شده است که وظیفه شان تحویل اطلاعات به نزدیکترین بازدید کنندگان می باشد.

شاید با خود فکر کنید که این کار چه سودی دارد؟ برای فهم بهتر یک مثالی را بیان کنیم. در نبود این سرویس تمامی کاربران وبسایت شما محتوا را از سرور اصلی نظیر سرور داخلی تهران دریافت می کند. در این صورت اگر کاربران درخواست را به سرور تهران بفرستند و این سرور باید پاسخ را که در اینجا بارگذاری محتوا است برای آنها ارسال کنند.

به این فکر کنید اگر ترافیک سایت شما بالا باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد ، در این موقعیت سرور باید به تعداد زیادی از درخواست ‌ها پاسخ دهد که این باعث تحمیل بار زیاد به سرور شده و در نتیجه پاسخ ها دیرتر ارسال خواهد شد و سایت تان دیر بارگذاری می‌شود. این عامل منجر به یک تجربه کاربری بسیار بد برای بازدید کنندگان سایت تان خواهد شد ، با این مثال شما به ضرورت سرویس سی دی ان پی خواهید برد.

CDN ها به جای یک سرور ، چندین سرور را در سراسر جهان مستقر نموده اند که آماده سرویس دهی می باشد. زمانی که از این سرویس استفاده کنید به طور حتم محتوای استاتیک سایت تان که همان اطلاعاتی است که پیشتر ذکر نمودیم کش شده و در تمامی این سرورها ذخیره خواهد شد.

بیشتر بدانید : سرویس کلودفلر چیست؟

تأثیرات سی دی ان در بهینه سازی وب سایت

همانگونه که در مقدمه به آن اشاره نمودیم این سرویس باعث افزایش سرعت بارگذاری و اشتراک گذاری اطلاعات می ‌شود و همین عامل می تواند نقش بسزایی در رتبه بندی وب سایت تان در موتورهای جستجو داشته باشد. سرور های CDN از الگوریتم های ذخیره موقت (Caching Algorithms) بهره می برند که به بهینه سازی وبسایت تان کمک بسزایی می کند.

این الگوریتم ها به کاربر این امکان را می دهد تا با مشکل مطالب کپی شده یا مشابه مقابله نماید .محتوایی که اخیراً در وب سایت شما ما قرار می گیرد باید در لیست آخرین اطلاعات ذخیره شده در CDN ها وجود دارد و در تمامی سرور ها به صورت کش نیز ذخیره می گردد.

جالب است بدانید که CDN به ایندکس شدن سریع تصاویر موجود در وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو نیز کمک می کند. پس اگر تصاویر خود را بر روی سرور های CDN آپلود کنید نه تنها کاربران بیشتر بلکه ربات های موتورهای جستجو نیز دسترسی سریع تری به آنها دارد و پنانسیل بسیار بیشتری برای دریافت سریعتر بازدیدها در انتظارتان خواهد بود. هرچه تعداد بازدید بالا باشد رتبه سایت شما بالا بوده و از لحاظ سئو نیز تأثیرات مثبتی را شاهد خواهید بود.

سی دی ان برای هر وبمستر یا صاحب کسب و کار آنلاین که دارای یک وب سایت و اپلیکیشن موبایل است بسیار کاربردی و سود آور می باشد. CDN برای سیستم هایی که به طور همزمان توسط هزاران کاربر در حال استفاده است بسیار مفید می باشد. علاوه بر این برای وب سایت هایی که دارای تعداد زیادی محتوا با فرمت های مختلف هستند و همچنین وب سایت هایی که کاربران آن از نقاط مختلف دنیا مراجعه می کنند به طور حتم پیشنهاد می شود.

مزیت های مهم استفاده از سرویس سی دی ان

میزان قابل ملاحظه‌ ای به سرعت بارگذاری سایت شما در سراسر جهان علی الخصوص برای موبایل ها افزایش پیدا می کند

علاوه بر این با بالا رفتن سرعت بارگذاری ، دانلود محتوای آپلود شده در سرور های تان برای کاربران نیز افزایش می یابد

عملکرد بهتر وب سایت و بهینه سازی آن جهت نمایش محتوا های بصری مثل تصاویر و ویدیو ها

افزایش چشمگیر پهنای باند و کم شدن تعداد ارتباطات از طریق یک کانال و در نتیجه کم شدن سرعت وب سایت

نبود ترافیک های سنگین به علت وجود سرورهای مختلف به ازای یک سرور

افزایش بسیار بالای پایداری یک وب سایت

بالا رفتن امنیت اطلاعات و کاهش خطرات حملات سایبری

کم شدن مدت زمان لودینگ و پا فرینگ ویدیوهای آنلاین

تخصیص هزینه کم راه اندازی و استفاده و عملکرد بهتر در قسمت های مختلف وب سایت به ویژه تجربه کاربری