ایده و خلاقیت در رابطه با یک ترند جدید چه در بحث پوشاک و دکوراسیون و چه در زمینه طراحی سایت همواره ایده خوبی نیست، اما اگر هدفمند و تأثیرگذار باشد به کارگیری آن نتیجه خوبی در بر خواهد داشت. از آنجا که چشم انسان عوامل محرک را دوست دارد پس سینماگرافی در طراحی سایت برای بسیاری از کاربران وب یک ویژگی منحصر به فرد خواهد بود. سینماگراف نه لزوماً تصویر است و نه ویدیو، بلکه ترکیبی از آن است که با حرکت های کوچک موجب جلب توجه کاربر و درگیر کردن ذهن آن خواهد شد. در رابطه با سینماگرافی و نحوه به کارگیری آن در صفحات وب سایت در این مقاله صحبت خواهیم نمود تا انتها ما را همراهی نمایید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

اهمیت و تعریف سینماگرافی در طراحی سایت

همانگونه که گفتیم از مؤثرترین شیوه های جلب توجه کاربر ویدیو می باشد زیرا چشم انسان حرکت را دوست داشته اما از طرفی ایجاد یک ویدیوی خوب و با کیفیت در صفحه اصلی وب سایت حجم زیادی را در بر می‌گیرد و این اثر منفی بر سرعت وبسایت خواهد گذاشت.

اما از طرفی به کارگیری سینماگراف در پهنای باند کمتر و هم چنین آپشن حرکت می توانید یک سینما گراف جذاب در وب سایت خود ایجاد نمود در واقع هر وب سایتی این مشخصه را ندارد پس در صورتی که کاربر آن را در سایت شما ببیند برایش جذابیت خواهد داشت و آن را تحت تأثیر قرار می دهد.

پس این امکان وجود دارد تا علاوه بر ماندن در زمان بیشتر در سایت تان به دیگر صفحات نیز مراجعه نماید. در واقع اهمیت و کارایی سینما گراف باعث به کارگیری سینماگرافی در طراحی سایت خواهد شد که تأثیر زیادی بر کاربران نیز می گذارد.

در صورتی که بخواهیم در رابطه با سینماگرافی یک تعریف حرفه‌ای داشته باشیم می‌توان گفت سینماگراف به مجموعه ای از عکس ها و فیلم ها گفته می شود که از طریق ابزارهای ویرایش عکس در قاب یک تصویر بی نهایت بار تکرار می شود و در انتقال یک موضوع به بیننده متمرکز هستند.

با فرمت Animated GIF  یا فرمت ویدیویی انتشار می یابد و به بیننده حس انیمیشن را القاء می دهد. ناگفته نماند علاوه بر فرمت GIF به علت وجود محدودیت های که دارد امروزه از فرمت HTML5 با کیفیت بالاتر و حجم کمتر استفاده می شود. در واقع هیچ فرمت خاصی در سینماگرافی مد نظر نیست و سینماگراف ها با توجه به کارایی و نحوه نمایش در رابطه با فرمت انتشارشان تصمیم‌گیری می‌کنند.

مقاله پیشنهادی : تایپوگرافی در طراحی سایت

نحوه ساخت سینماگرافی در طراحی سایت

برای ساخت یک سینماگراف دیگر لازم نیست که فرآیند مرحله به مرحله تولید ویدیو را سپری نمایید. با وجود آپشن های زیادی که امروزه برای این کار وجود دارد می توانید آنها را به درستی به کار بگیرید، یکی از این آبشن ها که بسیاری از طراحان وب سایت از آن استفاده می کنند فتوشاپ است.

برای این کار شما باید فایل سینماگراف را فشرده سازی نمایید؛ در واقع چه خودتان سینماگراف را ایجاد کرده باشید یا بخواهید از سینماگراف آماده استفاده کنید مسلماً تمایل دارید تا فایل حجم کمتری داشته باشید تا سرعت لود وب سایت پایین نیاید.

در صورتی که فایل خروجی تان از نوع گیف یا ویدیو باشد هیچ تفاوتی ندارند و به طور کلی دو فاکتور مهم در فشرده سازی سینماگرافی در طراحی سایت وجود دارد. اولین کیفیت است و گزینه دوم مدت زمان آن است؛ این یک تجربه شخصی است اما بهتر است که دنبال بهترین کیفیت باشید.

به توصیه ما و با توجه به تجربه ای که در این زمینه داشتیم بالا بردن کیفیت و رسیدن به حجم کم علی الخصوص برای فایل های که قرار است مرکز توجه کاربر باشد کار درستی نیست در واقع باید یک تعادل میان کیفیت و حجم باشد. توصیه می‌شود تا سینماگراف های کوتاهی تولید کنید یعنی چرخه حرکت در زمان کمتری اتفاق بیفتد.

برای این کار یک ابزار خوب وجود دارد تحت عنوان ابزار فشرده سازی ویدیو که می توانید با به کارگیری آن سینماگراف های با کیفیت و در عین حال حجم کمی را ایجاد نمایید.

آپشن های مهم سینماگرافی در طراحی سایت

اولین آپشن به‌کارگیری سینماگراف آماده است، در واقع تعداد بسیاری از فایل های گیف و یا همان سینماگراف های آماده موجود است که می توانید از آن ها به نحو احسن استفاده کنید.

در صورتی که این سؤال برایتان پیش آمده که آیا سینماگراف آماده بهتر است یا اختصاصی که خودتان طراحی کرده باشید باید بگوییم که اگر نسخه آن را به صورت آماده داشته باشید می تواند جوابگوی تمامی نیازهای تان باشد و به خوبی از آن استفاده کنیم.

سینماگراف آماده در طراحی سایت

برای انتخاب بهترین سینماگراف های آماده از نوع پرمیوم می ‌توانید با توجه به بودجه تان از میان آنها انتخاب کنید. البته سینماگراف های رایگان نیز وجود دارد که می توانید در وب سایت به نشانی freecinemagraphs.com ببینید و سینماگراف مورد نظرتان را دانلود کنید.

سینماگراف اختصاصی در طراحی سایت

در صورتی که مشکلی برای پرداخت هزینه ندارید به نشانی وب سایت Shutterstock مراجعه کنید و از میان مجموعه کاملی از سینماگراف های با کیفیت نمونه که مد نظرتان است را انتخاب کنید. در نسخه پرمیوم این وبسایت دسته‌بندی معینی برای سینماگراف وجود ندارد و بهتر است عبارت سینماگراف را به صورت لاتین جستجو تا نمونه های آن نمایش داده شود. تصویر زیر نحوه جستجو در سایت نشان می دهد:

آپشن بعدی استفاده از سینماگرافی اختصاصی می باشد؛

در این حالت شاید نتوانید آن چیزی را که می خواهید در میان سینماگراف آماده پیدا کنید و بیشتر تمایل دارید تا یک سینماگراف منحصر به فرد و مخصوص خودتان داشته باشید به سراغ این آپشن بروید.

برای ایجاد سینماگرافی در طراحی سایت آیتم هایی پیش روی شما است؛ ابتدا باید دوربین فیلمبرداری با کیفیت بالا داشته باشید، یک سه پایه و هرچیزی که لازم است، کامپیوتر و نرم افزار ویرایش ویدیو که در این شرایط استفاده از فتوشاپ یا هر نرم افزار ویرایش دیگری نیز پیشنهاد می شود. در واقع این آیتم ‌ها تمامی چیزی است که شما برای ایجاد سینماگراف به آن احتیاج دارید به خاطر داشته باشید که ایده و خلاقیت جالب و خوب برای این کار از همه مهمتر می باشد.

مقاله پیشنهادی : اینفوگرافیک چیست؟

مشخصه‌های یک سینماگرافی جذاب و خوب

همان گونه که گفتیم ایده و خلاقیت در ایجاد هر آیتمی در طراحی وب سایت در زمینه سینماگرافی بسیار حائز اهمیت است، اما مشخصه هایی نیز به صورت ثابت وجود دارد که با الهام گرفتن از آنها می توانید یک سینماگراف خوب و جذاب در وبسایت خود پیاده سازی نمایید.

این موارد شامل:

-حفظ سادگی؛ بدان معنا که باید ایده اصلی سینماگراف تان جلب توجه کاربر در عین سادگی باشد. کاربر تصویری را ببیند که کاملاً ساده و در عین حال حرکتی در آن رخ دهد که باعث تعجب و جلب توجه اش گردد. پس هنگامی که از نوشته یا رنگ در سینماگراف استفاده می کنید حتماً توجه داشته باشید که این عناصر موجب پرت شدن حواس کاربر و کمرنگ شدن تأثیر حرکت و انیمیشن نشود.

-خالی گذاشتن فضا برای قهرمان اصلی؛ یعنی برای ایجاد سینماگراف در داخل آن محل دقیق قرار گرفتن هدر اصلی، هدر ثانویه و دکمه های عملیاتی را تعیین کنید.

-تثبیت؛ این مورد که سینما گرافی باید محرک باشد در پس زمینه و عناصر می ‌بایست کاملاً ثابت شود تا حرکت اصلی مشخص گردد. برای فهم بهتر فرض کنید می خواهید تنها یک حرکت چشم ها را در عکس نشان دهید برای این کار باید مدل تان کاملاً بی حرکت باشد و تنها چشم هایش را حرکت دهد و باید تلاش کنید تا دیگر نقاط بدنش را ثابت نگه داریم

-ساخت حلقه؛ در این مورد با توجه به آن که می خواهید حجم فایل کم باشد می بایست حرکت تر را به صورت حلقه و چرخه ایجاد نمایید یعنی باید طوری باشد که مانند چرخ ادامه پیدا کند. حین فیلم برداری باید به این عامل توجه داشت و برای راحت تر شدن کارتان بهتر است صحنه اول و صحنه آخر یکی باشد تا بتواند به صورت چرخه تکرار گردد.

به کارگیری افراد؛ مطالعات نشان دهنده این است که استفاده از افراد در تصاویر موجب جلب توجه بیشتر کاربر خواهد شد تا نسبت به حالتی که فقط شی در تصویر موجود است. می توانید بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه از تفراد فیلم بگیرید و با تکرار چندین باره حرکت مورد نظر تلاش کنیدئ حداقل ۵ ثانیه همه چیز ثابت باشد و تنها حرکت مورد نظرتان اجرا گردد.

در انتها

با توجه به مواردی که در رابطه با سینما گرافی در طراحی سایت بیان نمودیم امیدواریم توانسته باشیم تأثیر خوبی در موفقیت وب سایتتان داشته باشیم، همچنین بتوانید از این طریق تأثیر خوبی در جلب توجه کاربران وبسایت تان داشته باشید.