جوملا نرم افزار مدیریت محتوای رایگان است که برای کاربران به صورت متن باز قرار گرفته شده است و برای هر نوع سایت ساده و یا پیچیده قابل به‌کارگیری است. نام Joomla از واژه‌ای در زبان سواحیلی به معنای  “همه با هم ” یا “همگی” است. این سیستم مدیریت محتوا به کاربران این امکان را می‌دهد تا فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد کنند و از توانمندی‌های پر قدرت این سیستم شامل: راه اندازی فروم، چت و پشتیبانی، مدیریت فایل‌ها، ایجاد انواع فرم‌ها، دانلود و اشتراک فایل‌ها و قالب‌های متنوع زیبا که تنها بخشی از توانمندی‌های این سیستم است بهره‌مند شوند. در این مقاله در رابطه با مزایا و معایب آن و همچنین تفاوت آن با وردپرس اطلاعات مفیدی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهیم، با برتر رایانه همراه باشید.

بررسی مزایا و معایب جوملا

مزیتی که جوملا دارد این است که به عنوان یک سیستم عامل منبع باز است و این امکان را به شما می دهد بدون نگرانی در رابطه با هزینه های صدور مجوز از کد آزادانه استفاده کنید ؛ به این منظور نصب آن آسان و به طور کامل رایگان می باشد . این نرم افزار از اسکریپت نویسی کامل PHP استفاده می کند و با دسترس بودن برنامه های افزودنی نیاز به نصب آن در افزونه ها جهت ایجاد وبسایت ندارید.

در سیستم مدیریت محتوای Joomla از زبان فارسی پشتیبانی می شود که برای کاربرانی که به زبان انگلیسی مسلط نیستند بسیار مفید خواهد بود . به طور کلی مزایای آن شامل رایگان بودن و نصب آسان ، پشتیبانی از تجارت الکترونیکی اسکریپت هایPHP ، در دسترس بودن برنامه ‌های افزودنی ، انجمن فعال ، سازگاری و انعطاف پذیری و همچنین پشتیبانی از زبان  فارسی اشاره نمود.

Joomla سیستم نسبتاً پیچیده ای است زیرا ترکیب برنامه ‌های طراحی ، بدون داشتن تجربه توسعه دهنده بی شک کمی دشوار است با این حال استفاده از آن جهت مدیریت محتوا زمان زیادی برای یادگیری نمی گیرد. از لحاظ سئو Joomla برای موتورهای جستجو زیاد مناسب نیست اگر چه از لحاظ سرعت که یکی از فاکتورهای مهم سئو است دارای سرعت مناسب و قابل قبولی می باشد.

جوملا چیست؟ - سایت برتر

محدودیتی که در ایجاد سایت‌های بزرگ دارد و از سوی دیگر باز بودن و رایگان بودن آن موجب شده تا مشکلات امنیتی به وجود بیاورد و هکرها به راحتی به سایت نفوذ کنند. این سیستم رایگان و در دسترس پشتیبانی تخصصی ندارد و در صورتی که شما با مشکل مواجه بشوید یا باید خودتان به دنبال یادگیری تخصصی سیستم باشید یا اینکه یک فرد متخصص در زمینه Joomla برای مدیریت سایت کمک بگیرید که هر دو شما را متحمل هزینه ‌هایی خواهد نمود.

مقایسه وردپرس و جوملا

پیش از آن که به قیاس این دو سیستم مدیریت محتوا بپردازیم باید بدانید که هر دو از لحاظ کار ، سفارش سازی گسترده و وجود منابع مناسب و پشتیبانی در سطح جهانی از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و همین موضوع باعث شده تا در رقابت با یکدیگر بپردازند. بر اساس آمارهای به دست آمده از سوی دیگر وب سایت های معروف استفاده از وردپرس در صدر قرار گرفته و کاربران بیشتری را به خود اختصاص داده و می توان گفت وردپرس از نظر محبوبیت و تعداد کاربران از آمار بیشتری نسبت به جوملا برخوردار است اما در عین حال هر دو این سیستم جهت ایجاد سایت های مدرن با ویژگی های به روز و بهره گیری از طراحی های روز مورد استفاده قرار می گیرد.

دو نکته ابتدا در رابطه با این دو سیستم وجود دارد ؛ اولی آن است که سیستم های مدیریت محتوا را نمی ‌توان به عنوان نرم‌ افزار تلقی کرد زیرا هنگامی که بر روی وب سرور نصب می شوند این مفسر های پایگاه داده هستند که شروع به کار می کنند و در نهایت یک سایت در خروجی برای ما نشان داده خواهد شد.

در رابطه با وب سرور نیز می توان گفت یک شرکت شخص ثالث است که از آن هاست سایت تان را تهیه می کنید و آن شرکت موارد مورد نیاز برای راه اندازی سایت را در اختیار شما قرار می دهد . نکته بعدی اینکه جهت استفاده از وردپرس و Joomla حتماً باید از یک هاست مناسب استفاده کنید به گونه که پاسخگوی نیازهای شما بر اساس میزان ترافیک سرعت پردازش اطلاعات باشد.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

حال اگر بخواهیم به صورت موردی این دو سیستم را با هم مقایسه کنیم به صورت موردی می توان بیان نمود که شامل  :

  • جهت وبلاگ نویسی و تولید محتوای سریع وردپرس انتخاب بهتری است
  • برای ایجاد سایت های خبری هر دو مناسب است اما برای سایت شرکتی و تجاری Joomla انتخاب کامل تری می باشد
  • برای ایجاد سایت های پیچیده تر بهتر است سراغ Joomla بروید
  • در صورتی که بخواهید یک سایت ساده راه اندازی کنید و قصد وقت گذاشتن زیاد برای مدیریت سایت تان دارید انتخاب وردپرس منطقی تر می باشد
  • درصورتی که تنوع سایت و سازگاری سایت برای تان مهم است بهتر است Joomla را انتخاب کنید
  • برای فروش و معرفی محصولات تان و همچنین برای سیستم های چند کاربره با سطوح دسترسی مختلف Joomla انتخاب بهتری می باشد
  • در صورتی که میخواهید برای مشتری تان سایت ایجاد کنید و مدیریت را خودتان به عهده بگیرید بهتر است برای مشتریانی که اطلاعات فنی زیادی در اختیارتان قرار نمی دهند به سراغ وردپرس بروید
  • در صورتی که موضوع خاص یا قابلیت خاصی در نظرتان است که در افزونه های یکی از این دو سیستم بهتر یافت می شود به سراغ همان سیستم بروید

پیشنهاد برتر رایانه به شما این است که با تمامی اطلاعات بالا سیستم مدیریت محتوایی را انتخاب کنید که تا حدی به سلیقه شما نزدیک باشد. تصمیم گیری در این مورد قطعی نیست به همین علت همواره کاربران برای استفاده از سیستم های مدیریت محتوا همیشه در رابطه با بهترین سیستم و اثبات برتری آن با هم در بحث و جدل هستند. نظر ما این است که با توجه به نیاز ، توانایی و امکانات سیستم های موجود و همچنین به ذوق و ایده های تان توجه کنید و سیستم مورد نظر خود را انتخاب کنید.