بازاریابی یا مارکتینگ در لغت به معنای فراهم کردن کالا و خدمات به منظور برطرف کردن نیاز مصرف کنندگان است. در حالت کلی بازاریابی یک فرآیند است که مؤسسات و شرکت ها سعی دارند طی آن بین محصول و مشتری ارتباط برقرار کرده و با ایجاد ارزش برای مشتری تلاش می شود تا برای خود نیز ارزش دریافت کنند. در واقع هدف اصلی بازاریابی جذب مشتری و در نهایت افزایش فروش خواهد بود. با توجه به این تفاسیر ، بازاریابی از ارکان اصلی تمام کسب و کارها به شمار می رود و جهت افزایش فروش و ارائه بهتر خدمات باید از آن بهره برد. بازاریابی همچنین شامل انواع مختلفی می شود که می توان از آنها به بازاریابی شبکه ای ، بازاریابی پیامکی و… اشاره نمود. در این مطلب قصد داریم تا به سلفی مارکتینگ که یکی از انواع بازاریابی است ، بیشتر بپردازیم ؛ لطفا در ادامه مطلب همراه ما باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

سلفی مارکتینگ چقدر تأثیر گذار است؟

همانطور که می دانید طی گذشت زمان روش های بازاریابی متنوعی به وجود آمد که یکی از آنها بازاریابی اینترنتی است. با گسترش این حوزه ، امروزه سلفی مارکتینگ یکی از جدید ترین روش ها و متدهای بازاریابی اینترنتی به شمار می آید. به طور کلی می توان گفت که عکس سلفی این امکان را به برند ها داد تا بتوانند بیشتر در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گیرند.

معادل فارسی این کلمه بازاریابی سلفی است ، این روش بازاریابی علی رغم رایگان بودن آن بسیار مفید و کاربردی است و با کمی اهمیت قائل شدن برای آن می توانید کسب و کار خود را گسترش داده و حتی برند مخصوص به خود را داشته باشید.

بازاریابی سلفی روشی بسیار نوین بوده و برند های معروفی در جهان از آن برای معرفی بیشتر محصول خود استفاده نموده اند. همچنین از طریق شبکه های اجتماعی جهانی مانند اینستاگرام که تصاویر و محتوای تصویری در آن علاقمندان بیشتری دارد ، بازاریابی سلفی در آن ها بسیار کاربردی بوده و با توجه به کاربران زیاد این شبکه ها می توان محصول را حتی در سطح جهانی معرفی نمود و در نهایت به فروش رساند.

بنابراین می توان گفت که بازاریابی سلفی علاوه بر شرکت های نو پا برای برند های معروف نیز بسیار کاربردی خواهد بود. این شیوه بازاریابی موجب می شود تا تعامل مشتریان با محصول بالا رود و از طریق مشتریان قبلی مشتریان جدیدی را جذب نمود و به همین ترتیب این چرخه ادامه پیدا می کند.

حتی این نوع بازاریابی باعث می شود تا محصول با یک تصویر و محتوای تصویری شناخته شود که این تصویر یادآور محصول خواهد بود. در واقع در بازاریابی سلفی یک محصول بدون اینکه کاربر متوجه شود در ضمیر ناخودآگاه او تأثیر گذاشته و پیام مد نظر خود را به او منتقل می کند و از این طریق بر رفتار او اثر می گذارد.

بیشتر بخوانید : ایمیل و کامنت مارکتینگ

نمونه های استفاده از سلفی مارکتینگ

نمونه های استفاده از سلفی مارکتینگ

در چند سال گذشته که عکس سلفی هنوز مد نشده بود این کار برای بسیاری از افراد بی معنی و مسخره بود اما به مرور زمان این روش عکس گرفتن بسیار طرفدار پیدا کرد و تا جایی که حتی افراد عکس های سلفی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاشتند.

کم کم این عکس های سلفی به یک چالش تبدیل شد و افراد عکس های سلفی خود را با تگ همین الان یهویی منتشر می کردند. به تدریج این روش برای عموم جا افتاد و دیگر معنی قبل را نداشت. در ابتدا شاید کسی از بازاریابی سلفی اطلاع چندانی نداشت ولی به مرور زمان افراد در حوزه های مختلف از آن استفاده می کردند به طوری که حتی شاید هدف اصلی استفاده آنها از عکس سلفی همان هدف سلفی مارکتینگ نبوده ولی همین امر موجب شده تا ندانسته به کسب و کار خود کمک کنند.

با ایده گرفتن از چالش همین الان یهویی بعضی از شرکت ها کمپین سلفی بگیر و جایزه ببر را تشکیل دادند و از کاربران خود درخواست می کردند تا در هر مکانی که هستید با محصولی که از شرکت خریداری کرده اند عکس سلفی بگیرید و آن را برای ما بفرستید و جایزه بگیرید و یا اینکه در صفحه اجتماعی خود به اشتراک بگذارید و ما را تگ کنید.

این کار باعث می شد تا از طریق قابلیت های شبکه اجتماعی مانند تگ و استوری محصول به سرعت حتی در سطح جهان دست به دست می شد و افراد زیادی با محصولی که با آن عکس گرفته شده بود آشنا می شدند. البته در این روش بیشتر کاربران با انگیزه ی بردن جایزه یا انتشار عکس خودشان در صفحه برند مذکور این کار را انجام می دهند و این موضوع حس خوبی در کاربر ایجاد می کند.

بیشتر بدانید : آشنایی با استراتژی نیچ مارکتینگ

نکات قابل توجه در سلفی مارکتینگ

همانطور متوجه شده اید در سلفی مارکتینگ از طریق عکس سلفی سعی می شود تا با انتشار عکس ، افراد بیشتری را با محصول آشنا کرده و ضمن ایجاد احساس خوب در کاربر به دیده شدن محصول کمک کند. البته کاربرد این نوع بازاریابی فقط برای محصول نیست و امروزه بسیاری از افراد و حتی تگ ها و مارک ها از طریق بازاریابی سلفی در حال مشهور شدن هستند.از طرفی نکاتی هستند که باید در این بازاریابی به آن توجه نمود که در این بخش به آنها خواهیم پرداخت.

موضوعی که در بازاریابی سلفی حائز اهمیت است ، این است که شما باید از طرق گوناگون برای مشتری ایجاد انگیزه کنید. به این منظور شما می توانید با انتشار عکس ها در صفحه خود و درنظر گرفتن تخفیف ، جایزه یا یک پوینت مثبت برای کاربر این انگیزه را ایجاد کنید و کمک کنید تا افراد بیشتری در چالش شما شرکت نمایند.

همچنین شما با استفاده از قابلیت های شبکه های اجتماعی مانند برچسب ها ، تگ و استوری به بهتر دیده شدن محتوا و در نتیجه محصول خود کمک کنید. سعی کنید در این نوع بازاریابی ، ویژگی را در چالش خود در نظر بگیرید تا برای کاربر ایجاد یک تصویر ذهنی کند و طی آن تصویر محصول شما را به یاد بیاورد.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی شد تا اصلی ترین ویژگی ها و نکات سلفی مارکتینگ را بیان کنیم تا شما با آگاهی بیشتری بتوانید از این شیوه ی نوین در جهت گسترش کسب و کار خود استفاده نمایید. همانطور که گفتیم شما می توانید از طریق بازاریابی سلفی به بیشتر دیده شدن محصول و برند خود کمک شایانی نمایید. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از قابلیت های شبکه های اجتماعی مانند برچسب و تگ می تواند برای بهتر دیده شدن چالش شما مفید واقع شود.

از اینکه تا به اینجا همراه ما بودید سپاسگزاریم