این مقاله به عنوان یک راهنمای جامع تمامی مواردی که شما باید در رابطه با ابزار سرچ کنسول گوگل بدانید در اختیارتان قرار خواهد داد .در صورتی که شما شخصی مبتدی و تازه کار در زمینه سئو و بهینه سازی سایت هستید به شما نشان خواهیم داد که چگونه از طریق این ابزار شروع به کار کنید ، اگر شما یک شخص حرفه ای در زمینه سئو و بهینه سازی وب سایت هستید در این مقاله راهنمایی های پیشرفته ، تاکتیک ها و استراتژی هایی را که میتوانید از طریق آن رتبه بالا در صفحه نتایج جستجوی گوگل را به دست آورید نشان می دهیم .اگر خواهان این هستید که بیشتر از ابزار گوگل سرچ کنسول یا گوگل وبمستر با امکانات و قابلیت های جدید استفاده کنید این مقاله از تیم طراحی سایت برتر رایانه را از دست ندهید و به طور کامل مطالعه نمایید ، همراه ما باشید .

معرفی سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل به عنوان یکی از سرویس های رایگان و کاربردی گوگل به شمار می‌آید که به کاربران کمک می کند به راحتی سایت شان را مانیتور کنند و به طور دائم وب سایت را بررسی نمایند و با نقطه قوت و ضعف سایت خود آشنا شوند ، هم چنین در صورت لزوم تغییرات را انجام دهند . با استفاده از این ابزار به خوبی متوجه می شویم که گوگل سایت ما را چگونه می بیند تا اگر کمی و کاستی در آن دیدیم سریع آن را برطرف نماییم. همواره اولین کاری که پس از راه اندازی سایت باید انجام دهیم ساخت یک اکانت در گوگل و استفاده از گوگل سرچ کنسول می باشد . همین که گوگل ابزاری جهت بهبود سئو و در نتیجه افزایش ترافیک از گوگل در اختیارمان می گذارد دلیل قانع کننده ای است که بدون چون و چرا از این ابزار استفاده کنید. این ابزار کاربردی بر عکس دیگر ابزارهای رایج گوگل نظیر گوگل آنالیتیکس فقط به ارائه آمار و گزارش کوتاه بسنده نمی کند و راهکارهایی را نیز به شما معرفی نموده تا خطاهای احتمالی و چالش‌های موجود را رفع کنید. گزارش های گوگل سرچ کنسول بیشتر تخصصی و فنی می باشد و شامل مواردی است که تنها وبمسترها و افراد ماهر در زمینه به با آن آشنا بوده و میتوانند از آن استفاده بهینه نمایند. در ادامه به علت اینکه چرا باید از سرچ کنسول استفاده کنیم می پردازیم.

به چه علت باید از سرچ کنسول گوگل استفاده کنیم؟

همانگونه که گفتیم با استفاده از سرچ کنسول گوگل می ‌توانید کارایی سایت تان را در موتور جستجوی گوگل دائماً مانیتور کنید و به طور لحظه ای از تمام رخدادهای سایتتان مطلع شوید و در صورت لزوم تغییراتی در سایت ایجاد کنید . با استفاده از سرچ گوگل می توانیم ؛مطمئن شویم که گوگل به کلیه محتوای سایت دسترسی داشته و تمام محتوا برای گوگل قابل مشاهده است.

محتوای جدید را در اختیار گوگل قرار می دهیم یا مانع نمایش بعضی محتوا می شویم که مایل نیستید در صفحه نتایج گوگل نشان داده شود.

نگهداری سایت با کمترین اختلال در نمایش موتور جستجوی گوگل.

نگهداری و محافظت از بدن افزار ها که ممکن است نمایش سایت در موتور جستجو را دچار اختلال کند.

مشاهده عبارتی که در گوگل سرچ شده و موجب شده سایتتان در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شود.

مشاهده عبارت جستجو شده که بیشترین ترافیک را به سمت سایت هدایت کرده است.

نمایش سایت هایی که به سایت ما لینک می دهند.

نمایش کیفیت و کارایی طراحی سایت جهت مشاهده در گوشی موبایل.

در واقع افرادی از سرچ کنسول استفاده می کنند که وب سایت داشته و عملکرد سایت شان در موتورهای جستجو برایشان اهمیت دارد ؛ حال که یک وبلاگ ساده باشد یا یک سایت خبری پر بازدید و یا حتی یک فروشگاه اینترنتی محبوب.

در صورتی که تاکنون از این ابزار استفاده نکرده اید وارد سرچ گوگل کنسول شوید تا در ادامه در شما را با محیط سرچ کنسول و نحوه کار با آن آشنا می کنیم و اطلاعات جامعی  را در این باره در اختیارتان قرار دهیم.

سرچ کنسول گوگل چیست؟ - برتر رایانه

 

آشنایی با محیط ابزار سرچ کنسول گوگل

Dashboard: ابتدا اسم وب سایت تان را در کنسول  سرچ وارد نموده تا وارد صفحه پنل سایت شوید . در این صفحه اولین قسمتی که مشاهده می کنید داشبورد نام دار . در داخل این بخش خلاصه ای از اطلاعات به صورت کلی قرار گرفته شده است است. در واقع داشبورد خلاصه ای از مهمترین قسمت های گوگل سرچ کنسول است که شامل بخش  Crawel آمار جستجو و کلیک ها و آمار سایت مپ شامل تمامی URL های سایت ، URL های ایندکس شده در صفحات گوگل می باشد . با کلیک  بر روی عناوین قسمت های مختلف داشبورد به صفحات مربوطه به آن بخش هدایت می شوید و جزئیات بیشتری از آمار ارائه شده را می توانید مشاهده کنید.

Messages: در قسمت دوم در پایین لینک داشبورد قرار دارد. در این بخش پیام های آگاه سازی سرچ کنسول گوگل شامل خطا ها و هشدار های وبسایت ، مشکلات امنیتی ، راهکارهایی که گوگل در جهت بهبود سئو به شما ارائه می دهد و بسیاری موارد دیگر را در قسمت Messeages  می توان مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که پیام‌ های این قسمت در اینباکس جیمیل حساب کاربری مرتبط با سرچ کنسول قابل مشاهده است . لازم است که این قسمت به صورت مرتب بررسی شود تا در صورت بروز خطا های بهینه سازی یا امنیتی سریعاً بتوانید آن را رفع کنید.

Appearance: بخش Search Appearance مرتبط با ظاهر نتایج نمایش داده شده در موتورهای نتایج جستجو است. مواردی نظیر عنوان ، لینک نمایش داده شده ، توضیحات متا  ، آدرس لینک و … .

معرفی بخش های دیگر محیط ابزار سرچ کنسول گوگل

معرفی این قسمت به طور خلاصه در سرچ کنسول گوگل شامل موارد زیر است :

Titel: عنوانی که برای سایت تان در موتورهای جستجو نمایش داده می شود

Snippet:  توضیحاتی که زیر عنوان اصلی نمایش داده شده و مربوط به بخش متا دیسکریپشن در سایت است

Sitelinks: قسمت لینک های مهم سایت می باشند که در صورت جستجو عنوان اصلی یک سایت زیر اسنیپت نمایش داده می شود .

Search within a site: در صورتی که گوگل تشخیص دهد در سایتتان امکان جستجو وجود دارد یک فیلد جستجو نشان می دهد تا کاربران از طریق آن بتوانند بدون ورود به سایت شما جستجو کنند . داین قسمت برای سایت های فارسی زبان کاربرد نداشته و فعال نمی باشد .

URL: آدرس صفحه سایت شماست که در پایین تایتل نشان داده می شود .

Breadcrumbs: گاهاً به جای لینک مسیر یک آدرس در موتور جستجو نمایش داده می شود  .

Prouduct-Rich Snippet: احتمالاً شما حین جستجو در وب سایت های مختلف پایین لینک های شان ستاره های امتیاز دهی دیده می شود . این ستاره ها مربوط به rich snippet هستند و از قسمت Structured Data dashboard قابل مشاهده می باشد .

تمامی گزینه هایی که در بالا در بخش Search Appearance توضیح دادیم قابل مدیریت بوده این قسمت ابزار دیگری نظیر Structured Data dashboard در اختیارتان قرار خواهد داد که توسط آن می توانید خطاهای کد html را بررسی و رفع نمایید .

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

آشنایی با دیگر بخش های سرچ کنسول گوگل

Search Traffic: این بخش در گوگل سرچ کنسول شامل ابزاری بر اساس آمار ورودی ‌های کلمات کلیدی ، بک لینک ها و … را شامل می شود . سرچ ترافیک یکی از کاربردی ترین قسمت های سرچ کنسول می باشد.

Google Index: این بخش در سرچ کنسول گوگل ابزاری جهت مشاهده صفحات ثبت شده یا درج شده در موتورهای جستجو عکس و دارای سه بخش می باشد :

Index Status  : این قسمت یک گزارش صرفا عددی در خصوص تعداد لینک های ثبت شده در گوگل ( اصطلاح لینک های ایندکس شده ) برای شما نمایش می دهد . جهت مراجعه به تب advanced آمار صفحاتی که ربات گوگل را بلاک کرده اند و ایندکس نمی شوند را خواهید دید.

Blocked Resourcesm: این قسمت شامل مواردی است که در تب advanced از مورد قبلی به عنوان بلاک شده ها آورده شده است . در این قسمت دقیقا لیست صفحات بلاک شده را خواهید دید . در صورتی که صفحه ای به اشتباه  بلاک شده باشد با مراجعه به فایل robot.txt سایت تان می توانید آن را از این فایل حذف کرده تا دوباره در گوگل ایندکس شود.

Remove URLs: در صورتی که بخواهید لینک به هر دلیلی در گوگل ایندکس نشود  درخواست حذف به دیگران می توانید در این قسمت ثبت کنید.

Crawl: بی‌شک مهم‌ترین بخش گوگل سرچ کنسول Crawl و آماری که به شما ارائه می دهد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . این بخش به عنوان خزنده گوگل به حساب می آید که در طول شبانه روز چندین بار به سایت شما رجوع کرده تا در صورتی که تغییرات جدید اعمال کرده باشید این تغییرات را در گوگل کند . Crawel در کنسول جستجوی گوگل شامل Crawl Errors ، Crawl Stats ،  Fetch as Google ، robots.txt Tester ، Sitemaps ، URL Parameters می باشد.

بیشتر بخوانید: سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟

جمع بندی

در پایان باید گفت امروزه استفاده از این ابزار های جذاب و کاربردی گوگل به امری ضروری در جهت داشتن یک وب سایت استاندارد و مناسب مخصوصاً جهت کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شده است . بهتر است بدانید که سرچ کنسول در نسخه جدید خود قابلیت ‌هایی را فراهم نموده که شامل  :گزارش ارسال محتوای جدید و وب سایت ، چگونگی دسترسی و موتورهای جستجو به آنها ، نحوه تمرکز بر روی مطالب پر اهمیت تر سایت ، ارائه بهترین راهنمایی ها جهت دیده شدن بهتر در نتایج جستجوی گوگل ، بررسی بیشترین ترافیک و چگونگی رسیدن به وب سایت توسط عبارات جستجو است . کاربران با استفاده از این ابزارها می‌توانند نرخ کلیک های خود را بالا برده و ترافیک بازدید کنندگان بیشتری را برای خود رقم بزنند . توجه داشته باشید که کنسول گوگل تنها یک ابزار جهت بهبود وضعیت وب سایت نیست در واقع راهکاری روشن جهت پیشرفت شما در فضای مجازی می باشد . در صورتی که برای مدیریت وب سایت خود با استفاده از کنسول گوگل سوالات بیشتری دارید همین امروز با کارشناسان واحد طراحی سایت برتر رایانه تماس بگیرید . تا در این زمینه اطلاعات دقیقی به شما خواهند داد و طور جامع راهنمایی تان نمایند .