برای بسیاری از کاربران در حین ورود به وب سایت پیش آمده است با سرعت پایین سایت حین ورود و بارگزاری روبرو شده و تصمیم به خروج از آن می کنند. این عمل برای مدیر یک وب سایت بسیار ناخوشایند می باشد که علت آن می ‌توان بهینه نبودن وب سایت دانست که به پایین آمدن رتبه سایت منجر می شود و در تعداد بازدید های سایت نیز تأثیر می گذارد. عوامل دیگری نیز در این مسئله دخیل می باشد که بسیاری از مدیران وب سایت برای رفع چنین شرایط بحرانی از سرویس کلودفلر یا کلادفلر استفاده می کنند تا از این طریق فرآیند بارگذاری وب سایت و سرعت پاسخ به درخواست های کاربران را بهبود دهند.

بیشتر بدانید : TDL یا دامنه سطح بالا چیست؟

کلودفلر چیست؟

این سرویس با پوشش دهی که در سراسر دنیا دارد و از طریق شبکه هایی از سرور های قدرتمند ، اینترنتی بهینه تر و امن تر را در اختیار کاربران قرار می ‌دهد. عملکرد آن به گونه است که با سرعت بخشیدن در بارگذاری ، امنیت و بهینه سازی وب سایت ها کیفیت بالای دسترسی به شبکه جهانی اینترنت به کاربران ارائه می دهد تا از این طریق تجربه بسیار خوب و لذت بخشی در انجام امور مبتنی بر وب داشته باشند.

با ایجاد این سرویس هرگونه ربات یا هکری که به قصد تخریب در سایت بخواهند وارد شوند باید از فیلتر کلودفلر عبور نمایند. Cloudflare با پشتیبانی از فایروال های قدرتمند این هکرها را تشخیص و آنها را جهت ورود به سایت مسدود می کند.

به بیان ساده تر وقتی که ترافیک یک وب سایت از فیلترهای کلادفلر عبور نماید از هر گونه سوء استفاده و حمله هکرها در امان خواهید بود. در واقع کاربرانی که از این سرویس استفاده می کند در ساختار سایت شان هیچگونه تغییر ایجاد نخواهد شد و تنها ترافیک سایت از فیلتر این سرویس عبور خواهد کرد.

با وجود این سرویس دغدغه بسیاری از وب سایت ها در بحث سرعت و امنیت رفع خواهد شد. زیرا بسیاری از شرکت ها و صاحبان تجارت اینترنتی هستند که با پرداخت هزینه های هنگفت سعی دارند تا این دو مشخصه را برای سایت خود فراهم نمایند.

علاوه بر این امروزه اکثر سرویس های میزبان در ایران و کشورهای دیگر از سرور یا هاست خارجی برخوردار هستند که عمدتاً این فاصله موجب کاهش سرعت و امنیت خواهد شد که در اینجا استفاده از سرویس Cloudflare ضرورت می یابد تا این مشکلات را رفع کند.

بیشتر بخوانید : دی ان اس چیست؟

دلایل مهم جهت استفاده از سرویس کلودفلر

این سرویس برای کاربران مبتدی رایگان بوده و راه اندازی آن بسیار راحت است. در واقع با ورود به این سرویس آدرس IP شما مخفی شده و هکر ها نمی توانند به سرور شما ما حمله کنند. در واقع کلودفلر با محافظت از وب سایت شما در برابر هکرها به کاربران واقعی اجازه دسترسی به سایت را داده و در سرعت وب سایت شما تأثیر بسیار خوبی خواهد داشت.

علاوه بر این اگر وب سایت شما از دسترس خارج شود Cloudflare همچنان سایت شما را نشان خواهد داد تا به حالت اولیه برگردد. کسانی که به بهینه سازی وب سایت یا سئو سایت خود اهمیت می دهند با افزایش سرعت وب سایت از طریق این سرویس نتایج بهتری در موتورهای جستجوگر خواهند داشت و می ‌توانند با بهینه سازی همه جانبه سایت به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنند.

سرویس کلادفلراز قابلیت Purge Cache برخوردار است که می توان کش های ذخیره شده را به روز رسانی کند. با بهینه سازی حجم تصاویر و فایل هایی که موجب سنگین شدن وب سایت شده است مانع از کند شدن سایت می شود ، در واقع  این سرویس با وجود ویژگی Cloudflare Polish کمکتان می کند با کمترین نرخ کاهش کیفیت تصاویر تان را بهینه و سرعت را را افزایش دهید.

این ویژگی هایی ذکر شده که دلایل محکم و مهمی برای استفاده از این سرویس می باشد. اما برای برخی کاربران علی الخصوص طراحان وب مناسب نیست زیرا بسیاری از آنان ترجیح می‌دهند تا تغییرات را به صورت آنی ببینند.

هر دو وب سایت استاتیک و داینامیک می ‌توانند از این سرویس استفاده کنند.  از طرف دیگر کلاد فلر جایگزین مناسبی برای وب سایت هایS که پخش کننده فایل های صوتی و تصویری هستند نخواهد بود به این منظور از فایل های صوتی و تصویری پشتیبانی نمی کند اما اگر شما از سایت هایی که فایل های صوتی و تصویری به اشتراک می‌ گذارند استفاده کنید آنگاه می توانید با این سیستم هماهنگی داشته باشید.

برای مطالعه مقاله چگونه یک بیوگرافی حرفه ای بنویسیم؟ بر روی لینک کلیک کنید

آموزش نصب سرویس کلودفلر

نصب سرویس کلودفلر بسیار آسان است و زمان کمی را برای آماده سازی آن باید اختصاص دهید.

در ابتدا وارد سایت  اصلی cloudeflare شوید.

در صفحه اصلی بر روی دکمه آبی رنگ Add site+ کلیک کنید.

پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و پسورد بر روی دکمه آبی رنگ create account کلیک یا تب کنید تا از این طریق یک حساب کاربری در این سرویس داشته باشید.

در این بخش دامنه و آدرس وب سایت تان را بدون WWW وارد نمایید.

در قسمت بعد از میان پلن های پیشنهادی گزینه FREE را انتخاب کرده و سپس دکمه CONTINUE را بزنید.

با این کار کلود فلر دامنه شما را اسکن کرده و رکوردهای dns دامنتان را به صورت لیست که شامل ساب دامنه ها نیز می باشد . در جدول زیر نشان خواهد داد.

در ستون آخر به نام  Proxy Status می ‌توانید تعیین کنید که چه رکورد هایی فعال باشد و کدام رکورد ها غیر فعال شود.

رکورد فعال با آیکون ابری نارنجی نشان داده می شود و بدان معناست که ترافیک سایت تان ابتدا به IP این سرویس وارد شده و در برابر حملات هکری سایت تان در امان خواهد بود.

وقتی که بر روی ابر نارنجی رنگ کلیک کنید ، Status یا وضعیت آن به حالت غیرفعال در آمده و با این حالت تمامی ترافیک به طور مستقیم وارد IP خودتان می شود و دیگر شبکه ابری کلاد فلر سد راه حملات نیست.

با انجام این کار روی CONTINUE کلیک کنید تا به صفحه بعد بروید.

همانگونه که در تصویر مشاهده می کنید با اعلام name سرور هایی که باید در پنل دامنه خود تنظیم کنید را عوض کرده و name سرور های cloudeflare را جایگزین آن کنید .

گزینه 3 نشان دهنده name سرور های فعلی و گزینه چهار name سرور های جایگزین را نشان می دهد.

مراحل نهایی نصب cloudflare

اگر احتیاج به عوض کردن بود وارد پنل کاربری جایی که دامنه را خریداری کرده اید شده و این سرور ها را کپی پیست کنید.

با مشاهده لیست دامنه های خودتان دامنه که نیاز به تغییر name سرور دارد را انتخاب و بر روی مدیریت دامنه کلیک کنید.

حالا name سرور هایی که از کلاد فلر کپی کردید را داخل کادر قرار دهید و در دکمه مدیریت دامنه را بزنید.

مشابه تصویر پایین از قسمت مدیریت DNS بر روی گزینه مدیریت بزنید.

 

اکنون  name سرورهایی که از کلاد فلر کپی کردید را داخل این کادرها Paste کنید و کلید ذخیره و اعمال تغییرات را بزنید.

مرحله بعد به سایت برگشته و بر روی دکمه آبی رنگ done,cheack nameservers کلیک نمایید.

اگر تمامی مراحل بالا را به درستی انجام داده اید به صفحه اصلی وب سایت اولین تب به نام Overview منتقل خواهید شد.

در ابتدا وضعیت سایت یا Status سایت را بر روی معلق قرار دهید و چند لحظه صبر کنید تا تنظیمات تایید شود.

حال با کلیک کردن بر روی Re-check Nameservers امکان بررسی وضعیت dns ها وجود خواهد داشت. پس از اعمال تغییرات تیک سبز رنگ نشان دهنده ACTIVE بودن وضعیت می باشد.

وقتی به روز رسانی سرور تکمیل شد با دریافت یک ایمیل تأیید از کلاد فلر دیگر سایت شما با هیچ قطعی مواجه نخواهد شد.