به علت اهمیت بالای زبان html و نمایش مشخصه ‌های عناصر ایجاد شده در این زبان برنامه نویسی ، تمامی برنامه نویسان احتیاج به یک زبان برنامه نویسی مکمل دارند که آن زبان CSS می باشد. CSS به عنوان زبان نشانه گذاری برای توصیف نمایش صفحات وب سایت است. اگر وب سایت خود را شبیه یک ساختمان در نظر بگیرید ساختار کلی سایت و اسکلت بندی آن html و نمای ساختمان و دیگر موارد مثل کاغذ دیواری ها ، رنگ آمیزی ، تمامی قسمت های مربوط به دکوراسیون ساختمان را CSS شامل می شود. در واقع بسیاری از افکت ها و جذابیت های یک سایت توسط این زبان انجام می شود. در صورتی که علاقمند هستید در رابطه با زبان برنامه نویسی CSS و کاربردهای آن اطلاعات بیشتری داشته باشید این مقاله از سایت برتر را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید : زبان php چیست؟

تعریف جامع زبان CSS

CSS مخفف کلمات Cascading Style Sheets می باشد که به عنوان یک زبان برنامه نویسی ظاهری ، در زبان فارسی به نام استایل صفحات آبشاری شناخته می شود. زبان CSS مجموعه ‌ای از دستورات برنامه نویسی به حساب می آید که از طریق آن می توان خصوصیات ظاهری ، شکل و تمامی عناصر صفحات وب را تعیین و عوض نمود.

از آنجایی که جهت ایجاد بدنه و عناصر صفحات از زبان html استفاده می شود ، جهت تعیین نمودن مشخصه های هر عنصر در صفحات از کدهای CSS استفاده می ‌گردد.

معنای آبشاری بودن این زبان هنگامی بیشتر به چشم می خورد که یک المان در صفحه به دفعات استایل دهی شده باشد. به عبارت ساده تر شکل های صفحات وب را به صورت آبشاری می توان معنا نمود.

تاریخچه زبان برنامه نویسی CSS به ابتدای ظهور وب برمی گردد ، در ابتدا شکل وب سایت ها بسیار ساده بود و تنها به یک متن ساده و بدون هیچ آراستگی و ظاهری دلنشین ختم می شد و تغییرات تنها به عناوین و تیتر ها به صورت بزرگ و بولد به نمایش در می آمد. با ظهور CSS دنیای وب رنگ دیگری به خود گرفت و هر روزه به گستردگی انتخاب در آن اضافه شد.

اولین نسخه این زبان برنامه نویسی تحت عنوان CSS-1 ارائه شد ، سپس نسخه های توسعه یافته آن نظیر CSS-2 و CSS-2.1 ارائه گردید که به علت نواقص و باگ های قسمت هایی از آن هیچ کدام یک از این نسخه ها مورد استفاده قرار نگرفت.

امروزه با وجود نسخه ۴ این زبان همچنان نسخه 3 آن بین طراحان وب محبوبیت بیشتری دارد زیرا این نسخه با مشخصه های نظیر Flex تحول بزرگی در طراحی وب ایجاد نمود به گونه ای که با پشتیبانی مرورگرها از این نسخه طراحان را وادار به استفاده از این ورژن نمود.

بیشتر بخوانید : از زبان html چه می دانید؟

ویژگی های کاربردی ورژن های زبان CSS

همانگونه که پیشتر گفتیم این زبان برنامه نویسی از ۴ نسخه پشتیبانی می نماید که هر یک از آنها دارای مشخصه ها و ویژگی های خاصی هستند که در ادامه به صورت موردی به هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

ورژن CSS1

در این ورژن که به عنوان اولین ورژن CSS به حساب می آید که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد و دارای مشخصه های زیر می باشد :

قابلیت اضافه کردن امکاناتی نظیر تنظیم متن و سبک

دارای امکانات مانند تغییر پس زمینه و رنگ متن و دیگر ویژگی های مربوط به متن

قابلیت تنظیم یا فاصله میان کلمات و سطر ها در متن

امکان افزودن کادر حاشیه و لایه بندی در صفحات وب سایت

دارای امکانات کلاس بندی ویژگی ها

ورژن CSS2

این ورژن در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و به گونه ‌ای اصلاحیه دو ورژن 2.2 CSS و .1.2 CSS بهحساب می آید و دارای ویژگی های زیر می باشد:

امکان تنظیم جایگاه عکس به سه شیوه ای ثابت متغیر و ثابت وابسته به اجسام دیگر

دارای امکانات شناخت فایل های چند رسانه ای

امکان تنظیم راست چین بودن نوشته ها

ورژن CSS3

این ورژن در سال ۱۹۹۹ مورد بررسی قرار گرفت و موجب ایجاد تحولی عظیم در زبان برنامه نویسی، وجود امکاناتی در ساختار ماژولی ، استفاده از تصاویر در پس زمینه و دارای امکاناتی همچون افزودن فرم‌ های چند ستونی و … از ویژگی های این نسخه می باشد.

ورژن CSS4

ورژن توسعه یافته و پیشرفته نسخه 3CSS به حساب می آید کهعلاوه بر مشخصه های 3CSS دارای قابلیت ‌هایی نظیرBackground یا همان پس زمینه ، ویژگی Image value ، ویژگی Selectors یا همان قابلیت انتخاب می باشد.

نکته قابل توجه اینکه جهت یادگیری و استفاده از زبان CSS باید پیش نیاز های مربوطه را حتماً آموزش ببینید و به طور کامل بلد باشید :

اولین پیش نیاز مربوط به یادگیری کامل زبان برنامه نویسی html ، یادگیری و تسلط بر مبحث (parent-child) و همچنین تسلط و یادگیری بر مفهوم عنصر و صفت (element, attribute) می باشد.

پیشنهاد می شود مطلب آشنایی با کتاب طراحی سایت را بخوانید

آشنایی با کاربرد های پیشرفته زبان CSS

آشنایی با کاربرد های پیشرفته زبان CSS

زبان CSS نسبت به HTML دارای مشخصه هایی بیشتری است که کار با اجزای صفحات را آسان تر می نماید. علاوه بر این با بهبود بخشیدن به سرعت وب سایت زمان بارگذاری صفحات وب را به حداقل می رساند ، با این زبان امکان ایجاد جلوه های انیمیشنی و تصویری جذاب وجود دارد و از ایجاد کدنویسی کثیف و غیر اصولی جلوگیری می کند.

علاوه بر کدنویسی تمیزتر با CSS می توانید برای صفحات مختلف HTML از یک قطه کد استفاده کنید و در وقت تان صرفه جویی نمایید. این زبان به بهبود سئو وب سایت کمک شایانی می کند و به نوعی SEO Firendly می باشد.

به سبب همین امر به کارگیری کدهای این زبان تأثیر بسیار مثبتی در زیبایی ، دسترسی پذیری به صفحات وب ، پشتیبانی نمودن از صفحات وب سایت در دستگاه ها و مرورگرهای مختلف و در آخر بهبود تجربه کاربری بهتری را خواهید داشت.

از آنجا که در زمان های گذشته بیشتر با سیستم های کامپیوتری به وبگردی و نمایش صفحات وب می‌پرداختند امروزه با وجود انواع دستگاه‌ های الکترونیکی و گوشی‌ های هوشمند این امر دستخوش تغییر شده است. همین عامل باعث شده است تا طراحان وب سایت به فکر سازگار نمودن صفحات وب سایت ها در دستگاه ‌های هوشمند شوند.

برای ریسپانسیو کردن یا واکنش گرا کردن جهت سازگاری صفحات وب با این دستگاه ها و مشاهده آن در رزولوشن های مختلف بدون ایجاد اختلال در صفحات این امکان با فریم ورک هایی که در CSS نوشته شده است پیاده سازی و اجرا می ‌شود که بسیار ساده و سریع می باشد.

در صورتی که بخواهیم مهمترین کاربردهای این زبان را به صورت خلاصه و کلی بیان نمایید شامل موارد زیر می باشد :

امکان تنظیم نمایش صفحه بر روی دستگاه های مختلف

عملکرد بالا و فوق العاده در مرورگرها

تعیین کننده مشخصه عناصر صفحات وب

سفارش سازی وب سایت و نمایش آن

ساخت فرمت ظاهری زیباتر راحت تر و جذاب تر

طراحی صفحات وب با فرمت یکسان یکسان و جلوگیری از پیچیدگی

جدا کردن داده های محتوا از داده های ظاهری

پشتیبانی مرورگرها از CSS

کم شدن زمان طراحی و حجم کدهای سایت

سؤالات متداول

علت استفاده از زبان برنامه نویسی CSS در طراحی وب چیست؟

این زبان به عنوان سنگ بنای طراحی وب به همراه html می باشد که در کلیه افزونه ها و وب سایت های موجود در اینترنت وجود دارد که هر یک از افراد با توجه به نیاز و دانش شان از آن بهره مند می شوند. در واقع ضرورت استفاده از CSS این است که می توانید از طریق آن منو های جذاب و سبکی را ارائه دهید و جایگزینی برای جاوا اسکریپت با منو های سنگین می باشد. از آنجا که سئو و موتورهای جستجو امتیاز بهتری به وب‌ سایت‌های سبک تر و سریع تر می دهند بسیاری از طراحان حرفه ای با به کارگیری از این زبان استفاده از جاوا اسکریپت را تا حد قابل توجهی کاهش داده اند.

آیا CSS محدودیت هایی را برای استفاده کاربر و طراحان وب سایت ایجاد می کند؟

با وجود ورژن جدید با امکانات ویژه برخی از محدودیت های این زبان نظیر کنترل فرم های عمودی ، عدم وجود توضیحات لازم در زبان برنامه نویسی ، بروز مشکلاتی در ساخت ستون ها ، عدم امکان انتخاب گزینه های والد ، محدودیت هایی در زمینه طراحی صفحات وب مثل بلوک ، حاشیه ‌ها ، سایز فرم ها و جایگذاری آن ها باعث شده که جهت طراحی صفحات پویای وب سایت مجبور به کد نویسی دستی در این زبان شوید.