با کمک زبان برنامه نویسی html و css می ‌توان در یک صفحه وب تعدادی تصویر قرار داد و به آن سبک و استایل بخشید و چیدمان آن را عوض کرد. در صورتی که بخواهیم این تصاویر به صورت یک اسلایدر همراه با افکت های متعدد در صفحه وب نمایش داده شود باید به چه کاری کرد؟ در این جاست که باید به سراغ زبان جاوا اسکریپت بروید و آلبوم تصاویر را به صورت یک اسلایدر پویا و جذاب تغییر دهید. در واقع html و css ساختار اولیه و ظاهر صفحات وب را مشخص می کند و جاوا اسکریپت نحوه عملکرد صفحات وب را کنترل می نماید ؛ به طور خلاصه به صفحات وب رفتار می بخشد. در رابطه با این زبان برنامه نویسی در طراحی سایت و کاربرد آن اطلاعات جامعی را ارائه خواهیم در ادامه با سایت برتر همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف جامع زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

به عنوان یک زبان برنامه نویسی پویا ، تجربه کاربر را از صفحه وب تبدیل به یک صفحه استاتیک به یک صفحه تعاملی بهبود می بخشد و برای برنامه های مبتنی بر وب و مرورگرهای وب استفاده می شود.

این زبان به کاربران اجازه می ‌دهد تا با صفحات وب ارتباط برقرار کنند و هیچ گونه محدودیتی برای اعمال مواردی که در صفحه وب می خواهند به وجود آورند نداشته باشد.

این زبان فراتر از وب در نرم ‌افزار ها ، سرور ها و کنترل های سخت افزاری استفاده می شود. زبان جاوا اسکریپت در مرورگرهای مختلف همچون گوگل ، فایرفاکس ، سافاری ، اپرا ،  اینترنت اکسپلورر و … پشتیبانی می نماید و در اکثر مرورگر های موبایل در گوشی های هوشمند نیز این پشتیبانی را انجام می دهد.

در وهله اول از جاوا اسکریپت جهت بالا بردن صفحات بکار می رود تا تجارب بیشتری از مشخصه های کاربر دوست یا  user firendly را کسب نمایند. این مشخصه ها شامل آپدیت کردن صفحات وب به طور دینامیکی ، انیمیشن ها ، گرافیک های 3D و D2 ، پخش کننده های ویدیویی ، پیشرفت های رابط کاربر نظیر منوها و دیالوگ ها و دیگر موارد می باشد.

این زبان به اختصار JS و به عنوان Live Script نیز شناخته می شود که بعدها آن را به جاوا اسکریپت تغییر دادند. پیاده سازی تغییرات پیچیده در صفحات وب به عنوان زبان اسکریپت طرف کاربر به کار می رود. این عمل یعنی به کار بردن کد های جاوا اسکریپت در صفحات html است.

یعنی زمانی که کاربر درخواست یک صفحه html با جاوا اسکریپت می دهد اسکریپت به طرف مرورگر فرستاده شده و اجازه می ‌دهد تا با آن کاری انجام دهند. در حقیقت این اسکریپت در درون منوهای صفحه html وجود دارد و هر بازدید کننده قادر است اسکریپت شما را ببیند و حتی کپی کند.

بیشتر بدانید : زبان css چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد زبان جاوا اسکریپت در برنامه های کاربردی مختلف

کاربرد زبان جاوا اسکریپت در برنامه های کاربردی مختلف

زبان جاوا اسکریپت در برنامه های وب ، برنامه های کاربردی سرور و دیگر برنامه ها عملکرد متفاوتی دارند که شامل موارد زیر می باشد:

ضرورت این زبان برنامه نویسی زمانی به چشم می آید که مرورگر های وب و رایانه‌های شخصی به حد کافی توسعه یافته ‌اند و کاربر برای ایجاد برنامه های قوی احتیاج به زبان برنامه نویسی دارند. به طور واضح هنگامی که یک کاربر در پی نقشه‌ ای در گوگل مپ می باشد کافیست اشاره گر موس را روی نقشه قرار دهد و کلیک کند تا کلیه جزئیات قابل مشاهده باشد. این عمل به ظاهر کوچک از طریق زبان جاوا اسکریپ ممکن است. در واقع این زبان بدون فرستادن پیامی به سرور با مرورگر در تعامل است.

در زمینه برنامه های کاربردی سرور یک پلتفرم کد نویسی سمت سرور به نام Node JS در جاوا ایجاد شده است که برای ساختن برنامه های کاربردی سریع و تحت شبکه به کار برده می شود. این برنامه سبک و کارآمد از طریق سرور در سیستم توزیع می‌شود و به عنوان یک پلتفرم متن باز توسط جاوا اسکریپت نوشته شده و امکان پیاده سازی آن بر روی سیستم عامل های ویندوز ، لینوکس و اپل را دارد.

نقش این زبان در برنامه های کاربردی موبایل جهت ایجاد برنامه های بدون استفاده از متن های وب می باشد. از آنجا که اکثر موبایل ها از سیستم عامل اندروید و اپل پشتیبانی می کند این دو زبان کاملاً متفاوت هستند که می توانیم از طریق جاوا اسکریپت یک برنامه بنویسیم و هر دو نوع برنامه موبایل را از آن استفاده کنیم. برای این کار از فریم ورک Phonegap می توان کمک بگیرید ، همچنین از برنامه React Native نیز میتوان استفاده نمود.

بیشتر بخوانید : از زبان html چه می دانید؟

مزیت های زبان جاوا اسکریپت

این زبان در بیشتر حوزه های برنامه نویسی نفوذ کرده است و شما می توانید از طریق فیلم ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت به طور تقریبی هر کاری در حوزه های مختلف برنامه نویسی را انجام دهید.

برنامه نویسی اندروید و ios ، برنامه نویسی دسکتاپ ، برنامه نویسی با استفاده از نود جی اس ، برنامه نویسی طراحی و ایجاد وب سایت می توان از آن استفاده کرد.

از مزیت های زبان جاوا اسکریپت می توان گفت که از تمامی مرورگر ها پشتیبانی می کند هم چنین با استفاده از جاوا اسکریپت امکان ایجاد وب سایت های پویا تر و جذاب تر برای کاربران فراهم است.  به عنوان پر استفاده ترین و محبوب ترین زبان های دنیا به حساب می آید علاوه بر این یادگیری آن نسبت به دیگر زبان ها ساده تر است.

برای گیمر ها نیز این زبان حرفی برای گفتن دارد زیرا نه تنها در وبسایت ها بلکه در ایجاد بازی هم می توان از آن استفاده نمود به این معنا که ترکیب جاوا اسکریپت با html5 موجب پر طرفدار شدن این زبان در توسعه بازی‌های رایانه ‌ای شده است.

برای ایجاد پروژه های هنری دیجیتالی می توانید از این برنامه با استفاده از html5 برنامه های گرافیکی در صفحات وب ایجاد نمود و اشکال سه بعدی و دوبعدی را ترسیم کرد. واقع کاربران می ‌توانند بدون هیچ گونه ممحدودیتی با این زبان هنر خود را خلق نمایند.

دو نکته به عنوان نقاط ضعف این زبان در میان مزیت‌ هایی که گفته شده وجود دارد و این است که مرورگرهای قدیمی به هیچ عنوان از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. همچنین شناسایی خطاها و دیباگ در این زبان بسیار دشوار است است. اما به طور کلی یک زبان برنامه نویسی عالی برای آموختن با کارآیی بسیار بالا در حوزه های برنامه نویسی مختلف با بازار کار عالی به حساب می آید.

سؤالات متداول

آیا جاوا همان جاوا اسکریپت است ؟

این دو زبان برنامه نویسی کاملاً با یکدیگر فرق دارند به گونه‌ای هر دو مجزا از یکدیگر عمل می کنند. به ظاهر شباهت‌هایی در این دو زبان وجود دارد اما در واقع جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت جهت استفاده در صفحات html است. در حالی که جاوا به عنوان یک زبان برنامه نویسی واقعی کار های کاملاً متفاوتی از جاوا اسکریپت می کند ؛ علاوه بر این از لحاظ یادگیری ، آموختن جاوا دشوارتر است.

زبان جاوا برای برنامه هایی که احتیاج به محاسبات بیشتری دارند به کار برده می شود. در صورتی که جاوا اسکریپت در به عنوان برنامه ای اسکریپت طرف مشتری به کار برده می شود و از آنجا که این زبان پس از انتشار محبوبیت زیادی پیدا کرد از زبان اسکریپت به جاوا اسکریپت تغییر کرد که این عمل به علت بازاریابی می باشد.

آیا  آموختن جاوا اسکریپت دشوار است؟

اگر برای آموختن زبان برنامه نویسی اشتیاق زیادی دارید زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را اولویت قرار دهید. از آنجا که این زبان برای ایجاد و کنترل محتوای وب سایت های داینامیک است به عنوان پر طرفدار ترین زبان برنامه نویسی در سال ۲۰۱۴ میلادی انتخاب شد که علت آن نیز مجموعه ای از کد های کتابخانه ای JS می باشد. در این کتابخانه به کاربران اجازه داده می ‌شود تا یکسری وظایف روتین را انجام دهند بی آنکه مجبور باشند هر زمان کدهایی را بازنویسی کنند. خیلی از افراد در سراسر جهان به عنوان برنامه نویس مشغول به کار هستند و حقوق خوبی از این کار سالیانه به دست می آورند.