از آنجا که شما برای به یاد داشتن شماره تماس های افراد مختلف از دفترچه تلفن استفاده می کنید ، دی ان اس نیز یک دفترچه تلفن برای اینترنت به حساب می آید. DNS مخفف کلمه Domain Name System یکی از پایه‌ های اینترنت است و اکثر ما در طول روز بدون آنکه بدانیم از آن استفاده می کنیم. DNS همانند یک دفترچه تلفن عمل می کند و نیازی به حفظ کردن آدرس IP ها نیست. کامپیوترها برای وصل شدن به یک دیگر از اعداد یا همون آی پی آدرس ها استفاده می کند. به بیان واضح تر یک استاندارد تکنولوژی است که برای مدیریت نام وب سایت ها و دامنه های موجود در اینترنت و تحت وب استفاده می گردد. در واقع هنگامی که شما در اینترنت قصد دارید وب سایتی را باز کنید ابتدا نام آن را در فیلد جستجو وارد می کنید و مرورگرهای اینترنت از طریق DNS ثبت شده بر روی دامنه اقدام به یافتن سرور و وب سایت مورد نظرتان می کنند.

بیشتر بخوانید : الگوریتم RankBrain چیست؟

نحوه عملکرد دی ان اس به چه صورت است ؟

سرورهای  DNS نام های دامنه را به آدرس IP متناظر شان تطبیق می دهند. اگر نام دامنه مورد نظرتان را در مرورگر تایپ کنید کامپیوترتان با سرور DNS موجود تماس گرفته و آدرس آی پی مرتبط با آن نامه دامنه را می پرسد.

سپس کامپیوتر شما به آدرس آی پی وصل شده و صفحه مربوطه برای تان بارگذاری خواهد شد. سرور های DNS که از آن استفاده می‌کنیم از طرف شرکت ارائه خدمات اینترنتی ISP ارائه می گردد. اگر از یک روتر استفاده کنید کامپیوتر شما از خود روتر به عنوان یک سرور DNSاستفاده کرده اما روتر درخواست های شما را به سرورهای DNS شرکت ارسال ISP خواهد نمود.

به صورت محلی در حافظه سیو کرده و از این جهت درخواست های دی ان اس را هر زمان که تمایل داشته باشید به یک دامنه خاص متصل شوید که قبل از این از آن بازدید کرده‌اید مجدداً ارسال نمی شوند.

DNS در سرعت اینترنت تأثیری ندارد و همانگونه که گفتیم کامپیوترها پاسخ های دیگر را به صورت محلی در حافظه کش ذخیره می کنند و از این جهت دامنه های خاص و از پیش بازدید شده را با سرعت بالاتر اجرا می کنند. پس نه بر سرعت اینترنت بلکه  تا حدودی بر سرعت نمایش یک صفحه در رایانه تان تأثیر گذار خواهد بود.

به بیان ساده تر ‏DNS از یک پایگاه داده سلسله مراتبی استفاده می کند که حاوی داده هایی در رابطه با نام دامنه است. وقتی شما در مرورگر خود اسم دامنه سایتی را وارد می کنید اولین کاری که کامپیوترتان انجام خواهد داد ارسال درخواست به سرور DNS محلی سیستم عامل است تا بررسی کنند که آیا پاسخ مورد نیاز شما در حافظه کش کامپیوتر ذخیره شده یا خیر.

در صورتی که در حافظه پنهان یافت نشود درخواست تان از طریق اینترنت به یک یا چند سرور DNS ارسال می گردد که به طور کلی توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت شما با آنها برقرار می شود. اگر اطلاعات لازم در این سرورهای DNS پیدا نشود درخواست به سرور های خارجی دیگری ارسال می گردد.

بیشتر بدانید : مارکت سگمنت یا بخش بندی بازار به چه معناست؟

مزایا و معایب دی ان اس

مزایا و معایب دی ان اس

مهمترین مزیت سیستم DNS  این است که کار با اینترنت را بسیار آسان می کند. اگر برای بازدید سایت ها بخواهید تمامی آدرس های آی پی را که به آنها دسترسی داشتید حفظ کنید کار بسیار سنگین و دشوار می شود.

با استفاده از این سیستم دیگر احتیاجی به حفظ کردن این رشته اعداد نیست و برای دسته بندی بایگانی و کمک به موتورهای جستجو مناسب است. این سیستم قادر به ارتقاء امنیت زیرساخت است و می‌ تواند آپدیت های ایمن و پویایی را فراهم کند.

علاوه بر این قابل اطمینان بوده و میتواند پیام ها را با خرابی صفر به کاربران ارائه دهد. این سیستم شما را قادر می ‌سازد تا عملکرد فنی سرویس دیتابیس را تعیین کنید.

سیستم DNS با روشی سریع و ثابت آدرس آی پی های وب سایت هایی که ما به آن دسترسی داشته ایم را در صورت تغییر آپدیت می کند و دسترسی ما به آن وب سایت ها را آسان می سازد.

در مقابل این مزیت ها و کاربردها این سیستم معایبی نیز دارد ؛ برای نمونه در صورتی که بد افزار تنظیمات سرور دی ان اس شما را تغییر داده باشد با وارد کردن آدرس ممکن است شما را به یک وبسایت کاملاً متفاوت یا به وب سایتی که به نظر می رسد مثل وبسایت بانک شما باشد منتقل کند.

در واقع این امکان وجود دارد نام کاربری و رمز عبور تان را ضبط کند و اطلاعاتی که برای دسترسی به حساب بانکی شما مورد نیاز است را به دست افراد سوء استفاده گر برساند. بد افزارها برخی از سرور DNS ها را می ربایند تا شما را از وب سایت های محبوب و پر بازدید به سمت وب سایت های جعلی و پر از تبلیغات هدایت کند.

برای ممانعت از چنین مشکلاتی لازم است تا برنامه های آنتی ویروس معتبر را بر روی سیستم تان نصب کنید و از وارد شدن به سایت هایی که ظاهر متفاوتی با سایر وبسایت درخواستی تان دارند پرهیز نمایید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.