در صورتی که بخواهید سایت راه اندازی کنید اولین کلمه که به گوشتان خواهد خورد ؛ دامنه است . حتماً با خود فکر می کنید که چیز پیچیده ای است اما اصلاً اینطور نمی باشد . شما تقریباً به صورت روزانه در دنیای اینترنت با آن سر کار دارید فقط تا به الان این موضوع را نمی دانستید . می توان گفت به واسطه آن صاحبان کسب و کار و وب سایت های مختلف نوع فعالیت خود را مشخص می کنند و به نوعی شکل کسب و کار اینترنتی شما با استفاده از یک آدرس تعیین می گردد . برخی از کاربران مبتدی آن را با هاست اشتباه می گیرند و معنی دقیق آن را نمی دانند . در این آموزش قصد داریم تا به تعریف جامع و روش کار با آن بپردازیم ، با برتر رایانه همراه باشید .

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

تعریف دامنه

در واقع دامنه که به عنوان دامن یا دومین نیز شناخته می شود ، همان آدرس سایت شما می باشد و می توان گفت آدرسی است که کاربران در نوار مرورگر خود مشاهده می نمایند همان دومین می باشد . از آنجا که شبکه جهانی اینترنت از سایت های متعدد و شبکه ‌های مختلفی تشکیل شده است هر کدام از این شبکه ها دارای آدرس و url مختص به خود می باشد و از این راه کاربران و اینترنت قادر به شناسایی شما هستند . با ایجاد دومین باعث می شود تا کاربران به راحتی بتوانند سایت خود را پیدا کنند ؛ در واقع اگر دامین نباشد به دلیل آی پی پر از اعداد به سختی می شود آی پی هر فردی را یادداشت و یا به خاطر سپرد . پس از طریق دومین که در برگیرنده یک نام است کاربر می تواند به جستجوی سایت مورد نظر خود در کمترین زمان ممکن بپردازد و نیازی برای به خاطر سپردن یک سری اعداد طولانی ندارد . آدرس دومین منحصر به فرد خودتان است و تنها شما می توانید از آن استفاده نمایید . نام دومین آدرس وب سایتی است که در آدرس بار یا url مرورگر مشاهده می نمایید ، در واقع اگر وب سایت شما را به عنوان یک خانه در نظر بگیریم نام دامین شما آدرس آن خواهد بود .

دامنه چیست-شرکت برتر رایانه

چگونه یک دامنه ثبت کنیم ؟!

پیش از آنکه بخواهید یک دامنه را ثبت کنیم ابتدا باید آن را خریداری کنید ؛ قبل از خریداری دومین ابتدا باید از آزاد بودن نام دامین آن مطمئن شوید در صورتی که یک دومین از قبل به ثبت رسیده باشد در اینجا ۳ صورت مورد بررسی قرار  می گیرد :

اول از همه امکان دارد افرادی با شناسایی دامین های مناسب و یا تحت نام برندهای خاص اقدام به ثبت نام نمایند با این هدف که در آینده یک مشتری به آن احتیاج داشته باشد و با قیمت بیشتری آن را به فروش برسانند . این افراد عموماً صفحه ای را در د بارگذاری کرده که به دومین های فروشی اشاره خواهد داشت و شما از طریق اطلاعات تماس درج شده می توانید با فرد مورد نظر تماس و دامین را خریداری کنید .

در صورت دوم ممکن است دومین توسط افراد به ثبت رسیده اما به دلایل مختلف به آن نیاز نداشته باشند و یا به صورت کلی از آن استفاده نکنند در این مواقع شما می توانید از طریق اطلاعات در تماس ثبت شده در سایت whois دومین اقدام به بررسی مالکیت دامین نموده و با استخراج اطلاعات مربوطه با فرد مورد نظر تماس و دامین را خریداری کنید .

یک صورت دیگر نیز وجود دارد که در آن احتمال اینکه بتوانید دومین را خریداری کنید بسیار کم است . افرادی که از دومین های خود در حال بهره برداری هستند و به هیچ عنوان قصد فروش آن را ندارند و به نوعی  با دامین خود کار می کند . در این مواقع شما می‌توانید با فرد موردنظر یا مالک آن تماس گرفته و در صورت امکان آن را خریداری کنید.

*توجه داشته باشید که دامن مثل لوگو یا برند شرکت ها دارای محصول خاص می باشد که می تواند شما را در جذب مشتری ، بازاریابی اینترنتی و رونق آن یاری نماید . فقط توجه داشته باشید قبل از به ثبت رساندن دامین خود از خالی بودن آن اطمینان حاصل نمایید و پیشنهاد می شود از طریق یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات ثبت و تمدید ، دومین خریداری نمایید . همچنین اگر قصد ثبت دومین ir را دارید ارائه مدارک شناسایی الزامی می باشد .

بیشتر بخوانید:گوگل آنالیتیکس چیست؟

یک دامنه خوب چه مشخصه هایی دارد؟!

همانطور که در بالا به آن اشاره نمودیم نام دامین نام وب سایت شما می باشد . نام دومین پسوند های متعددی دارد که پر استفاده ترین آن ها آنها com. می باشد . پسوند های دیگری نظیر info ، org ، net ، biz و ir نیز از دیگر پسوندهای دومین پر استفاده می باشند . پسوند .com به عنوان محبوب ترین ها می باشد زیرا بسیاری از سایت های چند منظوره و تجاری بزرگ از این پسوند استفاده می کنند . شما برای راه اندازی وب سایت سایت و انتخاب نام سایت خود هیچ گونه محدودیتی ندارید و در واقع می توانید هر نامی که دوست دارید برای سایت اینترنتی خود انتخاب نمایید . فقط توجه کنید که هر آدرس و نام اینترنتی مخصوص تنها مختص یک وب سایت می باشد و این امکان وجود ندارد که شما از نام دیگر سایت ها استفاده نمایید . از طرف دیگر شما باید نام سایت تان را به صورت پیوسته و بدون هیچگونه فاصله بین کلمات انتخاب نمایید . آنچه که در مورد دامنه بسیار مهم است این است که شما باید حتماً آن را خریداری کنید در غیر این صورت پس از گذشت چندین ماه یا چند سال نام دومین شما به سایت دیگری واگذار خواهد شد . پس به خاطر داشته باشید که حتماً باید مدت زمان خرید آن را تمدید نمایید . در انتخاب یک دومین خوب دقت کافی داشته باشید و از اسم استفاده کنید که کاربران بتوانند به راحتی آنرا تایپ و یا به ذهن بسپارند . حتماً باید به نوع تجارت شما نزدیک باشد و در میان کاربران به عنوان نام تجاری شرکت شما شناسانده شود . نکاتی که برتر رایانه در ادامه ارائه می دهد به عنوان پاسخ سؤالات بسیاری از کاربران می باشد این نکات شامل موارد زیر است :

-برای دومین های ir می ‌توانید به صورت یک ساله و یا پنج ساله دامین تان را ثبت کنید و برای دومین های خارجی معمولاً به صورت یکساله بوده و شما باید هر ساله آن را تمدید کنید .

-در هر زمان که بخواهید می توان دامین خود را لغو کنید و پس از لغو آن  شرکت اجازه دارد دامین را به شخص دیگری بفروشد . البته در برخی از مواقع شرکت ارائه دهنده دامین اجازه لغو دومین را نداشته و منتظر می ماند که تاریخ انقضاء دومین به پایان برسد  .

-در رابطه با انتقال دومین میتوان گفت هر زمان که بخواهید میتوانید وبسایت خود را به یک دامین جدید انتقال دهید که در این صورت آموزش هایی در رابطه با نحوه انتقال دومین فعلی به جدید وجود دارد که در مقاله های بعدی به آن می پردازیم .

-به عنوان مهمترین نکته که پاسخ سوال بسیاری از کاربران است می توان گفت دومین وب سایت قابل فروش می باشد و دومین های خوب تقاضای خرید بسیاری دارد . برای فروش دامین خود می توانید از سایت معتبر rond.ir استفاده نمایید .

-به عنوان نکته آخر شما کاربران و صاحبان کسب و کار می‌توانید هر چند دومین که لازم دارید را خریداری و محدودیتی در تعداد دومین برای خریداری به هیچ عنوان وجود ندارد .

جمع بندی

در این مقاله شما با مفهوم دامنه و یا به اصطلاح دومین به طور کامل آشنا شده اید . فقط این نکته را به خاطر بسپارید که دامین شما شبیه یک شماره موبایل است و هرچقدر بهتر ، جذاب تر و ساده تر باشد می ‌تواند تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطبتان بگذارد . پس بهتر است با وقت بیشتر و اطمینان کافی دامین درستی را برای سایت و رونق بخشیدن به کسب و کار خود انتخاب کنید زیرا این سایت قرار است مدت طولانی همراهتان باشد . در رابطه با راه اندازی وب سایت  ، خدمات سئو و پشتیبانی سایت های شرکتی ، خدماتی ، آموزشی و … می توانید با کارشناسان برتر رایانه تماس حاصل نموده و مشاوره کافی و لازم در این باره دریافت نمایید .