ارتباطات و گسترش اینترنت و توسعه سرور ها موجب گردید تا تبادل اطلاعات به طور سریع ، ارزان و گسترده انجام شود. از آن جا که اینترنت نقش بسیار مهمی در ارتباط صوتی دارد در این میان تکنولوژی های پیشرفته ارتباطی ، تکنولوژی ویپ از مهم ترین مواردی است که بسیاری از سازمان ها استفاده می کنند. از آنجا که برای ارتباط راه دور حتماً باید از خطوط ویژه استفاده می‌ کردید یا باید هزینه ‌های بسیار گزافی به شرکت‌ های ارائه ‌کننده خدمات می پرداختید اکنون با استفاده از این تکنولوژی و از طریق کامپیوتر کارتان برای ارتباطات وسیع تر آسان شده است. برای توضیحات بیشتر و فهم بهتر در رابطه با این تکنولوژی در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : وب سرور آپاچی چیست؟

آشنایی با عملکرد تکنولوژی ویپ

این تکنولوژی به معنی انتقال صدا در بستر اینترنت می باشد. عملکرد این تکنولوژی به گونه ای است که صدای آنالوگ را که از طریق سیم مسی به امواج انتقال می دهد به صفر و یک تبدیل کرده و به صورت دیجیتال در شبکه منتقل می کند.

به بیان دیگر ابتدا صدا با میکروفون گوشی به امواج الکتریکی تبدیل شده و در مرحله بعدی این امواج توسط گوشی به فایل دیجیتال تبدیل می گردد و از طریق دیجیتال به سرورهای ویپ یا سانترال فرستاده می شود.

سانترال ویپ پس از شناسایی مقصد اطلاعات دیجیتال را به گوشی ویپ مقصد ارسال می کند و در مرحله آخر اطلاعات توسط گوشی به امواج الکتریکی تبدیل شده و به صورت صدای آنالوگ خارج می گردد. از جمله تجربه های ابتدایی کشور جهت استفاده از تکنولوژی ویپ می توان به تماس های اینترنتی در پیام رسان هایی همچون یاهو ، msn و … اشاره نمود.

فناوری Voip به گونه ای است که هم می توان به صورت سخت افزاری و هم به صورت نرم افزاری از آن بهره مند شد. نرم افزار های مختلفی از جمله استریسک ، الستیکس ، FreePBX ، FreeSWITCH ، ۳CX  و … برای سیستم ویپ طراحی شده اند. به علت آنکه تمامی ارتباطات در بستر شبکه اتفاق می‌افتد تمام تجهیزات درگیر در این سیستم مبتنی بر IP است یعنی هم مرکز تلفن و هم گوشی های تلفن ، به همین علت به گوشی ‌های تلفن ویپ ، IP-Phone  می گویند.

تلفن آی پی به عنوان یکی از انواع تلفن ها توسط کاربر قابل برنامه ریزی است و امکانات بسیاری را در اختیارشان قرار می‌ دهد. برخی تلفن های IP چندین ورودی خط دارند و با این ویژگی می توان بیشتر از یک تماس به هر داخلی داد.

بیشتر بخوانید : AMP چیست؟

مزیت های تکنولوژی ویپ

با این فناوری بسیاری از هزینه‌ های جاری ارتباطی شما کاهش می ‌یابد و از جمله مهمترین ویژگی ها و مزیت های آن شامل :

-ادغام چند دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی ؛ از آنجایی که می دانید امروزه استفاده از نرم افزارهای تلفن Softphone در سازمان ها و حتی سیستم های خانگی به صورت روز افزون در حال توسعه است. استفاده از این نرم افزار ها جایگزینی برای IP- Phone  به شمار می‌رود که تنها نیاز به یک Handset دارد بدین صورت می‌توانید از هزینه‌های موجود بکاهید.

-دیگر مزیت های این تکنولوژی بی ‌نیازی از سیم کشی مجزا و کاهش هزینه های مربوط به کابل کشی به طور جداگانه می باشد. همچنین در صورت جابجایی محل کاربر دیگر دغدغه سیم ‌کشی به مکان جدید را نخواهید داشت.

-کاربران این سیستم از طریق اینترنت قادر به تماس با سازمان مورد نظر خود می باشند. این قابلیت برای افرادی که خارج از محیط دفتر هستند علاوه بر کاهش هزینه ها باعث آسان شدن تماس های تلفنی آنان نیز می شود. روش اضافه کردن کاربر در این سیستم ها به سادگی انجام می گیرد و بر خلاف سیستم های پیشین احتیاج به سیم کشی مجدد برای هر کاربر وجود ندارد.

– از طریق تکنولوژی ویپ تمام مکالماتی که در بستر ویپ است را ضبط و در سیستم تان ذخیره کنید.

-مرکز های تلفنی مبتنی بر VOIP محیطی را تحت شبکه در اختیار کاربر قرار می دهد که از این راه می توانند تنظیمات را تغییر و کاربری اضافه کند.

از سایر مزایای ویپ می‌توان به ترکیب کارکرد های صدا و دیتا ، کم شدن هزینه های مربوط به نگهداری و پشتیبانی به علت ادغام شبکه دیتا و شبکه تلفنی ، قابلیت برنامه نویسی راحت تر و توسعه و در نتیجه یکپارچگی با سیستم های گوناگون ، پویایی و پیشرفته روزافزون شبکه‌های ویپ.

راه اندازی تکنولوژی ویپ چه امکاناتی را به سازمان‌های مختلف می دهد؟

راه اندازی ویپ امکانات بسیار متنوعی را در اختیار ما قرار می‌دهد که کار ارتباطات شبکه را بسیار تسهیل می کند. یکی از این امکانات استفاده از سامانه ویپ جهت ارسال و دریافت فکس و ایمیل است. با این کار میتوانید کلیه مراسلات خود را با استفاده از این سامانه انجام دهید.

از دیگر امکانات آن برای سازمان ها ارسال Voice mail است. به گونه ای که اگر دو طرف ، دریافت کننده و ارسال کننده از سامانه ویپ استفاده کنند این امکان برای آنها وجود دارد که بتوانند به راحتی برای هم دیگر Voice mail ارسال نمایند.

با سامانه ویپ سازمان ها می توانند در ساعات اداری پاسخگوی تماس گیرندگان باشند و در زمان تعطیلی به تماس گیرندگان زمان مراجعه بعدی را اعلام نمایند. این کار از سردرگمی مراجعه‌ کنندگان به شدت جلوگیری می نماید.

علاوه بر این با وجود تکنولوژی ویپ می توانید از زمان ، مدت ، بخش ، کاربر مرتبط و … یک گزارش کامل در اختیار داشته باشید. این کار در برنامه های بازاریابی می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

به طور کلی اگر شما در سازمان های کوچک کار می کنید و می خواهید از مزیت های این تکنولوژی بهره مند شوید بهتر است به سراغ ویپ هایی بروید که با سرور های ساده تر و یا حتی رومیزی بتوانند کار کنند. در واقع بسته به نوع شبکه سامانه ویپ می تواند بسیار متنوع باشد.

چه محدودیت‌هایی جهت استفاده از تکنولوژی ویپ وجود دارد؟

تکنولوژی ویپ محدودیت های خاص خود را دارد که مهم ترین آن کیفیت صدا است. در دنیای واقعی شرایط طوری است که تضمین کیفیت بالای تماس ها کاری سخت و نیازمند درست کار کردن عوامل مختلف می باشد.

از آنجا که تکنولوژی VOIP صوت را به داده دیجیتال تبدیل و بعد از قرار دادن در بسته‌های اطلاعاتی آن را از طریق شبکه ارسال می نمایند. همانند سایر داده ها بسته های اطلاعاتی ممکن است با همان اولویتی که ارسال شده اند به مقصد نرسند.

سیستم دریافت کننده قادر به بازسازی مجدد بسته های اطلاعاتی صرف نظر از اولویت دریافت آن ها می باشد. ماهیت تبدیل صدا به صورت آنی بدان معنی است که بسته های اطلاعاتی با اولویت ارسال در مقصد دریافت نمی شود و در زمان بازسازی مجدد داده یعنی تبدیل داده دیجیتال به صدا را شاهد خواهیم بود. جهت رفع این مشکل استفاده از پروتکل های RTCP ارائه شده که موجب می شود مسائلی از این قبیل پیش نیاید.

سیستم های تحت ویپ در صورت قطع جریان برق آسیب پذیر خواهند بود که برای این مشکل نیز تمهیداتی اندیشیده شده است که یکی از ساده ترین آنها استفاده از UPS در هنگام قطع برق می باشد تا از این طریق امکان برقراری تماس همچنان وجود داشته باشد.

در سیستم های قدیمی حین قطع جریان برق امکان استفاده از تلفن های قدیمی وجود خواهد داشت چرا که شرکت ‌های مخابراتی الکتریسیته را بر روی خطوط تلفن ارسال می کنند به همین علت حتی در صورت قطع جریان برق تلفن معمولاً فعال و قابل استفاده خواهد بود چرا که برق تلفن از یک منبع دیگر تأمین می ‌شود.