تصور کنید شما می‌خواهید چند برند پوشاک را در اینستاگرام دنبال کنید ؟ آیا برندی که با برنامه حساب شده و منظم محتوایش را انتشار می‌کند برای شما جذاب‌تر است؟ یا برندی که بی برنامه و با فاصله‌های زمانی طولانی به انتشار پست می‌پردازد؟ با داشتن تقویم محتوا می‌توانید اعتماد مخاطبان را جلب کنید. هنگامی که مخاطب بار اول و دوم محتوای شما را به صورت اتفاقی می‌بینند بار سوم خودش برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر به سوی شما باز خواهد گشت. با داشتن برنامه محتوایی منظم موجب می‌شود که مخاطب تشنه اطلاعات بعدی باشد و بارها جهت کسب اطلاعات بیشتر به شما سر بزند. با داشتن این تقویم تجربه مشابه را برای مخاطب در فضای آنلاین و مجازی رقم خواهیم زد. در این مقاله از سایت برتر رایانه در رابطه این موضوع و علت استفاده از آن اطلاعات کاملی را ارائه خواهیم داد با ما همراه باشید.

تقویم محتوا چیست؟!

به زبان ساده تقویم تولید محتوا جدولی است برای برنامه‌ریزی روزانه برای تولیدکنندگان محتوا، ساماندهی پروژه‌های محتوا که معمولاً توسط مدیر تولید محتوا انجام می‌شود. جدول برنامه‌ریزی دارای قسمت‌های مختلفی است و به تیم محتوا کمک می‌کند مطابق با یک برنامه منظم و دقیق به وظایف خود پرداخته و چگونگی توزیع محتوا را در طول دوره یا طول سال ببیند. تقویم تولید محتوا در واقع یک نقشه راه جهت بهتر انجام دادن وظایف گسترده و متنوع تولید محتوا است. هم‌چنین از ابزارهای کلیدی جهت سازندگی استراتژی بازاریابی محتوا و زیربناهای تولید محتوا می‌باشد.

ابزارهای ایجاد تقویم محتوا

جهت ایجاد این تقویم در سطح ساده می توان از ابزارهای متعددی استفاده کنید این ابزارها شامل Google Sheet ، Word ، Excel و Hub Spot می توان اشاره نمود. اما در سطوح بالاتر می توان با استفاده از تقویم های مبتنی بر سیستم آنلاین و پلتفرم های آماده تقویم های دیجیتالی ، به طور مستقیم به ساخت یک تقویم تولید محتوا پرداخت.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

آشنایی با قسمت های مختلف یک تقویم محتوا

موضوع یا عنوان تولید محتوا: این قسمت به عنوان مهم‌ترین قسمت تقویم تولید محتوا به حساب می‌آید و نشان‌دهنده این است که محتوای مورد نظر دقیقاً در رابطه با چه موضوع و با چه هدفی تولید شده است. نکته‌ای که برای انتخاب موضوع باید به آن توجه داشته باشید این است که عنوان محتوا باید دقیق و سنجیده و مطابق با آیتم‌های مختلف نظیر نیاز مخاطبان صورت گیرد.

تاریخ محتوا انتشاری : در این مرحله باید به گونه‌ ای باشد که تمامی مراحل محتوا شامل اقدامات اولیه ، نوشتن ، ویرایش ، سئو و دیگر عناصر را در برگیرد. تاریخ انتشار تعطیلی ها نیز مشخص می شود و مطابق با آن تاریخ ها چیده می شود.

تقویم محتوا چیست - عکس نوشته

پرسونای مخاطب: واژه پرسونا در واقع به مجموعه‌ای از الگوهای رفتاری ، فکری ، خواسته‌های مخاطب فرضی اشاره می‌کند. با شناخت پرسونای مخاطب ویژگی‌ها، ترجیحات و خواسته‌های آنان را بشناسیم و فعالیتمان را بر اساس این موارد انجام دهیم.

توجه داشته باشید که شناخت مخاطب مربوط به پیش از تقویم محتوا است و عموماً در تدوین استراتژی محتوا معین گردد. در هر صورت بهتر است در تقویم نیز مشخص شود محتوای تولیدی برای چه کسانی تولید شده و مخاطب باید چگونه و از کجا اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورد و با این محتوا مواجه شود.

نویسنده محتوا: با توجه به تجربه، تخصص و علاقه تولید کنندگان محتوا باید نویسنده مناسب را انتخاب کند. اگر محتوا نویسی که محتوا تولید می‌کند علاقه‌مند به حوزه و تخصص کاری خود باشد تولید محتوای با کیفیتی ارائه می‌دهد. در نتیجه انتخاب یک نویسنده مناسب با حوزه مورد نظر کار راحتی نیست.

فرمت محتوا: هر محتوا انواع مختلفی داشته و جمله آن می‌توان به محتوای متنی، محتوای ویدیویی، پادکست، اینفوگرافی و … اشاره نمود. فرمت هر محتوا با هر نوعی که باشد اصول رعایت شده در آن با هم فرق دارد.

کانال انتشار محتوا: اطلاع از آن که محتوای منتشر شده در چه کانال و با چه ویژگی‌هایی منتشر می‌شود بسیار مهم است و موجب ایده گرفتن نویسنده در بسیاری از موارد می‌شود.

دلایل استفاده از تقویم محتوا

از تقویم محتوا چه میدانید؟ - سایت برتر

دلایل بسیاری برای ایجاد و استفاده از تقویم محتوا وجود دارد که ده دلیل آن را در زیر به صورت موردی بیان نموده‌ایم:

1-این تقویم موجب نظم بخشیدن به وظایف و سازماندهی فعالیت‌های گسترده روزانه، ماهانه و سالانه افراد تیم بازاریابی محتوا می‌گردد.

2-استفاده از این تقویم موجب صرفه‌جویی در زمان و انرژی محتوا نویس یا به طور کلی تیم بازاریابی اینترنتی می‌شود.

3-تقویم تولید محتوا موجب تسهیل مدیریت منابع جهت تبلیغ و تولید محتوا می‌شود.

4-با لیست نمودن انواع محتواها افراد می‌توانند نحوه توزیع آن را در طول ماه و یک سال به صورت واضح مشاهده نمایند و با توجه به روند آن برنامه ریزی انجام دهند.

5-انتخاب کلمات کلیدی درست در تقویم تولید محتوا منجر به ایده پردازی و نهایتاً بهینه سازی محتوا می‌گردد.

6-به علت آن که برای مشخص نمودن تاریخ انتشار هر محتوایی فکر شده، عمل شده است محتواها در بهترین زمان ممکن برای مخاطبان آماده می‌شود.

7-با این تقویم تاریخ‌های انتشار از یاد نمی‌رود و نویسندگان طبق زمانی که برای آنان تعیین شده آغاز به نوشتن می‌نمایند.

8-تقویم تولید محتوا موجب جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری و اتلاف وقت می‌گردد.

9-موجب می‌شود محتواهای ایجاد شده با تاریخ‌های مهم هماهنگ باشد و محتواهای مناسبتی نیز تولید گردد.

10-با ایجاد تقویم محتوا به تولید محتوای مورد نظر برای آینده وب سایت شما کمک شایانی می شود.

جمع بندی مقاله تقویم محتوا

تنها ایجاد و تولید محتوا و نوشتن آن مهم نیست بلکه نکته مهمی که در محتوا وجود دارد این است که در زمان مناسب و به بهترین شکل ممکن تولید شود.

جهت محقق نمودن این نکته مهم استفاده از تقویم تولید محتوا باید یک ضرورت برای تیم بازاریابی محتوا باشد. در نتیجه برای نوشتن یک تقویم محتوایی مناسب و کاربردی در رابطه با مطالبی که تیم برتر رایانه در اختیارتان قرار دادن اقدام به ایجاد آن کنید و آن را بهبود بخشید.

در ضمن اگر وب سایت دارید و برای بهینه سازی و پشتیبانی آن نیاز به درج اطلاعات و محتوای تخصصی و حرفه‌ای دارید با کارشناسان طراحی سایت برتر رایانه در قسمت تماس با ما ارتباط برقرار نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند و با آشنایی‌تان با تیم حرفه‌ای و متخصص در این زمینه شما را در امر تولید محتوا تخصصی در سایتتان یاری نمایند.