اثراتی که بک لینک قادر خواهد بود در بالارفتن رتبه یک وبسایت بگذارد غیر قابل انکار می باشد به طوری که با فرستادن سیگنال هایی به موتورهای جستجو همچون گوگل به نوعی به آن می فهمانند که محتوای این سایت قابل اعتماد و استناد است. اما در این میان تبادل بک لینک فرایندی است که مبادله لینک بین مدیران سایت می باشد و از شیوه های بهبود رتبه در سئو به حساب می آید. پرسشی که در اینجا به میان می‌ آید این است که آیا این عامل از استراتژی های قانونی سئو به حساب می‌آید یا خیر؟ پیش از آن که در رابطه با این پرسش به بحث بپردازیم ابتدا تعریفی در رابطه با تبادل backlink و همچنین اهمیت آن صحبت خواهیم نمود در ادامه با سایت برتر همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف تبادل بک لینک و اهمیت آن

در مقاله های قبل در رابطه با بک لینک اطلاعات جامع و مقاله مفیدی ارائه دادیم، در کل بک لینک به معنی ایجاد پیوند از یک صفحه وب سایت به صفحه در یک سایت دیگر می باشد و تبادل بک لینک به معنی مبادله لینک ما بین دو یا چند سایت به حساب می آید.

این نوع تبادل مدیران دو وب‌ سایت متقابلاً به سایت یکدیگر خواهند داد و همواره به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی در گوگل به حساب می آید و بسیاری از مدیران وب سایت برای ارتقاء سئو سایت خود هنوز از آن استفاده می کنند.

اهمیتبک لینک نیز بدین علت است که در سئو همیشه سعی بر بهبود رتبه گوگل و بالا رفتن ترافیک و بازدید سایت است و جهت رسیدن به این هدف شیوه ها و راه های زیادی وجود دارد که یکی از آنها تبادل backlink است. همین که وب‌سایت‌ های گوناگون به سایت شما لینک می‌دهند کاربران با دیدن نام و آدرس سایت تان در صفحات سایت های دیگر به این باور می‌رسند که سایتتان معتبر است.

در صورتی که بک لینک هایتان از نوع فالو باشد قدرت و اعتبار سایت تان بیشتر می شود و موتورهای جستجو بیش از پیش به سایت تان اعتماد کرده و رتبه آن را بهبود خواهند داد. به طور کلی تمامی این ها اعتبار و قدرت سایت تان را افزایش داده و به هیچ عنوان نمی‌ توان از مهم بودن بک لینک ها در سئو چشم‌ پوشی کرد.

انواع تبادل بک لینک

مدل های مختلفی از تبادل لینک وجود دارد که صاحبان وب سایت با توافق نوع تبادل را تعیین می کنند در ادامه در رابطه با هر یک از این مدل ها اطلاعاتی ارائه خواهیم داد.

تبادل backlink رایگان

تبادل backlink رایگان یعنی توافق صاحبان سایت که لینک سایت یا وبلاگ های یکدیگر را به صورت متقابل در سایت خود بگذارند. انجام عمل لینک سازی میان دو سایت که به تبادل بک لینک دو نفره و گروه میان سه سایت انجام شود به تداوم تبادل backlink سه طرفه شناخته می شود.

تبادل backlink غیر رایگان

تبادل backlink غیر رایگان یعنی خرید بک لینک و به عبارتی دیگر سایت مبدأ که در ازای گذاشتن لینک سایت شما در سایت هزینه معینی از شما دریافت می کند. بک لینک همان ریپورت آگهی است و ریپورتاژ همانگونه که میدانید یک متن تبلیغاتی بوده که بر حسب یک کلمه کلیدی هدف نوشته و در سایت‌های خبری که قدرت و اعتبار بالایی دارند منتشر می‌شود. در خرید بک لینک فاکتورهایی نظیر انتخاب سایت مبدا مهم است چون تا حد بسیاری در کیفیت بک لینک دریافت می کنید تأثیر گذارند.

تبادل backlink دستی و اتوکاتیک که در مدل دستی از تبادل مدیران وب سایت با هم توافق می‌کنند تا به صورت دستی پیوند وبسایت های یکدیگر را در سایت خود به طور دستی درج نمایند.

مدل اتوماتیک آن برعکس مدل دستی است و صاحبان سایت دخالتی در ایجاد پیوند ندارند و این عمل از طریق اسکریبت لینک از پیش نوشته انجام می گیرد.

بک لینک دو طرفه میانه دو سایت بوده و سایت اول به سایت دوم لینک داده و در مقابل سایت دوم نیز به سایت اول لینک خواهد داد.

در تبادل سه نفره میانه سه سایت انجام می گیرد به این صورت که سه سایت اول، دوم و سوم با هم تبادل می‌کنند. سایت اول به سایت دوم لینک داده و سایت دوم نیز به سایت سوم. این تبادل در همین جا می تواند متوقف شود یا به صورت حلقه ای ایجاد گردد که ساختار لینک سازی در نظر موتور های جستجوی طبیعی تر جلوه کند و ریسک جریمه از طرف گوگل هم کم شود، اما در صورت تمایل امکان لینک دهی سایت سوم به سایت اول وجود دارد.

انواع تبادل بک لینک

مزایا و تأثیرات مثبت تبادل بک لینک در طراحی سایت

به کار گیری تکنیک بک لینک ها در صورتی که گوگل آن را غیر طبیعی تشخیص دهد احتمال اعمال جریمه سایتتان از این طریق وجود دارد. این نکته موجب نمی‌شود تا از مزیت های این روش در طراحی سایت غافل شویم، از مزیت های آن شامل :

-بالا بردن اعتبار سایت، در واقع با بک لینک گرفتن از وب سایت های مختلف علی الخصوص اگر ارتباط موضوعی نیز بین دو سایت وجود داشته باشد  مهر تأییدی بر اعتبار وب سایت و کیفیت محتوای موجود در آن.

-بهبود ترافیک وب سایت، هر چه تعداد این بک لینک ها زیاد باشد ترافیک کاربران را به سمت وب سایت شما هدایت خواهد نمود.

-معروفیت نام برند و کسب و کار، با وجود نام برند در یک کسب و کار اینترنتی و مشاهده لینک وب سای تتان در صفحات مختلف موجب می شود که حوزه فعالیت شما در ذهن کاربر باقی بماند و به نوعی در آن تأثیر مثبتی خواهد داشت.

-بالا رفتن پیج آتوریتی، از دیگر مزایای تبادل بک لینک افزایش پیج آتوریتی است. در حقیقت یک استراتژی صحیح در لینک سازی با افزایش قدرت دامنه و موتورهای جستجو به طور طبیعی صفحات سایتی با قدرت دامنه بالاتر را در صفحه نتایج نشان خواهد داد.

-بالا رفتن بازدید و ترافیک وب سایت از دیگر اثرات مثبت بک لینک ها است که می تواند منجر به افزایش درآمد و فروش شود.

-بالا رفتن سرعت ایندکس سایت، از آنجا که خزنده های گوگل حین کراول کردن صفحات یک سایت لینک ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و پیوند ها را یک به یک چک و ذخیره می کند دیدن لینک سایت در صفحات سایت های مختلف موجب اعتماد به خزنده ها و در نتیجه ایندکس شدن زودتر و بهتر وب سایت تان خواهد.

-در نهایت عامل بهبود رتبه الکسا ایرانی را  به همراه دارد، رتبه الکسا که بیان کننده میزان محبوبیت یک وب سایت است از شیوه های بهبود آن به کارگیری بک لینک ها است.

سؤالات متداول در رابطه با تبادل بک لینک در سایت

-آیا گوگل تبادل بک لینک را قانونی می داند؟

هدف گوگل این است که بهترین و مرتبط ترین نتیجه را در جواب جستجوی کاربران نشان دهد و اصل بک لینک و تبادل آن بر این است که سایت شما به قدری در حوزه فعالیت تان خوب و قوی عمل کند که به یک سایت مرجع تبدیل شود. به گونه ای که تمامی وب سایت ها به سایت شما لینک دهند و این قدرت بالا و اعتبار شما در مقابل گوگل خواهد شد. در پاسخ به این سؤال نمی‌توان به طور دقیق گفت که از لحاظ گوگل اصل بک لینک و تبادل آن غیر قانونی به حساب می‌آید.

این نکته را به خاطر بسپارید که گوگل همواره پیشرفت های زیادی داشته و شناسایی این که یک سایت قصد دارد که گوگل را دور بزند کار چندان مشکلی نیستو در صورتی که این تبادل بین صاحبان سایت بیش از حد به طور غیر طبیعی انجام شود سایت مورد نظرتان نه‌ت نها رتبه بالایی نخواهد گرفت بلکه اثر معکوسی می گذارد و خطر گوگل پنالتی تنها دستاوردش خواهد بود.

داشتن استراتژی صحیح در تبادل backlink به چه صورت است؟

تعیین استراتژی لینک سازی احتیاج به بررسی و در نظر گرفتن مجموعه شرایط دارد. برای نمونه یک سایت تازه تاسیس درست نیست که در همان اول تعداد زیادی بک لینک آن هم از نوع فالو به سمت وبسایت خود سرازیر کند. چون گوگل متوجه این امر خواهد شد و به عنوان مهمترین عامل در اشتباهات لینک سازی به حساب می آید. در جواب این پرسش صحیح ترین استراتژیک آن است که اهداف وب سایت بالا رفتن ترافیک و بازدید افزایش فروش و بهبود رتبه از لحاظ موتورهای جستجو به صورت کاملاً طبیعی جلوه نماید.

در انتها

به عنوان کلام آخر بک لینک و تبادل آن از استراتژی های سئو به حساب می آید و باید بدانیم چه وقت و چگونه از آن استفاده کنیم تا نتایج خوبی برای وبسایت ما داشته باشد. همانگونه که بیان نمودیم در بحث خرید بک لینک نکته مهمی وجود دارد و مشخصه هایی همچون ارتباط موضوعی، اعتبار و قدرت دامنه دخیل است، همواره تلاش کنید در این نوع تبادل در انتخاب مدل و وب سایت تان دقت و وسواس زیادی به خرج دهید تا نتیجه مطلوبی به دست آورید.