از جمله عوامل تأثیر گذار در سرعت انتقال اطلاعات و سرعت لود وب سایت ها در اینترنت پهنای باند است. این مقوله در دنیای اینترنت اصلی‌ ترین عامل سرعت ارتباطات بوده و یکی از عناصر مؤثر در کیفیت شبکه های کامپیوتری می باشد. حجمی از اطلاعات که در یک واحد زمان در رسانه می تواند انتقال یابد را پهنای باند می گویند. تأثیر پهنای باند بر سرعت لود وب سایت علی الخصوص صفحات وب به گونه ای است که هرچه پهنای باند بیشتر باشد داده ها در زمان کمتر و سریعتر انتقال پیدا خواهد بود. بر عکس آن نیز هرچه پهنای باند کمتر باشد حجم کمی از اطلاعات در زمان مساوی می تواند انتقال پیدا کند. برای دانستن اطلاعات بیشتر در رابطه با این اثر گذاری در ادامه با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

عملکرد پهنای باند بر سرعت لود صفحات وب سایت

برای فهم بهتر یک مثال خدمتتان عرض خواهیم نمود، همانگونه که می دانید هرچقدر قطر یک شلنگ بیشتر باشد مسلماً آب بیشتری از آن خارج خواهد شد و هرچه این قدرت کمتر باشد آب کمتری نیز خارج می گردد.

اگر شلنگ آب را مثل پهنای باند و میزان آب خروجی از آن را میزان اطلاعات تبادل شده بدانیم به راحتی مسئله پهنای باند را میتوان درک کنیم.

همچنین اگر در یک فضای اینترنت اشتراک نظیر وای فای خانگی چندین نفر در حال استفاده از اینترنت باشند برای نمونه در حال بارگذاری و مدیریت کلاس آنلاین خود باشید و فرد دیگر در همان حین فایل دانلود می کند و شخص دیگر نیز در حال بازی آنلاین است مسلماً از کم بودن سرعت اینترنت گله مند خواهید شد که در اینجاست موضوع پهنای باند مطرح خواهد شد.

آشنایی با انواع پهنای باند و تفاوت آن با سرعت

اما سؤالی که برای بسیاری از خوانندگان پیش می‌ آید این است که چه میزان پهنای باند جوابگوی تأمین سرعت در تبادل داده ها می باشد. در واقع پهنای باندی که شما در نظر می گیرید بسته به آن کاری است که انجام می دهید و همچنین بودجه ای که در نظر می گیرید.

واحد انتقال پهنای باند بیت بر ثانیه می باشد و هرچه تعداد افرادی که با اینترنت و برنامه کاری اینترنتی سروکار دارند بیشتر باشد مسلماً نیازمند پهنای باند قوی تری خواهیم بود.

اگر مجدد شلنگ آب را در نظر بگیریم همان گونه که از یک لوله کشی چندین شیر آب و شلنگ خارج می شود و همزمان آب همه آنها را باز کنیم به طور حتم فشار آب به علت تقسیم شدن در لوله ها کمتر خواهد شد.

این عمل برای پهنای باند نیز صدق می کند پس در نتیجه سروری که دارای پهنای باند بالا می باشد سرعت انتقال و لود وب سایت در آن بیشتر خواهد بود.

آشنایی با انواع پهنای باند و تفاوت آن با سرعت

پهنای باند در دو نوع مهم اشتراکی و اختصاصی می باشد که پهنای باند اشتراکی با ارائه از طریق شرکت های سرویس دهنده اینترنت کانال های ارتباطی مختلفی دارد که جهت انتقال دادن بسته های داده مورد استفاده قرار می گیرد.

میزان پهنای باندی که در این مدل ارائه می گردد به نوع شرکت ارائه دهنده سرویس بستگی دارد که این میزان از ۱۰ تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه متفاوت است و با هزینه پایین امنیت کمی خواهد داشت و از طرفی آسیب پذیری آن بالا است.

پهنای باند اختصاصی از طریق کمپانی هایی که دارای کاربری حرفه ای اینترنت هستند مورد استفاده قرار می گیرند و با قیمت بیشتر به صورت بلند مدت مورد استفاده قرار خواهد گرفت، از طرفی امنیت آن جهت انتقال داده ها بیشتر خواهد بود.

مقوله پهنای باند و سرعت با یکدیگر فرق دارد و دلیل آن بدان معنا نیست که دریافت کننده مقدار اطلاعات در هر ثانیه است به گونه‌ای که سرعت دریافت یا دانلود آن اطلاعات می باشدو در واقع سرعت به سرعت انتقال داده اشاره دارد در حالی که تعریف پهنای باند ظرفیت آن سرعت است.