تهیه نسخه پشتیبانی یا همان بکاپ گیری از سایت یکی از مهم ترین و اصلی ترین کارهایی است که باید به صورت دوره ای و منظم آن را انجام داد. البته شرکت های هاستینگ به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه این کار را انجام می دهند اما باید توجه داشته باشید که ممکن است در مواقعی به اطلاعات بکاپ گرفته شده احتیاج پیدا کنیم و دسترسی به نسخه پشتیبانی هاستینگ ها می تواند سخت، وقت گیر و در مواقعی امکان پذیر نباشد. حتی ممکن است بخاطر مشکلاتی که سرور های خارجی دارند به یکباره هاستینگ مصرفی شما مصادره شود و شما عملا کاری نمی توانید انجام دهید. اگر این اتفاق رخ دهد پس آن همه زمان و انرژی که صرف ساخت سایتمان کردیم چه می شود؟ ما در این مقاله به بررسی کلی بکاپ گیری در وردپرس خواهیم پرداخت و شما را با روش های حفظ سایت خود آشنا می کنیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

اهمیت بکاپ گیری در وردپرس

بکاپ گیری در وردپرس یکی از اصلی ترین نیاز های تمامی مدیران سایت های اینترنتی می باشد. امروزه تمامی کارهای کوچک و بزرگ با اینترنت انجام می شود و هر شخص حقیقی و حقوقی یا کسب و کاری یک سایت در اختیار دارد که از طریق آن با دیگران به تعامل پرداخته و اطلاعات مشتریان خود را ذخیره می کنند.

اطلاعاتی که در صورت حذف آنها می تواند تا نابودی آن کسب و کار نیز پیش رود و تمامی کاربران و اعتباری که در طی چند سال به دست آمده نابود شود. بنابراین بکاپ گرفتن از سایت های تحت وردپرس شما می تواند تا حد بسیار زیادی از وقوع این کابوس جلوگیری کند.

دلایل گوناگونی وجود دارد که نشان دهنده اهمیت بکاپ گیری است. به هر حال تمام فضای اطلاعاتی سایت شما بر روی یک سخت افزار کامپیوتری نگهداری می شود و درست مانند تمامی سیستم ها در معرض خطراتی قرار دارد و هیچگونه تضمینی برای نگهداری همیشگی آنها وجود ندارد. مثلا یکی از مشکلاتی که می تواند رخ دهد قطع شدن برق، اشکال فنی که توسط یک کارمند انجام شده و… .

اما در برخی موارد نیز تغییراتی که خودمان در سایتمان ایجاد می کنیم هم میتواند باعث بروز مشکلاتی شود که فقط با داشتن بکاپ سایت می توان آن مشکلات را حل کرد و دوباره سایت را بازگردانی کرد. در برخی مواقع و در هنگام بروزسانی های سایت ممکن است اینترنت دچار قطعی و وصلی شود و این کار موجب می شود تا بروزرسانی به خوبی انجام نشود، در این مواقع ممکن است سایت شما به کلی دچار مشکل شود و تنها راه حل این مشکل داشتن بکاپ سایت می باشد.

مقاله پیشنهادی : نحوه نصب افزونه در وردپرس

آموزش کامل بکاپ گیری در وردپرس از طریق هاست

همانطور که می دانید سی پنل یکی از محبوب ترین پنل های مدیریت هاست است که با استفاده از آن بکاپ گیری در وردپرس به سادگی قابل انجام می باشد.

برای گرفتن بکاپ به قسمت مدیریت سی پنل خود رفته و در آنجا مانند تصویر زیر گزینه file manager را انتخاب نمایید.

در سمت چپ صفحه ی باز شده فایل public_html را انتخاب کنید. در قدم بعدی بر روی گزینه select all بزنید تا تمام فایل ها را انتخاب کند. بعد از انتخاب فایل ها بر روی آنها راست کلیک کرده و بر روی compress کلیک کنید.

با انتخاب گزینه compress پنجره ای باز خواهد شد، شما در این مرحله گزینه zip را انتخاب کرده و بعد بر روی comoress file کلیک کنید.

سپس کمی صبر کنید تا فایل های شما فشرده شوند.

بعد از فشرده سازی و ساخته شدن فایل zip شما باید آن را دانلود کنید. برای این کار بر روی فایل ساخته شده راست کلیک کرده و بعد گزینه Download را بزنید تا فایل شما دانلود شود.

به این صورت شما توانستید از فایل های خود بکاپ بگیرید.

اما کار شما در این مرحله تمام نمی شود و شما باید از دیتابیس نیز نسخه پشتیبانی تهیه کنید. برای این کار به پنل مدیریت سی پنل برگردید و در قسمت دیتابیس گزینه phpMyadmin را انتخاب کنید.

در صفحه ای که برایتان باز می شود در سمت چپ بر روی دیتابیس مورد نظر خود کلید کنید و بعد از قسمت بالا بر روی گزینه Export کلیک کرده و بعد بر روی گزینه Go کلیک کنید.

با انجام این دو مرحله شما به تمامی اطلاعات سایت خود را در اختیار خواهید داشت.

مقاله پیشنهادی : ویژگی های بهترین قالب وردپرس

معرفی افزونه ها موجود برای بکاپ گیری در وردپرس

همانطور که برای بسیاری از کارها در وردپرس افزونه های مختلفی وجود دارد، برای این کار نیز می توانید از افزونه های مختلفی استفاده کنید که در این بخش به معرفی کامل آنها خواهیم پرداخت:

افزونه Duplicator : یکی از محبوب ترین و پر دانلود ترین افزونه های موجود در وردپرس این افزونه است. داپلیکیتور به راحتی می تواند وردپرس شما را فشرده کرده و به صورت 2 فایل دریافت کرده و انتقال وردپرس را انجام دهید.

ویژگی های duplicator :

  • قابلیت نصب آسان و راحت
  • نمایش پیش نیاز های نصب در محل نصب برنامه
  • قابلیت بکاپ گیری برای کاربران تازه کار
  • فشرده سازی فایل ها با فرمت zip

افزونه UpdraftPlus : این افزونه را هم می توانید برای بکاپ گیری در وردپرس استفاده کنید و هم نسبت به انتقال آنها به ftp یا دیگر برنامه های اشتراکی و فضای ابری انتقال دهید.

ویژگی های updraftplus :

  • ذخیره تمامی فایل های بکاپ گرفته شده در یک فایل فشرده
  • مدیریت آسان و پر سرعت بکاپ ها
  • امکان بکاپ گیری از تمامی قسمت های سایت و دیتابیس
  • بازیابی بکاپ گرفته شده در وردپرس بدن نیاز به داشتن تخصص

مقاله پیشنهادی : معرفی انواع پلاگین آموزش آنلاین وردپرس

بهترین افزونه جهت بکاپ گیری از وردپرس

افزونه BackWPup : این افزونه برای ذخیره تمام وردپرس به صورت کامل استفاده می شود و شما می توانید به راحتی و با اتصال به سرور های خارجی مانند ftp و یا ابزار های دیگری مانند drop box از وردپرس خود بکاپ بگیرید.

این افزونه این قابلیت را دارد که تمامی وردپرس را در یک فایل فشرده ریخته و با استفاده از قابلیت نصب آسان می توانید از آن استفاده کنید.

ویژگی های نسخه رایگان BackWPup :

  • خروجی xml وردپرس
  • ارسال جزئیات به ایمیل شما
  • نگهداری از بک آپ در هاست
  • بهینه سازی دیتابیس
  • بکاپ گیری از تمامی افزونه های موجود در سایت در یک فایل
  • خروجی فایل ها در فرمت zip/tar/tar.gz
  • اتصال به سرور ftp و انتقال اطلاعات شما
  • پشتیبانی از وردپرس گروهی
  • بکاپ گیری از دیتابیس

افزونه VaultPress : این افزونه وردپرسی توسط شرکت Automattic تولید شده است و می تواند یک گزینه مناسب برای بکاپ گیری سایت های وردپرسی شما باشد.

ویژگی های VaultPress :

  • نصب آسان و راحت
  • امنیت بسیار زیاد
  • بکاپ به صورت نامحدود

اینها از جمله افزونه هایی بودند که شما می توانید جهت بکاپ گیری از وردپرس استفاده کنید.

نتیجه گیری

بکاپ گیری وردپرس یکی از مهم ترین کارهایی است که شما باید به عنوان یک وبمستر یا مالک سایت به صورت دوره ای آن را انجام دهید زیرا می تواند زحمات چندین ساله یک مجموعه را به کلی نابود کند و همچنین به از بین رفتن یک کسب و کار آنلاین و از دست دادن تمام اعتبار و مشتریانش ختم شود. پس به شما توصیه می کنیم که به صورت روزانه یا هفتگی از تمام اطلاعات سایت خود بکاپ بگیرید تا دچار این کابوس وحشتناک نشوید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه سایت برتر بودید، امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را در اختیارتان قرار دهیم.