در مقالات قبلی از سایت برتر در رابطه با وبینار، انواع آن و همچنین ساختار برگزاری یک وبینار صحبت نمودیم. حال که در رابطه با این موضوع اطلاعات کافی کسب نموده اید در صورتی که می خواهید این برنامه را در سیستم مدیریت محتوای محبوب و کاربردی وردپرس پیاده سازی نمایید ما در این بخش از مقاله قصد داریم تا مهم ترین پلاگین هایی را که برای برگزاری وبینار در وردپرس است را به شما عزیزان معرفی کنیم. علت استفاده از پلاگین این است که در سایت های وردپرسی با وجود قابلیت های زیادی که دارد امکان برگزاری وبینار یا لایو در آن نیست.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

چگونگی برگزاری وبینار در وردپرس

همانگونه که می دانید پلاگین و افزونه یکسری برنامه هستند که در قالب وردپرس نصب شده و امکانات و قابلیت های بیشتری را به وردپرس می افزاید. برای آن دسته از خوانندگانی که مقاله قبلی را در این رابطه مطالعه نکردند باید گفت که وبینار، سمینار یا دوره آنلاین می باشد که در بستر وب برگزار شده و می توان رابطه تعاملی و دوطرفه میان برگزار کنندگان و شرکت کنندگان ایجاد نمود.

با وجود وبینار احتیاج به حضور در مکان خاص نیست، همچنین در انرژی، زمان و هزینه صرفه جویی خواهد شد و با دسترسی به ویدیو وبینار می توانید حین برگزاری مجالس و جلسه های مختلف آن را ضبط کنید تا از این طریق دیگر شرکت‌کنندگان بتوانند از آن استفاده کنند.

در این نوع سمینار میتوانید مهارت ها و تخصص تان را به دیگران ارائه دهید و به تبلیغ مهارت تخصص و آموزش خود بپردازید؛ حتی از این طریق امکان کسب درآمد نیز وجود دارد.

نصب پلاگین های وبینار در وردپرس برای آن دسته از افرادی که تمایل ندارند از پنل کاربری پیش فرض ووکامرس استفاده کنند مناسب می باشد و از این طریق برای این افراد این امکان وجود دارد که پلاگین پنل کاربری اختصاصی را از میان پلاگین های زیر که در ادامه معرفی خواهیم نمود انتخاب و نصب نمایند.

مقاله پیشنهادی : وبینار چیست؟

معرفی دو پلاگین مهم وبینار در وردپرس

افزونه Video Conferencing with Zoom

وبینار در وردپرس با افزونه Video Conferencing with Zoom

این افزونه برای برگزاری وبینار در وردپرس طراحی شده است و سازنده آن کمپانی zoom می باشد که بیشتر در ایام کرونا برای کنفرانس ها و وبینار ها استفاده می شود. از مشخصه های بسیار خوبی که این افزونه دارد این است که به آسانی می توان آن را با افزونه ووکامرس ترکیب نمود.

اگر می‌خواهید وبینار خود را به مشتریان بفروشید پس از واریز وجه می توان فرایند دسترسی به وبینار را برای آنان انجام دهید. از مهمترین مزیت های این افزونه می توان به امکان گزارش روزانه حساب، دسترسی به افزونه هایی نظیر فرم های ووکامرس، پشتیبانی از المنتور جهت ایجاد جلسات و وبینارهای دوره‌ای، قابلیت تایمر شمارش معکوس و همچنین سازگار با LearnPress و LearnDash اشاره نمود.

افزونه WebinarPress

افزونه WebinarPress وبینار در وردپرس

نصب و استفاده این پلاگین برای برگزاری وبینار ها رایگان است و این امکان را به کاربر می دهد تا به آسانی با سرورهایی نظیر YouTub ،Air و یا Vimeo ارتباط برقرار نموده و کاربران و مخاطبان را دعوت به لایو زنده نماید. از مشخصه های این افزونه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ایجاد و مشاهده دوره های آنلاین، داشتن رابط کاربری ریسپانسیو، امکاناتی همچون چت کردن، پرسش سوالات در بخش ASK و ایجاد گپ خصوصی، ارائه لیست شرکت کنندگان در متن یا پرونده، امکان ایجاد تغییر در شکل صفحه کلاس آنلاین و همچنین یادآوری ایمیل های قابل برنامه ریزی می باشد.

پلاگین برگزاری وبینار در وردپرس ClickMeeting و EasyWebinar

پلاگین برگزاری وبینار در وردپرس ClickMeeting

افزونه ClickMeeting یک پلاگین بسیار محبوب برای ایجاد دوره های آموزشی آنلاین به حساب می آید از مشخصه های این افزونه شامل وجود تخت سفید و اتاق ویدئو کنفرانس دارای امکاناتی همچون نظرسنجی از کاربران یک ماه اول رایگان و همچنین بخش ویدیو در فیسبوک و یوتیوب می باشد این افزونه با اتصال به سایت ClickMeeting جهت برگزاری سمینار استفاده می شود.

افزونه EasyWebinar از دیگر پلاگین های قدرتمند و بسیار عالی جهت برگزاری وبینار در وردپرس می باشد. این افزونه امکان ادغام با سرویس‌هایی نظیر Active Campaign ، Convert Kit ،Mailchimp ،Drip را دارد. از طریق امکانات منحصر به فرد این پلاگین امکان اینکه با کاربران در حین برگزاری سمینار تعامل بیشتری داشته باشید وجود دارد مشخصه های کامل آن شامل:

به کارگیری از فناوری صوتی صدای واقعی، دارای ابزارهای تعاملی، امکان به اشتراک گذاری فایل و صفحه نمایش برای کاربران، کیفیت بالا در پخش، امکان پخش مستقیم در چند شبکه اجتماعی، قابلیت فرستادن اعلان ها از طریق ایمیل، ارائه پیشنهادات به طور زنده به شرکت کنندگان در وبینار، ارائه گزارشات دقیق می باشد. ناگفته نماند که این افزونه نسخه پولی دارد و باید برای نصب و استفاده آن هزینه پرداخت نمود.

پلاگین وردپرس Skyroom

پلاگین وردپرس Skyroom

افزونه Skyroom به عنوان یک پلاگین برگزار کننده وبینار در سایت وردپرسی به حساب می ‌آید که تنها بر روی وبسایت های ایرانی طراحی شده است و جزء معروف ترین افزونه ها شناخته می شود. از ویژگی های این پلاگین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

امکان برگزاری ارتباط دیداری و شنیداری، برقراری ارتباط دو نفره میان کاربران و برگزار کننده وبینار، امکان اشتراک گذاری صفحه نمایش، وجود تخته سفید و همچنین قابلیت پخش فایل صوتی و تصویری از مشخصه های این پلاگین وردپرس محبوب می باشد.

معرفی پلاگین وردپرس WpStream و نحوه نصب آن

معرفی پلاگین وردپرس WpStream و نحوه نصب آن

افزونه وردپرسی WpStream یک افزونه با امکانات متفاوت جهت برگزاری وبینار یا لایو در وب سایت های وردپرسی می باشد. قابلیت‌های این پلاگین شامل داشتن رابط کاربری سریع و آسان، امکان ایجاد لایو استریم به طور مستقیم از طریق مرورگر، مناسب برای موبایل و تبلت، سازگار با تمامی مرورگرها و سیستم عامل ها، امکان ضبط وبینار و همچنین سازگار با افزونه المنتور و WPBakery.

برای نصب این افزونه ابتدا باید وارد پیشخوان مدیریت سایت وردپرس شوید و پس از آن از بخش افزونه ها بر روی گزینه افزودن نظیر تصویر زیر کلیک نمایید.

پیشخوان مدیریت سایت وردپرس برا نصب وبینار

در فیلد جستجو کلمه WpStream را بنویسید و پس از آن پلاگین مورد نظر نمایش داده می شود که می توانید بر روی دکمه نصب کلیک کنید.فیلد جستجو کلمه WpStream در وبینار وردپرس

یک وبینار جدید با wpstream

بعد از آنکه افزونه فعال شد در بخشی به نام Free Live Channels / Free Videos در قسمت پیشخوان وردپرس افزوده می شود که می توانید بر روی گزینه Free Live Channels / Free Videos و پس از آن روی گزینه افزودن نوشته کلیک کنید نظیر تصویر زیر:

گزینه Free Live Channels / Free Videos

 

پس از اینکه یک عنوان و متن دلخواه برای نوشته تان پیدا کردید آن را در لایو استریم بگذارید.

پیش از کلیک بر روی گزینه ی انتشار به پایین همین صفحه رفته و نظیر تصویر زیر بر روی گزینه Free Live Channel – encrypted streaming & copy protection بزنید و پس از آن روی گزینه انتشار کلیک نمایید.

گزینه Free Live Channel protection

مطابق با تصویر پایین در سمت چپ کادر جدیدی افزوده خواهد شد که می بایست بر روی START LIVE EVENT کلیک کنید.

گزینه START LIVE EVENT در وبینار وردپرس

بعد از گذشت مدت زمان میان ۱ الی ۲ دقیقه با تصویر پایین مواجه خواهید شد که با کلیک بر روی گزینه GO LIVE FROM BROWSER می ‌توانید وبینار خود را آغاز کنید.

در نهایت با کلیک بر روی این گزینه صفحه جدیدی می بینید که شروع وبینار را برایتان امکان پذیر می نماید. حتماً دقت نمایید که در این صفحه مطابق تصویر زیر باید اجازه دسترسی WpStream به وب کم داده شود.

اجازه دسترسی WpStream

در انتها

علاوه بر تعریف مختصری که در رابطه با وبینار و مزایای آن گفتیم با معرفی مهم ترین پلاگین ها و محبوب ترین آنها برای ایجاد وبینار در محیط وردپرس می‌توانید یکی از افزونه ها را انتخاب و فعال نمایید. همچنین با نحوه نصب یکی از این پلاگین ها آشنا شدید که مابقی نیز نظیر این پلاگین به آسانی نصب و قابل اجرا خواهد بود.