بازاریابی چریکی یا پارتیزانی یک پدیده جدید و نوظهور است که توضیح دادن آن چندان آسان نیست. بیشتر شما به محض شنیدن این اسم تصویر یک چریک و مبارزه آن با دیگران به ذهنتان خطور خواهد نمود ، این تصور چندان دور از ذهن نیست. چرا که در واقع نامگذاری این استراتژی بازاریابی بر حسب استراتژی مبارزه چریک انجام شده است. در حقیقت سه المان مهم و اصلی در بازاریابی پارتیزانی دخیل است که شامل کمین کردن ، خرابکاری و حمله می باشد. از شنیدن این عبارات به هیچ عنوان شوکه نشوید زیرا قرار نیست بازاریابان برای مشتریان شان کمین کرده یا به آنها حمله کنند. در واقع این موارد اشاره بر این دارد که شما با مهمترین مشخصه های این بازاریابی آشنا شوید. وقتی که بخواهید از این شیوه جهت جذب مشتریان خود استفاده کنید لازم است تا کمپین های بازاریابی غیرمتعارف و جدیدی را ایجاد کرده و از این طریق بدون آنکه مشتری بداند او را به برند خود علاقه مند سازید.

مطالعه بیشتر : آشنایی با استراتژی نیچ مارکتینگ

اصول اولیه بازاریابی چریکی

پیش از آنکه در رابطه با این استراتژی بازاریابی توضیحات جامعی در اختیارتان قرار دهیم نکته مهمی در مورد بازاریابی وجود دارد که باید بدانید. بازاریابی هنر تغییر دادن عقاید مردم یا حفظ عقاید آنان است ، اگر که تمایل به همکاری با شما را داشته باشند.

جهت موفقیت در بازاریابی چریکی شما باید کاری کنید که مردم نوع محصول مصرفی خود را تغییر دهند و یا نوعی از محصولات و خدمات جدید را بپذیرند که قبلاً وجود نداشته است. توجه داشته باشید این امر به صورت آنی در یک ماه یا یک سال میسر نمی ‌شود.

فرآیند بازاریابی شما از چندین رویکرد تشکیل شده است ، یک بازاریاب پارتیزانی باید بداند که بازاریابی او آغاز و میانه دارد ولی پایانی برایش نمی توان تصور کرد. دقیقاً نظیر این شرایط در روند سئو و بهینه سازی وب سایت قابل تعمیم است و هرگز نمی توان فرآیند سئو را در یک مجموعه و در یک بازه زمانی کوتاه مدت خلاصه نمود ‌.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

بازایابی پارتیزانی راه های جدیدی جهت اندازه گیری و پیش بینی طرز رفتار افراد ، تحت تأثیر قرار دادن آنان ، آزمایش و تعیین کمیت و کیفیت را مشخص می کند. در بازاریابی پارتیزانی فرصتی مناسب به وجود آمده است تا به مشتریان خود کمک کنید که در حال و آینده موفق باشند. هر یک از افراد هدفی جداگانه دارند ؛ برخی می خواهند پول بیشتری در بیاورند و برخی دیگر کسب و کار خود را با هزینه کم راه اندازی نمایند تا از این طریق بتوانند به اهداف شان در طولانی مدت برسند. این نکته را به خاطر داشته باشید که استراتژی این نوع بازاریابی در رابطه با شما نیست بلکه در رابطه با مشتریانتان است.

برای مطالعه مقاله بازاریابی پیامکی چیست؟ بر روی لینک کلیک کنید

مهمترین مشخصه های بازاریابی چریکی یا پارتیزانی

مهمترین مشخصه های بازاریابی چریکی یا پارتیزانی

بازایابی پارتیزانی را با نام‌ های دیگری تحت عنوان بازاریابی نا متعارف ، بازاریابی پنهان یا بازاریابی افراطی نیز می شناسند که تمامی این ها تأکید بر کم هزینه و یا اساساً بی هزینه بودن این گونه بازاریابی می نماید. بازاریابی چریکی یا پارتیزانی را می توان استراتژی آسان و ارزانی جهت کسب سود های کلان از تجارت های کوچک دانست.

مهمترین مشخصه این نوع بازاریابی که خلاف بازاریابی سنتی است تاکتیک های آن است که بر روابط خوب ، خلاقیت و رضایت تأکید دارد. پس یکی از مشخصه های پایه بازاریابی پارتیزانی رابطه است که در کانون موفقیت این نوع بازاریابی جایی دارد ‌.

همانگونه که پیشتر بیان نمودیم این نوع بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک مؤثر است. اما مدیران سازمان بزرگ که سود آوری هدف آنه ا است نیز می توانند از تکنیک های بازاریابی پارتیزانی استفاده نمایند. در بازاریابی نا متعارف امکان تغییر برنامه ها بر حسب شرایط بازار وجود دارد و این همان نکته ای است که می تواند شرکت های کوچک را از سایرین متمایز نمایند.

برای تشریح بهتر ، مهمترین مشخصه های بازاریابی پارتیزانی شامل موارد زیر است :

-در این بازاریابی نه بر افزایش فروش بلکه تأکید بر روی سودآوری دارد.

-در بازاریابی پارتیزانی می توان نیروهای تان را صرف بازار هدف و مخاطب قرار داد نه بازاریابی انبوه و هدف قرار دادن جامعه بزرگ.

-در این بازاریابی برای توسعه کسب و کار بر سه مشخصه تأکید شده است ؛ ایجاد روابط جدید ، افزایش تعداد معاملات با افراد فعلی و افزایش حجم معاملات با افراد فعلی.

-در این استراتژی بازاریابی به جای رقابت برای حذف ، تلاش برای همکاری با دیگر کسب و کارها ، صرف زمان و انرژی به جای پول و سرمایه ، ورودی اصلی است.

انواع بازاریابی چریکی

طبق توضیحات ذکر شده در رابطه با بازاریابی چریکی می توان این استراتژی بازاریابی را به چهار گروه تقسیم بندی کرد :

–بازاریابی بیرونی ، داخلی ، فرصت طلبانه و تجربی.

انواع بازاریابی چریکی

-در بازاریابی بیرونی چریکی یک شاخصه جدید به محیط شهری اضافه می شود ؛ برای نمونه نصب المان متحرک به مجسمه ها یا تندیس‌های شهر و یا گذاشتن یک اثر هنری در پیاده روها و خیابان ها می‌تواند چند نمونه از این نوع بازاریابی باشد.

– شیوه بازاریابی پارتیزانی داخلی مشابه با همتای بیرونی خود است و تنها فرقی که دارد تغییرات در فضاهای داخلی ساختمان ها نظیر ایستگاه های مترو ، فروشگاه ها ، محوطه دانشگاه ها ، سالن های تئاتر و … انجام می شود.

-در بازاریابی فرصت طلبانه چریکی بازاریاب در کمین نشسته تا یک رویداد بزرگ مثل کنسرت یا مسابقه ورزشی رخ دهد ، در این روش بدون کسب اجازه از اسپانسرها و تدارک دهندگان برنامه ها از تماشاچیان و هواداران درخواست می کند تا برندتان را به طور گسترده تبلیغ کنند.

-شیوه بازاریابی از نوع تجربی ترکیبی از سه مورد ذکر شده می باشد با این تفاوت که مخاطبان با برند شما وارد تعامل خواهند شد.

اگر می خواهید به یک کسب و کار جدید وارد شوید این نوع بازاریابی به دردتان می خورد. بازاریابان چریک به رقابتی زیرکانه تر ، پیچیده‌تر و حتی جنگی تر از سابق وارد می شوند. این عمل برای چریک ها مشکلی به وجود نمی آورد ، بلکه به عنوان یک فرصت می ‌توانند موفقیت بیشتری را از طریق این استراتژی بازاریابی به دست آورند.

تفاوت بازاریابی پارتیزانی با بازاریابی های دیگر

از جمله اصلی ترین فرق بازاریابی چریکی یا پارتیزانی با دیگر روش ‌های بازاریابی می‌ توان به نبود مشکل کمبود بودجه اشاره نمود. به گونه ای که در دیگر روش ها کمبود بودجه می تواند باعث شود تا شما در میان راه توقف نمایید و به هدفتان نرسید ؛ اما در این نوع بازاریابی می توان با افزایش خلاقیت ، تفکر و تلاش بیشتر موانع را از میان بردارید.

تفاوت بعدی این بازاریابی نبود آزمون و خطا می باشد ؛ اصل این بازاریابی بر این است که چیزی به نام آزمون و خطا وجود ندارد بلکه همه چیز بر مبنای آمار و ارقام پیش می رود.

در این بازاریابی بر مشتریان فعلی تمرکز کرده و به جای آن که به فکر جذب مشتریان جدید باشد بر مشتریان فعلی یا حداقل افرادی که ما را می‌شناسند متمرکز شده است.

عدالت میان کسب و کارهای کوچک و بزرگ در بازاریابی پارتیزانی وجود دارد و معیار ارزیابی آن سود به جای فروش است ، یعنی میزان مثبت شدن شیب نمودار سود شرکت است نه فروش لحظه‌ای آن.