ممکن است شما هم وقتی برای اولین بار اسم بازاریابی ویروسی را شنیدید این سؤال برایتان ایجاد شده باشد که این بازاریابی چیست و یک ویروس چطور ممکن است با بازاریابی ارتباط داشته باشد. اما باید بگوییم که این بازاریابی به قدری معجزه آساست که می تواند راه صد ساله برای رونق به کسب و کار شما را یک ساله کند اما چطور؟ برای رسیدن به پاسخ با سایت ما همراه باشید. امروزه با گسترش اینترنت می توانیم این بازاریابی را جزئی از بازاریابی دیجیتال در نظر بگیریم. در این بازاریابی،مدیر با استفاده بهینه از تعامل با مخاطبان، از مشتریان برای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال استفاده می کند. این بازاریابی از روش های خلاقانه بازاریابی دیجیتال است و شباهت هایی به بازاریابی چریکی دارد؛ در خارج از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به این بازاریابی عنوان هایی مانند بازاریابی شبکه ای، بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی همهمه ای را دارد.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

مفهوم بازاریابی ویروسی و عناصر مهم آن

بهتر است ابتدا بدانید چرا نام این بازاریابی، بازاریابی ویروسی است؟ در پاسخ باید بگوییم که فرد بازاریاب برد و یا کسب و کار در این روش بازاریابی سعی می کند شعار، پیام و یا اسم برند را مانند یک ویروس در بین مخاطبان پخش کند تا سرانجام این تبلیغ به شکل یک اپیدمی در بین افراد جامعه شیوع پیدا کند.

مبنای این بازاریابی بر منتشر کردن پیام تبلیغاتی به خصوص در شبکه های اجتماعی پر مخاطب تر جهت افزایش آگاهی مردم نسبت به برند و یا کسب و کارمی باشد. در گذشته که اینترنت و تکنولوژی پیشرفت حال حاضر را نداشت، این روش بازاریابی با کمک تبلیغات، بیلبورد و تلویزیون انجام می گرفت.

اما امروزه در بستر شبکه های اجتماعی انجام می شود به همین دلیل است که این بازاریابی را جزئی از بازاریابی دیجیتال می دانیم. عمر این نوع بازاریابی کوتاه است؛ مثلاً حدود یک ماه می باشد اما در همین زمان محدود اگر پیام تبلیغی برند کاملاً خلاقانه و جذاب باشد موفقیت های زیادی به همراه خواهد داشت.

عناصر مهم این بازاریابی که رعایت آن سبب موفقیت کسب و کار می شود شامل موارد زیر است :

1.ارائه خدمات یا کالا خود به صورت “رایگان”: واژه رایگاه یکی از جادویی ترین واژه ها برای بازاریاب ها و کسب و کار ها می باشد. برای محصولاتی که تضای خرید آن ها کم است بهتر است کالایی را به عنوان هدیه در نظر بگیرید و توجه کنید که هدیه باید از نظر خریدار ارزشمند باشد.

2.دادن تسهیلات انتقال پیام به افراد آلوده شده:ویروس ها برای ادامه فعالیت خود باید دائماً در شبکه منتقل شوند.ویروس های بازاریابی هم باید برای انتقال راحت از یک فرد به فرد دیگه در شبکه های اجتماعی پر مخاطب تر انتقال یابند و باید از مطلوب ترین افراد برای انتقال آن استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی : بازاریابی در توییتر

ویژگی یک محتوای ویروسی در بازاریابی ویروسی و نحوه انتشار آن

یک محتوای خوب برای انتشار داده شدن باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

1.کیفیت محتوا باید بالا و برای اکثر مخاطبان خوشایند باشد.

2.محتوا رزش اشتراک گذاری با دوستان وخانواده را دارا باشد.

3.محتوا به قدری جذاب و خلاقانه باشد که توجه مخاطبان را جلب کند.

لازم به ذکر است که خلاقیت اصلی ترین مورد برای بازاریابی ویروسی است.خب شاید برایتان سوال شده باشد که رعایت نکات فوق به تنهایی برای ویروسی کردن یک محتوا وانتشار آن می شود؟باید بگوییم خیر،برای انتشار درست یک محتوا باید باید سه عنصر اصلی زیر را درنظر بگیرید:

1.پیام رسان:برای اطمینان از ویروسی شدن یک محتوا به سه نوع پیام رسان یعنی افراد تاثیر گذار،فروشندگان و متخصصان بازار احتیاج دارید.افراد تاثیر گذار کسانی اند که ارتباطات زیادی دارد و افراد زیادی را می شناسند وپل ارتباطی میان آن ها به حساب می آیند.فروشندگان افرادی اند که هنگام نیاز پیام را از افراد آگاه بازار دریافت کرده،آن را مرتبط،مقبول وجذاب می کنند ودر اختیار افراد تاثیر گزار قرار می دهند.متخصصان بازار کسانی اند که از اخبار زودتر از همه آگاه می شوند و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند.

2.پیام:فقط پیام های به یاد ماندنی و خیلی جالب می توانند محتوا ویروسی باشند که آن هم نیازمند فرد خلاق است تا با اعمال تغییرات روی پیام های ساده آن را جذاب و منحصر به فرد کند.

3.محیط:از آنجا که مردم به محیط حساس اند هر نوع تغییری در آن نتایج بزرگی را به همراه دارد و محیط نقش اساسی ای را در پیشرفت بازاریابی ایفا می کند؛ بنابراین محتوا باید متناسب با محیط و ارزش ها و نگرش های آن باشد و همچنین باید زمانبندی صحیحی برای انتشار محتوا در نظر داشته باشید.

مقاله پیشنهادی : بازاریابی موبایل چیست؟

حلقه بازاریابی ویروسی

حلقه بازاریابی ویروسی شامل کلیک، بازدید، تمایل برای انتشار و به اشتراک گذاری است. فرآیند بازاریابی هنگامی موفق است که این حلقه کامل باشد و کار کند.محتوای تبلیغات باید خلاق و جذاب باشد تا مخاطب ترغیب شود که محتوای شما را ببیند و تا بر روی آن کلیک کند با نگاه اول جذب آن شود و اینگونه برای اشتراک گذاری آن تشویق شود.

با گذشت از این مراحل کار ویروس های محتوا آغاز می شود و بارها وبارها محتوای شما را منتشر می کنند و به کسب و کارتان رونق می دهند.

چگونه متوجه شویم محتوای مان ویروسی می شود؟

هر مسئله ای راه حل آسان تر از خودش را دارد ، این شیوه بازاریابی هم همین طور است. به عبارت بهتر سعی کنید سخت گیر نباشید چرا که هیچ موضوع پیچیده و رمز آلودی وجود ندارد فقط کافی است محتوایی با کیفیت و جذاب را تولید کنید و آن را در محیط و زمان درست منتشر کنید. سپس منتظر شوید تا محتوا ویروسی شوید. البته لازم به ذکر است که انتظار نداشته باشید که هر محتوایی که تولید می کنید ویروسی شود چرا که همیشه قرار نیست همه از ایده های شما لذت ببرند و نظرشان جلب شود. در ضمن فراموش نکنید برای موفق شدن در این شیوه بازاریابی دیگر افراد هم نقش مهمی دارند که کنترل آن خارج از اختیارات شما است و تنها کاری که از شما بر می آید تولید محتوا خلاقانه و خوب و ثابت قدم بودن در این مسیر است.