مفهوم بازاریابی با گسترش اینترنت و تکنولوژی های دیجیتالی شکل جدیدی گرفته است و استراتژی ها و ابزارهای کارآمدی را در این فضای جدید ایجاد کرده است. زمانی که حرف از بازاریابی دیجیتالی پیش می آید بسیاری از افراد آن را با معرفی کسب و کار در فضای اینترنت اشتباه می گیرند. پس به هیچ عنوان نباید این نوع بازاریابی را در کسب و کارمان کم اهمیت بدانیم. در این میان بازاریابی جاذبه ای با تغییر اساسی در مفاهیم متداول دنیای بازاریابی شیوه‌ های نوینی از مدیریت تجارت و کسب و کار در اینترنت را به ما نشان می دهد که با روش‌ های گذشته تفاوت زیادی دارد. در صورتی که قصد دارید با این نوع بازاریابی آشنا شوید با ارائه مطالبی مفید در این باره همراه شما خواهیم بود.

بیشتر بدانید : بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟

تأثیر بازاریابی جاذبه ای در زمینه کسب و کار

با استفاده از این نوع بازاریابی به جای آنکه شما در تلاش برای جذب مخاطب و مشتریان تان باشید آنان به سمت شما جذب می شوند. این عمل با استفاده از اقدامات و سیاست‌ هایی که شما جهت جلب آنان می ‌کنید ، شکل می گیرد. در واقع بازاریابی جاذبه ای یا بازاریابی درونگرا از جمله مواردی است که برای وب سایت یا کسب و کارتان باید با آن آشنا شوید تا از این طریق بتوانید مشتریان زیادی را جذب نموده و به کسب و کار خود رونق بخشید.

در بازاریابی های سنتی صاحبان کسب و کار برای آنکه مشتریان را به خود جذب کند از شیوه های نادرست استفاده می ‌کردند به گونه‌ای که پیام یا تبلیغ خود را به اجبار به مشتری تحمیل می نمودند. برای نمونه تبلیغات تلویزیونی یا ایمیل ها و پیامک های انبوه برای افراد ارسال می ‌کردند که این نوع تبلیغات بسیار آزاردهنده می باشد. در واقع در روش های بازاریابی سنتی پیام تبلیغاتی به هر طریقی به گوش مخاطب می ‌رسید در صورتی که مخاطب اصلاً به این موضوع و این روش اطلاع رسانی هیچ علاقه‌ ای نداشت یا اصلاً به آن تبلیغ احتیاجی پیدا نمی کرد.

حال با وجود بازاریابی های نوین و گسترش تکنولوژی در میان عامه این عادت به وجود آمد تا به سراغ چیزهایی بروند که به آن علاقه دارند تا خودشان تصمیم بگیرند و خودشان انتخاب کنند. با به کار آمدن بازاریابی درونگرا تغییرات اساسی در روش های بازاریابی سنتی ایجاد شد به گونه ای که این امکان برای افراد به وجود آمد تا بدون هیچگونه فشار و اجباری برند مورد نظرشان را انتخاب کنند و یا از فروشگاهی که دوست دارند خرید کرده و از خدمات شان بهره‌ مند شوند.

هدف این نوع بازاریابی قدرت بخشیدن و توانمند کردن مشتریان بالقوه از طریق محتوایی است که کسب و کارهای مختلف در اختیارشان می‌ گذارند.

برای مطالعه مقاله بازاریابی پیامکی چیست؟ بر روی لینک کلیک کنید

تعریف دقیق بازاریابی جاذبه ای

تعریف دقیق بازاریابی جاذبه ای

بازاریابی جاذبه ای فرصتی را برای به دست آوردن حق ورود به زندگی مخاطب هدف در اختیار بازاریاب قرار می دهد . برای مثال شرکت شما به جای تبلیغات تلویزیونی می تواند یک راهنما یا پست و وبلاگی جامع را ارائه و آن را در سایت منتشر کند.

افراد زمانی از این محتوای شما استفاده می ‌کنند که به آن احتیاج داشته باشند. با سرچ در اینترنت این محتوا برای شان نمایش داده می ‌شود و از این طریق با شرکت و کسب و کار شما نیز آشنا خواهد شد. پس واضح است که قدرت کسب اعتماد در این روش در قیاس با تبلیغات آزاد دهنده بسیار بیشتر بوده چه بسا با صرف هزینه کمتر بازده بیشتری را نیز عایدتان خواهد نمود.

در واقع در این بازاریابی ربایشی به جای آنکه بازاریاب با مشتری تماس بگیرد مشتری خودش به سراغ کسب و کار مورد نیازش می آید که این باعث می‌شود تا به مخاطب هدف توجه زیادی شود و بتواند از این طریق بهترین محصول یا خدمات را انتخاب و از آن استفاده نماید.

زمانی که حرف از محتوا و پست وبلاگی به میان می آید در اینجا شما باید محتوایی را تولید و منتشر کنید که هدفمند باشد و به نیازها سوالات مشتریان تا پاسخ دهد با تولید این ‌گونه محتوا بر اساس نیاز مشتریان می توانید آنرا در دامنه وسیعی به اشتراک گذاشته و ترویج دهد.

محتوای تان را با خواسته ها و نیازهای افراد گره بزنید تا در طی زمان با مخاطبان و روحیات آنان بیشتر آشنا شده تا در این شرایط بتوانید به نحوه احسنت مطابق با ویژگی های فردی مخاطبانتان شخصی سازی کنید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

نحوه عملکرد بازاریابی جاذبه ای

این نوع بازاریابی را می توان زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ دانست که با تمرکز بر روی جذب مشتری با استفاده از محتوای با کیفیت باعث ایجاد احساس لذت در مشتری جهت خرید محصول و جذب آن خدمات خواهد شد.

بازاریابی جاذبه ای مشتریان بالقوه شما را از وبلاگ ، موتورهای جستجو و رسانه های اجتماعی می یابد و در این قسمت شما با طراحی محتوایی در زمینه رسیدگی به مشکلات و نیازهای مشتریان خود و یا استراتژی های دیگر مشتریان مورد نظرتان را جذب کرده و باعث بالا رفتن ترافیک وب سایتتان خواهید شد.

اولین و بهترین قدم از شروع بازار یابی درونگرا اطلاع از متدولوژی و سیر حرکت این نوع بازاریابی است. ۴ آیتم در این مورد وجود دارد که نشان دهنده نمای کلی این نوع بازاریابی می باشد که شامل جذب ، تبدیل ، فروش و رضایتمندی می باشد.

نحوه عملکرد بازاریابی جاذبه ای

در فرآیند جذب بازدید کننده شما باید از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تولید محتوایی که مربوط به معرفی محصولات و خدماتتان است ارائه دهد و مشتری ها را از این طریق جذب نماید. در واقع این عمل ابتدا با با بازاریابی محتوا یعنی معرفی محصولات و خدمات ، در بخش دوم سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو و در بخش بعدی بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشد یعنی مطالب و محتوای ارزشمندتان را در رسانه‌ های اجتماعی انتشار بگذارید.

دومین مرحله به فرآیند تبدیل اختصاص دارد که به معنی تغییر وضعیت بازدید کننده می باشد یعنی در ابتدا بازدیدکننده ، سپس مشتری راغب  ، خریدار و در نهایت مشتری واقعی.

در فرآیند فروش شما باید بر روی تبلیغ نویسی ، طراحی صفحه محصول ، ایمیل و … کار می کنید.

رضایتمندی و احساس رضایت خریدار و مشتری از برقراری ارتباط و خریداران مهمتر است که در بازاریابی درونگرا از اهمیت زیادی برخوردار است. این موضوع موجب می ‌شود تا خریدار تبدیل به مشتری شود و مشتری شما را به دوستان خود معرفی کند.

جمع بندی

در صورتی که بخواهید از متدهای بازاریابی جاذبه ‌ای برای کسب و کار خود استفاده کنید حتماً به این امر توجه کنید که هیچ هزینه ای جز زمان برای شما نخواهد داشت ، با رعایت اصول سئو و محتوای کیفیت بالا می ‌توانید بدون هیچ گونه هزینه ای ترافیک رایگان دریافت کنید. به گونه ‌ای که با رعایت این اصول می توانید تا سال ها به صورت مداوم ترافیک جذب کنید ، پس این بازاریابی بسیار پایدار می باشد. همچنین شما با تولید محتوای هدفمند بازار هدف تان را جذب می کنید ، مشتری به سراغ شما می آید و اگر در قبال آن کاتالوگ ، کتاب الکترونیکی و دیگر امکانات درخواست اطلاعات تماس کنید به احتمال زیاد به شما اعتماد خواهند کرد. بازاریابی ربایشی در بحث برندینگ بسیار تأثیر مثبتی دارد در واقع هنگامی که شما تولید محتوای با کیفیت عالی و مخاطبان زیادی را جذب می کنید محتوای تان در نتایج گوگل قرار داده می‌ شود و با انتشار در رسانه های اجتماعی مخاطبان محتوای تان را به اشتراک خواهند گذاشت‌.