باشگاه مشتریان به منظور ابجاد یک رابطه بین مشتری و سازمان می باشد که در سال های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است. زیرا شرکت ها دریافتند با داشتن و حفظ مشتریان وفادار خود از روش تکرار خرید علاوه بر افزایش فروش آن سازمان ، باعث کاهش چشمگیری در هزینه پیدا کردن مشتری های جدید نیز می شود. یکی از ابزار هایی که توسط شرکت ها برای حفظ مشتریان وفادار خود استفاده می شود برنامه های وفاداری باشگاه مشتریان می باشد. به طور کل از دیگر فعالیت های وفاداری در باشگاه مشتریان ایجاد روابط بلند مدت با مشتری ها می باشد. ما در این مقاله از سایت برتر به بررسی اهمیت باشگاه مشتریان در طراحی سایت و مراحل ایجاد آن می پردازیم و شما را در این امر راهنمایی می کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

ساخت باشگاه مشتریان در طراحی سایت

همانطور که گفته شد برای ایجاد یک رابطه دو طرفه میان شما و مشتری های وفادار خود نیاز به باشگاه مشتریان در طراحی سایت دارید اما قبل از آن لازم است شما یک سری مراحل را به صورت قدم به قدم انجام دهید تا بتوانید یک باشگاه مشتریان منسجم و قابل قبول را بسازید ما در ادامه به نام بردن این مراحل می پردازیم:

  • در قدم اول شما باید بدانید که مشتری های شما در یک ارتباط دقیقا از شما چه می خواهند بعنوان مثال: اطلاعات محصول، درخواست خدمات، اعلام و پیگیری شکایت و…
  • در قدم دوم شما باید ابزار لازم را برای نامین و رفع نیاز های 9 گانه مشتریان خود آماده کنید که برای مثال این ابزارها: وب سایت، محیط فیزیکی شرکت، پورتال مشتریان و… می باشد.
  • شما باید مانفیست باشگاه مشتریان خودتان را بنویسید. مانفیست به سندی گفته می شود که در آن هدف ها و برنامه هایی که یک باشگاه مشتریان باید دنبال کند را مشخص می کند.
  • در گام چهارم باید سازمان اجرایی پروژه را مشخص کنید. نمایندگان واحد بازاریابی، خدمات پس از فروش، فروش، نماینده مدیریت و… باید حتما در این سازمان حضور داشته باشند.
  • در مرحله بعدی شما باید تعداد محصولاتتان و خدماتی که مجوز آنها را دارید در باشگاه مشتریان تعیین کنید.
  • رفتار های مشتریان خود را در خرید محصولات و خدمات مشتریان را با دقت بررسی کنید.
  • تعیین و انتخاب استراتژی های راه اندازی در مرحله بعدی است تا سند استراتژیک باشگاه تدوین شود.
  • منحصر به فرد بودن خدمات یک باشگاه باید توسط یک ادبیات گفتاری زیبا و جذاب منعکس شود.
  • شما باید شیوه های دسته بندی مشتریان را تعیین و ایجاد کنید زیرا یک باشگاه اگر برای تمامی مشتری های خود سناریویی یکسان داشته باشد مطمئنا شکست خواهد خورد.
  • نیاز های مشتری های خود را بدانید زیرا هر دسته از مشتریان نیاز های متفاوتی دارند.
  • شما باید سطوح امتیازی همچنین روش های عضویت و کسب امتیاز در باشگاه را تعیین و بسازید.
  • شما باید سناریوهای ارتباطی را طراحی و نگارش کنید.
  • آماده سازی زیر ساخت های فناوری
  • با اتمام مراحل بالا باید اجرای آزمایشی داشته باشید.
  • در اخرین مرحله نیز باشگاه مشتریان خود را کاملا اجرا کنید.

مقاله پیشنهادی : متا دیسکریپشن و تأثیر بر بهینه سازی سایت

طراحی باشگاه مشتریان در طراحی سایت

طراحی باشگاه مشتریان

طراحی باشگاه مشتریان در طراحی سایت خوب و تأثیر گذار دارای 3 مرحله مهم می باشد:

  • ساخت یک هدف: در مرحله اول شما باید برای مشتریان خود یک خط پایان مشخص ایجاد کنید تا آنها برای رسیدن به آن نقطه اشتیاق داشته باشند و فعالیت بیشتری انجام دهند. بیشتر شرکت ها از کالا های خود به عنوان جایزه نهایی استفاده می کنند زیرا با این کار هم هزینه های تهیه جایزه کاهش پیدا می کند و هم در مشتریان حس های تشویقی نسبت به بهره گیری از خدمات و مصرف کالای شرکت ایجاد می شود.
  • تعیین راه های رسیدن به هدف: باید توجه داشته باشید که انتخاب روند رسیدن مشتری به جایزه آنطور ساده نیست زیرا باید فرایندی با دقت تهیه و ساخته شود تا نتیجه کار به صورت برد-برد صورت پذیرد. در این مسیر نباید موانع خیلی سخت و یا خیلی آسان در مقابل مشتری قرار بگیرد زیرا اگر روند سخت باشد دلسرد شده و اگر آسان باشد شما ضرر خواهید کرد.
  • ارائه امتیازهای لازم به مشتری ها برای شکرت در برنامه های تعیین شده: نکته بسیار مهمی که در طراحی باشگاه مشتریان وجود دارد این است که ارائه این نوع امتیازها به مشتری نباید بدون دلیل باشند زیرا مشتری اگر نداند برای چه امتیاز گرفته به هیچ عنوان پیگیر آن کار نخواهد شد. دلایل افزایش امتیاز می تواند بسیار ساده باشد مثلا برای عضویت کاربران جدید در باشگاه پیامی به عنوان: تعداد 20 امتیاز بابت عضویت دریافت کردید.

مقاله پیشنهادی : گواهی ssl و تأثیر آن بر امنیت طراحی سایت

امکانات باشگاه مشتریان

یکی از مهم ترین اقدام های اولیه ای که باید برای ساخت یک باشگاه انجام دهید، آشنایی کامل با نرم افزار های باشگاه، شناخت ماژول ها و امکانات آن می باشد که می توانید از هرکدام از آنها برای وفادار سازی مشتری های خود استفاده کنید. در این قسمت به معرفی این امکانات می پردازیم:

1- شما می توانید اطلاعات کاملی مانند نام و نام خانوادگی، تلفن همراه، تاریخ تولد و… مشتریان خود را دریافت کرده و سطح مشتری را تعیین کنید.

2- شما میتوانید کارت های هدیه ای برای مشتریان خود تعریف کنید.

3- می توانید برای مشتری خود کارت جایگزین صادر کنید.

4- شما می توانید یک سیستم پورسانت دهی بسازید.

5- ایجاد شعبه جدید و ارتباط بین شعبه ها.

6- شما می توانید برای هر شعبه سیاست های متفاوتی قرار دهید.

7- شعبه های شما قابلیت های مدیریت پنل متفاوتی دارند.

8- تعریف تخفیف با توجه به میزان خرید مشتری.

9- تعیین آفر با توجه به سطح مشتری.

10- ارسال تبریک تولد برای مشتری.

11- ارسال پیامک به مشتری.

12- ساخت پنل های شبانه روزی و جداگانه برای مشتری ها.

13- شما می توانید مشتری های خود را بر اساس امتیاز دسته بندی کنید.

14-گروه بندی کالاها.

15- امکان ساخت تخفیف با درصد های خاص برای یک یا چند کالا.

16-  ایجاد قرعه کشی بین مشتری ها. و… از جمله امکاناتی هستند که باشگاه مشتریان در اختیار شما می گذارد و شما می توانید با استفاده هر یک از آنها سعی در جلب رضایت مشتری های خود کرده و آن ها را به مشتری های وفادار تبدیل کنید.

نتیجه گیری

ممنون که تا انتهای این مطلب همراه سایت برتر بودید، در این مقاله سعی شدن نگاهی کلی به باشگاه مشتریان داشته باشیم و به روند ساخت و امکانات آن اشاره داشتیم. در کل باید توجه داشته باشید که ساخت باشگاه مشتریان اگر با اصول و قواعد درستی انجام شود می تواند باعث فروش و سود دهی بیشتر شما عزیزان شود ولی اگر اصولی انجام نشود ممکن است به کسب و کار شما ضرر وارد کند.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.