بهینه سازی سایت یا همان سئو برای موتورهای جستجو مجموعه ای از تکنیک ها ، ابزار و روش هایی است که در جهت بالا بردن رتبه سایت در لیست نتایج استفاده می شود. یکی از عوامل سنجش مقدار موفقیت سئو در بلند مدت، بررسی اعتبار و قدرت دامنه می باشد که همین فاکتور هم از عملکرد ما در دیگر روش ها و تکنیک های سئو بدست می آید. در این مقاله از سایت برتر قرار است به بررسی اعتبار دامنه یا Domain Authority بپردازیم و نقش آن را در سئو برای شما روشن کنیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف اعتبار دامنه

اعتبار دامنه یا Domain Authority را می توان قدرت دامنه هم نامید. این مفهوم اولین بار توسط وبسایت moz.com ایجاد شد که امتیاز رتبه بندی سایت ها را در موتورهای جستجو گر نشان می دهد. این مشخصه، پیش بینی می کند که یک وبسایت در موتورهای جستجوی و لیست نتایج آنها دارای چه رتبه ای می باشد. این شاخصه امتیازی بین 1 تا 100 می باشد و هرچقدر عدد در این بازه بیشتر باشد یعنی قدرت دامنه نیز بیشتر است.

قدرت دامنه از طریق در نظر گرفتن فاکتور های زیادی از جمله دامنه های لینک دهنده به وبسایت شما و همینطور تعداد لینک ها محاسبه می شود. در گذر زمان و در زمان مقایسه وبسایت ها یا ردیابی قدرت رتبه بندی آنها از این امتیاز ها می توان استفاده کرد.

از جایی که قدرت دامنه وابسته به محاسبات یادگیری ماشین می باشد ممکن است امتیاز سایت شما دچار نوسان هایی شود چون که data points یا همان نقاط داده کمتر، بیشتر یا متفاوتی در این حساب کتاب ها استفاده می شود.

مثلاً اگر وب سایت شرکت اپل 50 میلیون لینک جدید به دست آورده باشد، PA و DA تمامی سایت ها نسبت به سایت شرکت اپل کاهش می یابد. به همین دلیل است که باید همیشه به یاد داشته باشید که از قدرت دامنه برای معیارسنجی نسبی سایت خود در مقایسه با لینک سازی و عملکرد سایت های دیگر باید استفاده کرد.

همچنین باید توجه داشته باشید که در سایت moz با مقیاس لگاریتمی 100 امتیازی به قدرت دامنه داده خواهد شد. یعنی بالا رفتن امتیاز شما از 20 به 30 به مراتب آسان تر از این است که امتیاز خود را از 80 به 90 برسانید.

قدرت دامنه یک روش بسیار راحت برای درک کردن رتبه بندی سایت ها بر اساس موتور جستجوی گوگل می باشد. البته اینکه الگوریتم ها و خود شرکت گوگل چگونه کار می کنند و به هر وبسایت بر اساس چه نوع فاکتور هایی امتیاز می دهد، هنوز هم مانند یک راز باقی مانده است. اما با بررسی وب سایت های موفق که در رتبه بندی نتایج دارای رتبه های خوبی هستند می توان تا حدود کمی به برخی فاکتور های مهم برای گوگل پی برد.

قدرت دامنه یکی از این چشم انداز ها برای رتبه بندی لیست نتایج می باشد. وبسایت هایی که دارای DA بالاتری در مقایسه با دیگر وبسایت ها و رقبای خود دارد عملکرد بهتری داشته اند. پس در واقع بین رتبه بندی سایت ها و قدرت دامنه یک نسبت مستقیم وجود خواهد داشت.

مقاله پیشنهادی : روش ثبت دامنه در ایرنیک

چرا باید درباره اعتبار دامنه سایت اطلاعات کافی کسب کنیم؟کسب اعتبار کافی از دامنه

ما این سؤال را از افراد علاقه مند در این حوزه پرسیده ایم و جوابی که از هرکدام آن ها شنیدیم به صورت عجیبی یکسان بود. از طرفی که رتبه دادن به وبسایت ها توسط الگوریتم های مختلف گوگل انجام می شود، معیار های دیگر شرکت ها نمی تواند در پیش بینی جایگاه سایت ها به کمک کنند. در ادامه دلایلی را برای شما بازگو خواهیم کرد تا به اعتبار دامنه سایت خود اهمیت بیشتری بدهید:

دلیل اول : وقتی از قدرت دامنه صحبت می کنیم منظورمان این نسیت که هر سایتی که نمره بیشتری دارد پس رتبه بهتری را لیست نتایج گوگل دارد. بلکه این امتیاز ها به ما نشان می دهد که تا چه حد راه را درست رفته ایم درست مانند یک قطب نما. این امتیاز از نزدیک به 100 باشد یعنی معیار های سایت ما با معیار ها و فاکتور های الگوریتم های گوگل در یک راستا قرار دارد پس قطب نمای سایت moz مانند قطب نمای شرکت گوگل عمل می کند.

دلیل دوم : یکی دیگر از مزیت های دانستن قدرت دامنه خود این است که می توانید کیفیت وبسایت خود را بسنجید و با بررسی های بیشتر نقاط ضعف سایت خودتان را بهبود ببخشید تا بازدید روزانه خود را افزایش دهید.

دلیل سوم : این شاخصه در هنگام مقایسه وب سایت ها با یکدیگر به شدت به شما خواهد آمد. مثلاً اگر می خواهید سایت رقیبتان را بررسی کنید و از آنها الگو بگیرید، باید سایتی را انتخاب کنید که از DA بالاتری برخوردار باشد زیرا این سایت منبع خوبی برای الگو و الهام گرفتن می باشد. اگر این مسئله وجود نداشت شما به اطلاعات خود تکیه میکردید و با یک اشتباه کوچک می توانستید ضربه سنگینی به سایت و استراتژی سئو خود بزنید.

مقاله پیشنهادی : معایب سئو ارزان

چطور اعتبار دامنه وبسایت خود را بهبود ببخشیم؟

بهبود اعتبار دامنه

هنگامی که برای اولین بار دامنه سایتتان را ثبت می کنید، زمانی طول می کشد تا بتوانید اعتبار دامنه را بهبود ببخشید. همچنین عامل های بسیار و مختلفی وجود دارد که باعث می شود شما بتوانید قدرت دامنه خود را افزایش دهید. بعنوان مثال نمونه ای از این عامل ها سئوی داخلی مناسب، محتوای با کیفیت، سرعت لود بالا، واکنش گرا یا همان ریسپانسیو و… می باشند.

اما مهم ترین فاکتوری که می تواند به بهبود قدرت دامنه شما کمک کند، لینک سازی ها می باشد. این موضوع تا این حد مهم است که می توان قدرت دامنه را با لینک های قوی و ضعیفی که دارد پیش بینی کرد. بک لینک ها در واقع اولین فاکتور گوگل برای رتبه بندی سایت ها می باشد. البته درکنار این فاکتور حدود 200 فاکتور دیگر هم برای رتبه دادن به یک صفحه وجود دارد اما هیچکدام به اندازه بک لینک ها نمی تواند جایگاه یک سایت را بهبود ببخشد. در ادامه به معرفی عامل های موثر جهت افزایش قدرت دامنه خواهیم پرداخت :

  • از دامنه هایی که اعتبار بالایی دارند لینک دریافت کنید: این عامل می تواند در رتبه گیری سایت شما و همچنین بهبود قدرت دامنه کمک زیادی داشته باشد. برای این کار می توانید بستری برای انتشار پست مهمان ایجاد کنید.
  • لینک های اسپم را حذف کنید : همانقدر که داشتن لینک های با کیفیت مهم است، همانقدر هم نداشتن و یا کم بودن لینک های اسپم مهم است. هرچند که گوگل لینک های ناخواسته را نادیده میگیرد اما شما هم باید به صورت دوره ای آنها را حذف کنید.
  • فقط از سایت های واقعی لینک بگیرید : این روزها افرادی هستند که معیار قدرت دامنه خودشان را جعل می کنند و با نشان دادن آن به شما برای خرید بک لینک از آنها گول میزنند و شما قیمتی بالاتر از ارزش واقعی آنها پرداخت می کنید. برای اینکه درگیر این افراد نشوید می توانید با استفاده از ابزار هایی مانند moz این وبسایت ها را آنالیز کنید.

نتیجه گیری

همانطور که می دانید الگوریتم ها و فاکتور های مختلفی برای رتبه دادن به سایت ها برای گوگل مهم است، یکی از آنها Domain Authority می باشد که امتیاز این معیار با رعایت کردن فاکتور های دیگر به دست خواهد آمد. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که امتیازی که به دامنه داده می شود هیچ ارتباطی با جریمه های گوگل ندارد، یعنی ممکن است سایت شما دچار جریمه های گوگل شده و جایگاه خود را در کلمات کلیدی از دست داده است ولی همچنان قدرت دامنه شما بالا است. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه سایت برتر بودید، امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.