در دنیای طراحی سایت، سیستم های مدیریت محتوای مختلفی وجود دارد که محبوب ترین آن ها وردپرس است، وردپرس به شما کمک می کند تا در کم ترین زمان ممکن یک سایت حرفه ای را به راحتی ایجاد نمایید. این سیستم مدیریت محتوا، در کنار مزایای بی شماری که دارد، دارای چندین مشکل آسیب پذیری امنیتی از جمله وجود بدافزار ها می باشد. به همین دلیل تشخیص و حذف بد افزار در وردپرس یک بحث مهم و امنیتی می باشد. یکی از مهارت هایی که هر وبمستری باید فرا گیرد، نحوه ویروس کشی سایت وردپرسی است. زیرا بد افزار ها، نرم افزار های مخربی هستند که می توانند به سایت شما آسیب های جدی بزنند. به همین دلیل آشنایی با نحوه حذف آن ها بسیار مهم می باشد. ما در این مطلب قصد داریم تا چند روش را برای حذف بد افزار ها در وردپرس به شما عزیزان معرفی کنیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

ضرورت شناسایی و حذف بد افزار ها در وردپرس

در هنگام ایجاد سایت وردپرسی، قالب و افزونه ها در واقع بخش های مهم آن هستند و تأثیر مستقیمی روی امنیت وب سایت دارند. اما برخی از افراد به دلیل خرید قالب و افزونه از سایت های معتبر، دیگر اقدامی برای اسکن سایت خود با هدف شناسایی کد های مخرب در وردپرس نمی کنند.

اما موضوعی که باید آن را در نظر بگیرند، این است که مرجع فروش قالب و افزونه ها هیچ ارتباطی با فرآیند شناسایی قالب و افزونه های آلوده ندارد. موردی که این جا باید مد نظر داشت، این است که با استفاده از اسکن دستی نمی توان به خوبی از وجود یا عدم وجود پرونده های مخرب اطمینان حاصل کرد و به علاوه وقت و انرژی زیادی را صرف می کند.

همچنین حذف بد افزار در سایت های وردپرسی کار ساده ای نیست، زیرا گوگل اخیرا برای جلوگیری از انتشار بد افزار به وسیله متخلفین، یک ممنوعیت 30 روزه برای بررسی سایت اعمال کرده است. پاکسازی کامل سایت هک شده بسیار مهم است و بهترین راه استفاده از ابزار مخصوص برای شناسایی و حذف بد افزار ها در وردپرس است.

ابزار های مختلفی برای این کار وجود دارد و شما می توانید بدون نیاز به اسکن تک به تک افزونه ها و قالب ها، کد های مخرب در وردپرس خود را شناسایی کرده و با دقت و سرعت بیشتری این کار را انجام دهید و آن ها را از بین ببرید. به همین دلیل در ادامه با معرفی برخی از ابزار های تشخیص آنلاین کد های مخرب در وردپرس را با هم مرور می کنیم.

مقاله پیشنهادی : حل مشکل کوکی در وردپرس

ابزار های محبوب برای حذف بد افزار ها در وردپرس

1-ابزار آنلاین com: این ابزار با استفاده از الگوریتم های هوشمندانه ای که در آن به کار رفته است، تمامی باگ ها و مشکلات امنیتی سایت شما را شناسایی می کند. به این ترتیب شما می توانید قالب ها و افزونه های فعال روی وب سایت خود را شناسایی کنید و باگ هایی که برای دیتا بیس سایت شما مشکل ایجاد کرده اند را مشاهده نمایید. برای کار با این ابزار کافی است تا آدرس سایت خود را در قسمت مربوطه وارد کرده و گزینه START SCAN را انتخاب نمایید.

ابزار های محبوب برای حذف بد افزار ها در وردپرس

2-استفاده از ابزار WordPress Security Scan: با استفاده از این وب سایت می توانید تمامی برنامه های کاربردی، افزونه ها، قالب و … در وردپرس خود را آنالیز نمایید. در این وب سایت پس از اسکن صفحات سایت خود، کد های HTML بدی که در آن قرار دارند شناسایی می شوند.

استفاده از ابزار WordPress Security Scan

3-بررسی سلامت سایت با ابزار sucuri: با استفاده از این وب سایت می توانید به صورت رایگان سایت خود را اسکن کرده و این وب سایت اطلاعات به دست آمده را در قالب یک گزارش به شما تحویل می دهد.

4-اسکن سایت برای شناسایی بد افزار ها با WPloop: این وب سایت یکی دیگر از ابزار های شناسایی کد های مخرب برای حذف بد افزار ها در وردپرس است که توسط آن علاوه بر شناسایی فایل های مخرب، می توانید اطلاعاتی مانند تلاش های نا موفق برای ورود به سیستم، برچسب های متا، هدر ها و به طور کلی همه ی فایل های موجود در سایت وردپرسی را مشاهده نمایید. گذشته از این موارد، این وب سایت پس از اسکن سایت وردپرسی، بخش هایی که ممکن است وب سایت شما را دچار آسیب کند را در قالب یک گزارش به شما نمایش می دهد.

اسکن سایت برای شناسایی بد افزار ها با WPloop

دیگر ابزار ها برای حذف بد افزار ها در وردپرس

-تشخیص فایل های آلوده با استفاده از وب سایت com: شما با استفاده از این ابزار می توانید به صورت آنلاین سایت وردپرسی خود را اسکن کرده و فایل های مخرب را تشخیص دهید. همچنین می توانید بررسی کنید که افزونه های فعال یا قالب های وب سایت شما چیست. علاوه بر این هنگام اسکن بد افزار ها می توانید لینک های خارجی، Browsing ایمن و … موارد دیگری را مورد بررسی قرار دهید. در آخر تمامی این گزارشات در یک لیست به شما ارائه داده می شود.

-استفاده از وب سایت WP Plugins Vulnerability Detector: با استفاده از این وب سایت علاوه بر تشخیص بد افزار های سایت، از احتمال نفوذ هکر ها به سایت خود جلوگیری کنید.

-استفاده از وب سایت WP Neuron: این ابزار با شناسایی فایل های اصلی و کتابخانه مناسب برای حذف بد افزار ها در وردپرس می باشد، همچنین رمز های ضعیفی که مربوط به حملات بروت فورس هستند را می تواند شناسایی کند.

-ابزار Acunetix: این ابزار وب سایت شما را از نظر SSL، SSRF، XSS، هدرها، تزریق SQL، افزونه ها، قالب ها، فایل های WP-CONFIG.PHP و پسورد مدیران و … بررسی کرده و در قالب یک گزارش به شما تحویل می دهد.

-ابزار Virus Total: این وب سایت تحت نظر یکی از شرکت های گوگل است که علاوه بر اسکن وب سایت های وردپرسی، به کمک گزارش های آن می توانید از وب سایت خود در برابر هر گونه تهدیدی، محافظت کنید.

-وب سایت Virus Total: این وب سایت بسیار کاربردی بوده و در کنار اسکن سایت برای حذف بد افزارها در وردپرس، هدرها، اطلاعات، اسکریپت ها، برچسب های متا، SSL، سرویس های ارتباطی و DNS را به همراه مرورگر ایمن گوگل، سازماندهی می کند.

ابزار های آنلاین دیگری مانند Pentest.Tools، Web Inspector وWordPress Website Security Scanner by IsItWP نیز در این راستا می توانند گزینه های مناسبی باشند.