کلاینت در فارسی به معنای مشتری بوده و نمی توان آن را به یک بخش خاص محدود کرد و مفهوم کلی دارد. کارایی اصلی آن در مباحث شبکه و کامپیوتر بوده و در صورتی که بخواهیم از لحاظ فنی آن را معرفی کنیم می توان گفت کامپیوتر یا برنامه ای است که یک درخواست را به کامپیوتر یا نرم افزاری دیگر با نام سرور میفرستد. البته گاهی اوقات کامپیوتر نیز می تواند این ویژگی را داشته باشد به گونه ای که خودش درخواستی را داده و خودش نیز به درخواست پاسخ می دهد. در این مقاله از سایت برتر در رابطه با این مفهوم و همچنین انواع آن صحبت خواهیم نمود برای علاقه مندان به این مبحث پیشنهاد می‌ کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

کاربرد کلاینت در شبکه و سرور

مهمترین سرویس های که از مدل کلاینت / سرور استفاده می کنند می ‌توان به اینترنت ، ایمیل ، پرینترهای تحت شبکه و … اشاره نمود. Client/Server در کنار یکدیگر معنا پیدا می ‌کنند که یک یا چند برنامه نصب شده و منابع سخت افزاری سرور را برای آنها به اشتراک می‌ گذارد. درصورتی که مفهوم آن را از یک شبکه محلی به یک شبکه های بزرگ تر مثل اینترنت بخواهیم بازگو کنیم با طیف گسترده‌ای از سرور سرویس ها روبه رو هستیم.

ساده ترین نمونه ای که تمامی افراد از آن استفاده می کنند وبگردی است. برای نمونه وقتی شما می‌ خواهید وارد سایت برتر شوید و مطالبی را مطالعه کنید برای مشاهده صفحات مرورگرتان یک درخواست را به وب سرور میفرستند و سرور صفحه مورد نظر از سایت برتر برای شما ما نشان می دهد. در صورتی که در حال ارسال ایمیل باشید این عمل یک Client محسوب می‌شود و درخواستتان از طریق سرور پردازش خواهد شد.

مثال دیگر پیام رسان ها می باشند که امروزه به عضو جدانشدنی از زندگی افراد تبدیل شده است چون نسبت به پیامک شیوه های سریعتر و ارزانتر و امکانات بیشتر وجود دارد. شما حین چت با دوستان خود یک Client   به حساب می ‌آیید و پاسخگوی شما سرور همان پیام رسان خواهد بود. حتی در بازی های کامپیوتری آنلاین در نقش یک Client مشغول بازی کردن هستید و درخواستتان در سرور بازی پردازش می‌ شودو با وجود مثال های ساده ای که بیان نمودیم امیدواریم مفهوم Client را به خوبی درک کرده باشید.

در ادامه قصد داریم تا شما را با انواع کلاینتها آشنا نماییم با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی : پروتکل http و کاربرد آن

شناخت انواع کلاینت

هم اکنون که دانستید کلاینت چیست و رابطه آن را با سرور بهتر درک نمودید حال می خواهیم در رابطه با انواع Client حرف بزنیم. در شبکه به عنوان Client کارهای مختلفی انجام می دهیم و با توجه به نوع فعالیت نقش مان عوض می شود. در واقع این دسته بندی نشان دهنده نوع تعامل مان با سرور است. به طور کلی Client به سه دسته تقسیم می شود که شاملfat Client  ، Client Thin و hyber Client می باشد.

fat Client عملکرد مستقل از سرور دارد بدان معنا که اکثر پردازش ها را خود مدیریت کرده و حدالامکان جدا از سرور عمل می نماید. Client از طریق RAM و CPU به کار خود ادامه می دهد به همین علت فشار زیادی بر روی سرور ندارند. برای انجام برخی امور نظیر ایجاد تغییرات ، ذخیره کردن فایل یا چیزهایی شبیه به آن به سراغ سرور می روند. سرویس‌هایی نظیر یاهو مسنجر ، وب سایت های بزرگ تجاری و … از نمونه های این مدل به حساب می آید.

شناخت انواع کلاینت

از آنجا که اکثر پردازش ها در سمت Client انجام می گیرد فشار روی سرور کم و منابع کمی استفاده می شود. در این روش احتیاجی به اتصال مداوم به سرور نیست T در بسیاری از مواقع می تواند به صورت آفلاین عمل کند. در تعامل با برنامه های سنگین چندرسانه‌ای نظیر بازی های کامپیوتری آنلاین انتخابی ایده آل است چون احتیاجی به افزایش پهنای باند سرور نیست.

در این مدل زیرساخت های لازم جهت استفاده آماده است و با کاهش فشار بر روی سرور امکان افزایش تعداد کاربران و حجم سرویس دهی وجود دارد ، علاوه بر این با آزاد بودن منابع می توان تعداد سرور ها را کم نمود.

اگر بخواهیم مزایای این نوع Client را بیان کنیم به طور خلاصه شامل مصرف منابع کم ، قابلیت استفاده به صورت آفلاین ، بازدهی بالا در چند رسانه‌ای ، انعطاف پذیری زیاد ، زیرساخت کافی ، بالابرنده ظرفیت سرور و همچنین جهت استفاده از آن احتیاج به منابع بیشتر اما تعداد سرور کمتر خواهید داشت.

مقاله پیشنهادی : MySQL چیست؟

معرفی مدل کلاینت لاغر و ترکیبی

Client Thin نوع دیگری از کلاینتها به حساب می آید و برخلاف نوع اول کاملاً وابسته به سرور است. این اپلیکیشن تحت وبی است که برای دسترسی به آن باید از طریق مرورگر در شبکه اینترنت اقدام کنیم. برای استفاده از این مدل احتیاج به نرم افزار خاص بر روی رایانه لوکال نخواهد بود و تمامی پردازش ها در سرور انجام می گیرد. در نتیجه این بار فشار بر روی سرور است نه رایانه کاربر .برای این روش تنها احتیاج به یک اینترنت دارید که با طیف عظیمی از دستگاه‌ها میتوان با سرور ارتباط برقرار کنید. این ویژگی موجب شده که تا حد زیادی قابل حمل یا  portable باشد.

معرفی مدل کلاینت لاغر و ترکیبی

تمام سایت های دنیا مثل گوگل ، یاهو و … از این استفاده می کنند. از مزیت های این نوع مدل می توان به قابل حمل بودن  ، عدم نیاز به رایانه پیشرفته ، بهینه و سبک و همچنین عملکرد سریع و عدم اشغال منابع اشاره نمود.

در مدل سوم که به عنوان مدل کلاینت ترکیبی شناخته می شود پردازش ها در محیط لوکال مدیریت شده و برای ذخیره سازی اطلاعات مرتبط با سرور در تعامل است. مزایای دو مدل قبلی را می توان این مدل ترکیبی دانست. اما بازدهی بیشتر و پشتیبانی مناسب تری نسبت به مدل اول دارد. از کارایی hyber Client در انجام بازی های کامپیوتری می ‌توان اشاره نمود ، برای نمونه کمپانی بازی سازی معروف Blizzard Entertainment بازی Diablo III تحت این سرور ارائه نموده است.