تمامی تصاویر، متون، ویدیو ها و اطلاعاتی که در هر وب سایتی می توان به آن دسترسی پیدا کنیم از طریق وب سرور ارائه می شود. هر کاربری که بر روی لینک یا برای دانلود فایلی اقدام می کند این وب سرور است که داده ها را از وب سایت فراخوانی می‌ نماید. در واقع کار آنها به گونه ای است که در فعالیت وب سایت و مشاهده آن به بازدید کننده دخیل است و جهت دسترسی بازدید کنندگان به محتوای وب سایت و تعیین سرعت بارگذاری وب سایت نقش مهمی دارد. در این مقاله از سایت برتر قصد داریم تا در رابطه با وب سرور، کارایی و انواع آن صحبت نماییم تا انتها ما را همراهی کنید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف و کارایی وب سرور

به سخت افزار و نرم افزار هایی که از طریق پروتکل های انتقال ابرمتن و سایر پروتکل ها به درخواست های شبکه های جهانی و پاسخ می دهند که این درخواست ها از جانب کاربران می باشد، وب سرور می گویند.

مهمترین کار وب سرور نمایش محتوای وب سایت به کاربران بوده و این فرآیند شامل ذخیره سازی و پردازش و تحویل داده می باشد. تبادل داده ها میان دستگاه ها از طریق سخت افزار وب سرور بسیار راحت است و بخش نرم افزاری آن دسترسی کاربران به فایلهای میزبانی شده را مدیریت می کند.

در واقع تمامی سیستم هایی که میزبانی وب سایت هستند می بایست از نرم افزار وب سرور استفاده کنند.برای فهم بهتر در رابطه با این مقوله به صورت موردی عملکرد و کارایی های وبستر را خدمت تان ارائه خواهیم داد:


-قابلیت ذخیره سازی و پیکربندی کلیه داده های وب سایت
-فعال سازی دسترسی وب سایت های میزبانی شده که شامل دسترسی خدمات سرور، پایگاه داده، پشتیبانی و غیره است.
-تأثیر در کنترل پهنای باند و کاهش ترافیک اضافی شبکه
-قابلیت ایجاد صفحات وب پویا از طریق زبان های برنامه نویسی پرطرفدار همچون PHP و Perl و Python

در واقع وب سرور ها عضوی از بسته اینترنت و اینترانت بزرگتر هستند که می توانند به ارسال و دریافت ایمیل، ایجاد و انتشار صفحات وب، همچنین دانلود، درخواست‌ ها برای فایل های پروتکل انتقال فایل یا FTP بپردازدند.

عملکرد وب سرور

عملکرد وب سرور به این صورت است که ابتدا کاربران که از طریق مرورگر وب درخواست جهت دیدن وب سایت و دسترسی به داده های آنلاین میزبانی شده روی سرور را ارسال می کنند. سپس سرور با دریافت این درخواست ها و پیدا کردن فایل از طریق HTTP آن را بر روی مرورگر می فرستد به طور کلی این فرآیند به صورت زیر خواهد بود:

-وارد کردن ‏url مورد نظر از سمت کاربر در نوار آدرس مرورگر
-شناسایی آدرس IP نام دامنه از طریق مرورگر و انتقال مرورگر وب به سرور وب
-درخواست فایل مد نظر از طریق مرورگر با استفاده از HTTP

-ارسال وب سرور فایل درخواستی از طریق HTTP که در صورت موجود نبودن فایل پیام خطای مناسب آن فرستاده خواهد شد -نمایش مرورگر صفحه وب و همچنین میزبانی از چندین دامنه از عملکردهای وب سرور می باشد.

 

آشنایی با انواع وب سرور

وب سرور انواع مختلفی دارد که در مقاله‌ های قبلی سایت برتر در رابطه با مهمترین آن یعنی وب سرور آپاچی اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دادیم. علاوه‌ بر آپاچی دیگر وب سرور ها شامل Apache Tomcat ،IIS، NGINX، LightTPD،LiteSpeed می باشند  که هر یک برای اهداف خاص طراحی شده اند.

از جمله اهداف خاصی که این وب سرور های مهم و پرکاربرد دارند شامل:

-وب سرور محبوب جهان یعنی APACHE به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد و به عنوان یکی از نمونه های برتر وب سرور با سیستم عامل هایی همچون ویندوز لینوکس و مک سازگاری دارد.

-وب سرور IIS متعلق به شرکت مایکروسافت است با سیستم عامل ویندوز سرور ارائه شده و پیکربندی آن از طریق رابط کاربری گرافیکی امکان پذیر است.

-وب سرور NGINX در سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز به کار نموده است که بع عنوان سرور پروکسی نیز استفاده می‌شود و نظیر آپاچی می توان از آن به عنوان سرور وب نیز استفاده و بهره گرفت. طراحی این نوع وب سرور به گونه ای است که بدون هیچ مشکلی می توان به صدها اتصال همزمان پاسخ داد.

-وب سرور Apache Tomcat نیز رایگان بوده و به نوعی خاص برای ارائه وب سرویس های مبتنی بر جاوا طراحی شده استو این پروژه همچنین به عنوان محبوب‌ترین جاوا شناخته می شود و با درگاه ۸۰۸۰ کار می کند. مشخصه های بارز این سرور پشتیبانی از PHP ،‌Python ،‌Perl ،ASP.NET و… می‌ توان اشاره نمود.

وب سرور LightTPD به حافظه و پردازنده فضای ذخیره سازی کمی احتیاج دارد و دوربین های تحت وب، روتر های اینترنتی و غیره از این پروژه به عنوان وب سرور اصلی استفاده می کنند.

در رابطه با وب سرور LiteSpeed نیز صحبت نموده ایم که جزء محبوب‌ ترین وب سرور ها به حساب می آید و در حال حاضر چهارمین وب سرور پرکاربرد جهان می باشد. از مزایای آن می توان به سرعت بسیار زیاد و استفاده کم از منابع سخت افزاری اشاره نمود.