همانگونه که از ابتدا تا به امروز در بسیاری از مقاله های مربوط به وردپرس گفته ایم، این سیستم مدیریت متن باز در دنیای اینترنت و فضای آنلاین بسیار کارآمد می باشد. قابلیت های مختلفی که وردپرس دارد و اختیارات بسیاری که به طراحان وب سایت و وب مسترها می دهد می توانند یک وب سایت خاص راه اندازی کنند. از طریق این سیستم مدیریت محتوای باز می توانید هر نوع وب سایت فروشگاهی، شرکتی، خدماتی، آموزشی، خبری، تبلیغاتی و غیره را ایجاد کنید. از طرفی وردپرس روز به روز به هسته اصلی خود قابلیت هایی را می افزاید که در نتیجه آپدیت کردن هسته اصلی آن می‌ تواند به شما کمک کند تا ساعتی با امکانات ویژه و امنیت بالا داشته باشید. در ضمن به پیش از هرگونه آپدیت برای هسته اصلی وردپرس حتماً از وبسایت خود نسخه پشتیبان تهیه نمایید. در این مقاله از سایت برتر  شما را با جدیدترین نسخه وردپرس یعنی وردپرس 6.0 را آشنا نماییم، در ادامه با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

معرفی جدیدترین نسخه وردپرس 6.0

وردپرس 6.0 به عنوان آخرین نسخه وردپرس می باشد و به عنوان نسخه اصلی در ۲۰۲۲ میلادی 24 مه منتشر شد. این نسخه با قابلیت ها و امکانات جدیدی که دارد در روند ویرایش و طراحی کامل سایت و در نهایت بر روی سئو صفحات بسیار تأثیر می گذارد. در صورتی که طراح سایت هستید توصیه می‌کنیم تا در ادامه با ما همراه باشید و از قابلیت‌ های نسخه جدید وردپرس 6.0 اطلاعات جامعی به دست آورید.

از قابلیت های ورژن جدید وردپرس می توان به افزوده شدن بلوک های جدید پیشرفته، ویرایشگر بلوک، تغییر سبک و کنترل های متن و نوشتار اشاره نمود. همچنین این نسخه شامل چندین آپدیت فوق العاده است که به داشتن یک استراتژی پشتیبانی قوی از وردپرس تأیید می نماید. از طریق پلاگین پشتیبان وردپرسی نظیر  Duplicator  می توانید یک پشتیبانی کامل از وب سایت تان انجام دهید.

در این ورژن از وردپرس سه باگ امنیتی رفع شده است و یکسری محیط های رابط کاربری ایجاد شده است که عمدتاً جهت بهبود سازماندهی نوارکناری می باشد. مجموع این تغییرات اثر قابل توجهی بر روند کلی ویرایش می گذارد. در زیر به بعضی از این تغییرات می پردازیم:

لیست نمایش پیشرفته، پیش نمایش از استایل های (سبک) بلوک، قسمت پاراگراف‌ های تایپوگرافی، بهبود های نوشتاری مختلف، فعال و غیرفعال کردن قفل رابط کاربری، نگهداری و تغییرات استایل، قابلیت های بیشتر با بلوک های جدید و غیره.

طراحی و چیدمان ابزار های بیشتر با نسخه وردپرس 6.0

زمانی که نسخه ۵.۹ وردپرس آمد ویرایشگر بلوک تجربه خاصی از سفارش سازی وبسایت را به ارمغان گذاشت. در نسخه وردپرس 6.0 با پیشرفته شدن ویرایشگرها این قابلیت به جامع تر ارائه می شود. تغییر دهنده سبک یا styles switcher  از ویژگی هایی است که در این ورژن وردپرس وجود دارد. این ابزار جدید به کاربران این امکان را می دهد به راحتی و با یک کلیک استایل های مختلف جابجا شود.

هم چنین نسخه کوچک دیگر را جهت بهبود نسخه فعلی ارائه می‌ نماید. آپدیت وردپرس 6.0 شامل ۱۲ رفع اشکال هسته ویرایشگر و پنج آپدیت برای بلوک است. ما این نسخه بتا را آزمایش و با نسخه پیشین مقایسه نمودیم که بعضی از ویژگی ها و پیشرفت های جدید آن شامل:

-تغییر دهنده سبک:

تم پیش فرض Twenty Twenty-Two در چهار نوع تغییر سبک یا استایل می باشد. جهت دسترسی به سوئیچ پنل سبک های عمومی را باز کنید و بر روی Browse styles  کلیک نمایید.

شما باید تغییرات سبک موجود را ببینید و روی هر یک از آنها کلیک تا به راحتی تغییرات انجام شود. توجه داشته باشید که دکمه Browse styles هنگامی ظاهر می‌ شود که تغییرات سبک در پوشه تم به وجود بیاید. برای اضافه شدن یک تغییر سبک به تم Twenty Twenty-Two یک فایل JSON جدید در پوشه /wp-content/themes/twentytwentytwo اضافه نمایید.

-ویرایشگر بلوک اکنون دارای یک ویرایشگر کد می باشد این امکان را به کاربر می‌دهد تا  HTML یک پوسته را ویرایش کند. جهت دسترسی به ویرایشگر کد بر روی نماد سه نقطه در گوشه بالا سمت راست صفحه کلیک و ویرایشگر کد را انتخاب کنید.

-ابزار برون بری تم یا (Theme Export Tool) از قابلیت های دیگر وردپرس 6.0 به حساب می‌ آید که این امکان را به شما می‌ دهد تا طرح زمینه فعلی و سفارش سازی آن را به عنوان یک فایل زیپ دانلود کنید. برای این کار روی نماد سه نقطه در گوشه سمت راست صفحه کلید و  Export  را انتخاب کنید.

سپس تم و سفارش سازی های فعلی آن در کامپیوترتان دانلود می شود. این یک روش ساده جهت ذخیره سازی سفارش سازی خود و استفاده مجدد از آنها برای وب سایت های دیگر است. در حقیقت به جای سفارشی کردن دو بسایت به طور جداگانه به آسانی تم یک وبسایت را برون بری کرده و آن را در وبسایت دیگر آپلود نمایید.

قالب های جدید و الگو های پیش فرض در وردپرس

وردپرس 6.0 دارای قالب های جدیدی است که هنگام اضافه کردن یک الگوی جدید در ویرایشگر بلوک می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. پنل Templates در نوار کناری سمت چپ ویرایشگر را باز نماید و بر روی Add New در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک نمایید.

پس از آن شش الگو برای انتخاب نمایان می‌شود. این قالب های جدید برای آینده ویرایش سایت را ساده‌ تر می‌ کند زیرا دیگر احتیاجی نیست که قالب های صفحه سفارشی بسازید.

از طرفی به کار بردن الگوهای پیش فرض به جای بلوک ها می‌ت واند نقش مهمی در دنیای طراحی سایت ایفا کند. تنها در آپدیت جدید نسخه وردپرس وجود دارد و هنگامی که الگوهای پیش فرض را در صفحه اصلی و خارج از هر بلوکی باز می‌ کنید می‌توانید یک فرایند درج سریع به جای بلوک ها از الگوها استفاده کنید.

برای نمونه فرض کنید میخواهید در فوتبال یک قسمتی تحت عنوان “تماس‌ با‌ ما” بیافزاید برای این کار به جای درج متن و بلوک های دکمه به صورت دستی جهت تسریع در فرآیند از درج کننده سریع جهت افزودن الگوی بلوک موردنظرتان استفاده کنید.

بهبود و بروزرسانی بلوکات در وردپرس نسخه ۶

علاوه بر این که بلوک های جدید در وردپرس پیشرفته افزوده شده است موجب شده تا تجربه کاربری و گزینه های استفاده سازی بهتری را ارائه دهد، در این بخش از مقاله به این مقوله خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

-تصاویر ویژه جهت پوشش بلوک یا Cover block

در وردپرس نسخه ۶ با افزودن ویژگی جدید تحت عنوان پوشش یا کاور بلوک این امکان را به طراحان وب سایت و وب مستر می‌د هد تا با یک کلیک بر روی نوار ابزار بلوک بتوانند پوشش بلوک را به تصویر مورد نظر وصل نموده و از آن تحت عنوان پس زمینه استفاده کنند. امکان افزودن تکست یا متن روی این پوشش وجود دارد، همچنین با این ادغام حین آپدیت تصویر با تغییر پوشش یا کاور بلوک متناسب با آن مواجه خواهید شد.

-مورد بعدی انتخابگر اندازه تصویر یا  size selector بوده و هنگامی که یک بلوک تصویر در یک مقاله یا صفحه اضافه شود یک  size selector یا انتخابگر سایز کشویی برای تان ایجاد شده و با افزودن به ابزار طراحی بلوک تصویر قادر خواهید بود تا سایز عکس موردنظرتان را عوض کنید.

برای فعال سازی این ویژگی بر روی تنظیمات در گوشه سمت راست بالای ویرایش کلیک نموده و پنل تنظیمات بلوک را باز نمایید. پس از آن بر روی نماد سه نقطه در بخش Dimensions کلیک کرده و Image size انتخاب کنید.

-گزینه های انتقال بلوک

در نسخه 6 گزینه های بیشتری را جهت تغییر و انتقال بلوک در اختیار کاربران قرار داده است. در واقع گزینه تبدیل آسان بلوک ها به یکدیگر با پیشرفته برای این نسخه به حساب می‌ آید و این امکان را به شما خواهد داد تا به این سه حالت مختلف بلوک های دربرگیرنده یعنی گروه، ردیف و پشته به راحتی جابجا شوید. جهت تبدیل بلوکی به بلوک دیگر تنها کافیست حین انتخاب بلوک گروه، ردیف یا پشته پنل تنظیمات بلوتوث را باز نمایید. حال باید سه آیکن در بالا مشاهده کنید که نشان دهنده هر بلوکی می باشد. اگر بر روی هر یک از آنها کلیک کنید بلوک به بلوک موردنظرتان تبدیل خواهد شد.

-بهبود بلوک پیمایش از طریق این بلوک زمانی که لینکی به یک صفحه عمومی می سازید پیش نمایش آن در نوار ابزار ظاهر خواهد شد و این قابلیت از شما را مطمئن می‌کند که لینک صحیح را افزوده اید.

-فاصله بلوک گالری

نسخه وردپرس 6.0 کنترل فاصله میان بلوک را برای بلوک گالری ایجاد نموده که به انعطاف پذیری بیشتر حین طراحی گالری کمک می‌ نماید. حال می‌ توانید فاصله میان تصاویر را تعیین نمایید. پنل تنظیمات بلوک را باز کنید و در قسمت Block Spacing  به بخش Dimensions بروید. تعداد پیکسل های مورد نظر خود را برای فاصله میان تصاویر تعیین کنید. این ویژگی را از طریق ابزار برای بلوک های تصویر جداگانه ترکیب کنید تا یک طرح منحصر به فرد ایجاد شود.