یکی از سردرگمی هایی که میان تولیدکنندگان محتوای ویدیویی، تدوین گران، هنرمندان، طراحان و مدیران خلاق وجود دارد کاربرد و انتخاب میان انیمیشن و موشن گرافی در کارهایشان است. در واقع موشن گرافی می تواند مخاطبان را به انجام هر کاری که بیش از همه به آن احتیاج دارند خوشحال، الهام‌ بخش و راهنمایی نماید. از طرفی انیمیشن روایت کننده داستان ها، احساسات و ایده ها به روشی قابل درک و منحصر به فرد است که همه افراد در سنین پایین و همه افراد بزرگسال می توانند آن را درک و منتقل نماید. در این مقاله از سایت برتر قصد داریم شما را با تفاوت‌ های میان انیمیشن و موشن گرافیک آشنا نماییم تا از این طریق بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

تعریف موشن گرافیک و نحوه استفاده از آن

موشن گرافیک از اشکال، اشیاء و متن تشکیل شده که متحرک هستند و میتوانید ایده های پیچیده را به صورت بصری نشان دهد. برخی از ایده ها به خصوص ایده های بزرگ و انتزاعی با کلمات یا تصاویر ثابت بسیار سخت است. روش و سبک بصری موشن گرافیک جهت طیف وسیعی از بینندگان جذاب است.

دوره آموزشی آن نیز معمولاً در یک راستا و مرتبط با انیمیشن است که عمدتاً دو بعدی می باشد و در موارد خاص انیمیشن سه بعدی به طور پراکنده جهت بالا بردن علاقه بصری افزوده شده است. در مورد موشن گرافیک طرح گرافیکی وجود دارد که ثابت است و انیمیشن به آن حرکت می دهد که بدون پیروی از یک روایت خاص چند ثانیه موشن گرافیک می‌ تواند همه چیز را کاملاً روشن نماید.

نحوه استفاده از موشن گرافیک به شیوه‌ های مختلف شامل فراخوان های متنی، اینفوگرافیک، انتقال های ویدیویی، پس زمینه های متحرک، آیکون های متحرک یا انیمیشن های لوگو و عناصر متحرک می باشد.

تعریف انیمیشن و آشنایی با سبک های آن

تعریف انیمیشن و آشنایی با سبک های آن

انیمیشن هر تکنیک با اشیاء و تصویر ثابت را به حرکت در می آورد که شامل کلیمیشن یا موشن گرافیک، کارتون های دست کشیده از جمله انیمه به حساب می آید. موشن گرافیک معمولاً جهت تنظیم اشیاء انتزاعی، متن و دیگر عناصر طراحی گرافیکی در حرکت مرتبط است و زنده کردن یک نمودار اینفوگرافیک یا طراحی وب با استفاده از حرکت انیمیشن به حساب می آید که در واقع این نوع انیمیشن به عنوان گرافیک حرکتی شناخته می شود. 5 سبک اصلی که جهت ایجاد انیمیشن وجود دارد شامل موارد زیر می باشد:

-انیمیشن به طور سنتی که به سبک انیمیشن اولین فیلم های بزرگ اشاره می کند و عمدتاً یک فرایند دستی و فریم به فریم می باشد.
-انیمیشن از نوع دو بعدی رایج ترین سبک انیمیشن به حساب می آید و نشان دهنده گرافیک هایی که در برنامه های دو بعدی ساخته می شود.
-انیمیشن های سه بعدی همانگونه که از نامش پیداست در یک محیط سه بعدی مدل و متحرک شده است و با وجود فضای ۳۶۰ درجه می توانید هر زاویه که برای ترکیب می خواهید را به دست آورید.
-سبک موشن گرافیک یک زیر ژانر انیمیشن به حساب می آید و به بهترین وجه به عنوان طراح گرافیک متحرک تکمیلی توصیف می گردد.
-سبک استاپ موشن به عنوان فرایند فریم به فریم است که در آن عکاسی به صورت انیمیشن سه بعدی ایجاد می شود.

فرق موشن گرافیک و انیمیشن در چیست؟

فرق موشن گرافیک و انیمیشن در چیست؟

همانگونه که اشاره نمودیم موشن گرافیک به یک سبک از انیمیشن اشاره می کند و علاوه بر این که یک شکل انیمیشن است یک شکل فوق العاده همه کاره می باشد. در حالی که فیلمهای متحرک شامل تصاویر متحرک است که گرافیک های حرکتی اغلب در بالای فیلم های واقعیت افزوده می شود.

موشن گرافیک نسبت به دیگر انواع انیمیشن جنبه داستان سرایی کمتری دارد و انیمیشن به عنوان یک هنر خاص شناخته می شود و تمرکز بیشتر بر روی جلوه های سینمایی و تکنیک های داستان گویی است تا از این طریق روایتی را بسازد. از طرفی موشن گرافیک با تنظیم متن، اشیاء انتزاعی و دیگر عناصر طراحی گرافیکی در حرکت مرتبط می باشد.

در موشن گرافی داده های آماری را می توان زنده نمود اما در انیمیشن می توان شخصیت ها را با روایت های حساس، خلاقیت و بیان هنری زنده نمود. تولید موشن گرافیک بسیار آسان است و یک شکل کمتر پیچیده از انیمیشن می باشد.
هر دو حالت هنری از نوعی نرم افزار جهت دستیابی به نتایج مورد نیاز استفاده می کنند.
افتر افکت جلوه بصری دیجیتال گرافیک و برنامه ترکیب به حساب می آید که در فرایند بعد از تولید فیلم، بازی های ویدیویی و ساخت تلویزیون استفاده می شود. از جمله موارد دیگر افتر افکت می توان به کلید زدن و ردیابی، ترکیب بندی و انیمیشن اشاره نمود.

چه زمانی از موشن گرافی و انیمیشن استفاده می شود؟

طراحان گرافیک در رابطه با طراحان گرافیک حرکتی یک مفهوم را از طریق بستری شرح می دهند. اما در موارد بعدی طراحان گرافیک حرکتی آن را با حرکت انجام خواهند داد. تصویر گران خالق یک داستان بستری هستند و انیماتورها به داستان زندگی می بخشند. سبک موشن گرافی بیشتر مربوط به کار طراحان گرافیک است و انیمیشن بیشتر شبیه یک تصویر سازی می باشد.

بعضی از جنبه های اصلی که می بایست در هنگام تصمیم گیری در نظر گرفت شامل موارد زیر می باشد:

-در انیمیشن بیشتر احتیاج به همراه داشتن موشن گرافیک است تا محصول به پایان برسد.
-یک ویدیو موشن گرافی از متن روی صفحه همراه با اشکال و تصاویر تشکیل می شود به گونه ای که یک ویدیو متحرک شامل شخصیت های متحرک می باشد.
-در صورتی که بخواهید جنبه‌ های احساسی یک داستان را برجسته کنید روایتی ارائه کنید و اگر احتیاج به ارتباط با مخاطب در سطح احساسی دارید باید با انواع انیمیشن های دیگر ارتباط برقرار نمایید.

هسته اصلی کمک های بصری گرافیک های متحرک هستند و در آموزش سخت جهت درک ایده ها با تصاویر عالی خدمات و محصولات پیچیده را تجزیه و آنها را به شیوه و به یاد ماندنی ارائه خواهند داد.

با این اوصاف زمانی که نوبت به مشتری می رسد که تصمیم بگیرد آیا به انیمیشن یا موشن گرافیک احتیاج دارد باید به طور دقیق آنچه را که می‌ خواهد با کار تمام شده منتقل نماید، تجزیه و تحلیل نماید. طراحی موشن گرافیک جهت ارائه جذاب از لحاظ بصری انتخاب عالی است و در صورتی که می خواهید داستان انیمیشنی احساسی داشته باشد یک انیمیشن مناسب تر خواهد بود.