سیستم صفحه آرایی گوگل یا Google Page Layout در سال 2012 میلادی از طرف گوگل معرفی شد که از نزدیک سطح تبلیغات در یک سایت را رصد می کند. به عنوان مثال، وب سایت هایی که تبلیغات زیادی را در صفحات خود می گذارند توسط الگوریتم صفحه بندی گوگل جریمه می شوند. در واقع از سال 2012 به روز رسانی های مختلفی برای الگوریتم پیج لایوت گوگل ارائه شده و نسبت به قبل قدرتمندتر شده است.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

اهمیت الگوریتم پیج لایوت گوگل

طراحی یکی از مواردی است که بر تجربه کاربر (UX) تأثیر می گذارد. به همین دلیل برای گوگل بسیار مهم است. حال اگر سایتی از تبلیغات زیادی در صفحه خود به کار ببرد، الگوریتم پیج لایوت آن را جریمه می کند. از آنجا که اکثر تبلیغات تأثیر منفی بر تجربه کاربر دارند. علاوه بر این، استفاده از تبلیغات می تواند صفحه سایت را بد جلوه دهد و دید خوبی به کاربر ندهد.

اکنون ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که تبلیغات خشمگین چه چیزی دارد؟ در قسمت بعدی تعدادی از آزاردهنده ترین تبلیغات مورد استفاده وب سایت ها را نام برده ایم تا بهتر متوجه این مشکل شوید.

تصور کنید وارد یک سایت می شوید. یک بنر تبلیغاتی بزرگ در بالای صفحه وجود دارد که باعث می شود برای رسیدن به محتوای اصلی زیاد اسکرول کنید. آیا این شما را ناراحت یا عصبانی نمی کند؟

همچنین فرض کنید از سایت دیگری بازدید کرده اید که تبلیغات زیادی در کنار خود دارد. خسته کننده نیست؟ آیا از تبلیغات بزرگ در مکان های مختلف خسته شده اید؟

حتی اگر دقت کرده باشید باز هم سایت هایی هستند که از تبلیغات پاپ آپ استفاده می کنند  که کاربران را به شدت عصبانی می کند.

نحوه تأثیرگذاری بر الگوریتم صفحه آرایی گوگل

با الگوریتم پیج لایوت چه وب سایت هایی آسیب می بیند؟

الگوریتم صفحه آرایی همه سایت ها را جریمه نمی کند. در واقع به سایت هایی حمله می کند که بدون توجه به تجربه کاربری، تبلیغات بزرگ را در مکان های مختلف صفحه قرار می دهند.

این بدان معناست که گوگل به خوبی می‌ داند که یکی از راه‌ های کسب درآمد توسط وب‌سایت‌ها، قرار دادن تبلیغات است. فقط باید مراقب باشید که تبلیغات در مکان های مختلف به خوبی حفظ شود و باعث آزار کاربران نشود.

در واقع زمانی که این الگوریتم معرفی شد، تنها ۱ درصد از سایت ها تحت تأثیر الگوریتم پج لایوت گوگل قرار گرفتند و هیچ اتفاقی برای سایت های دیگر نیفتاد. در واقع این یک هشدار قوی به مدیران سایت و همه سئوکاران است که به فکر سایت خود باشند تا قربانی الگوریتم نشوند.

نحوه تأثیرگذاری بر الگوریتم صفحه آرایی گوگل

به طور کلی در نظر بگیرید که اگر چند تبلیغ در صفحات سایت خود قرار داده اید، الگوریتم شما را جریمه نمی کند. این الگوریتم برای سایت هایی است که به خوبی تبلیغ می کنند و علاقه ای به کاربران ندارند. بنابراین اگر سایت شما تبلیغات زیادی ندارد نگران نباشید.
حال اگر شما از جمله سایت هایی هستید که آگهی گذاشته اید، توصیه می کنیم تعداد تبلیغات در هر صفحه را کاهش دهید تا سیستم شما را مجازات نکند. در بخش رسانه نیز نکات مهمی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم. با رعایت این نکات، الگوریتم پردازش دیگر شما را تنبیه نخواهد کرد:

-در بالای صفحه قبل از شروع محتوا از تبلیغات استفاده نکنید که باعث اسکرول بیش از حد کاربر می شود.

-باید تطابق خوبی بین محتوای سایت و تبلیغات وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که این پارامتر ثابت است.

-حجم تبلیغات در صفحه نباید خیلی زیاد باشد، زیرا این کار سرعت بارگذاری صفحه را کاهش می دهد.

راه حل مشکل جریمه از جانب الگوریتم صفحه آرایی

اگر جریمه شده اید نگران نباشید، فقط تعداد تبلیغات در صفحه را کاهش دهید. مهمترین بخش تبلیغاتی است که در بالای صفحه قرار می گیرد که توجه کاربران را از محتوای اصلی منحرف می کند.

بنابراین اگر تبلیغاتی در بالای صفحه دارید، آنها را حذف کنید. از رسانه های دیگر دیدن کنید و ببینید حجم رسانه چگونه بر محتوای سایت تأثیر می گذارد. اگر تعداد تبلیغات در سایت شما واقعا زیاد است، آنها را کاهش دهید.

در نهایت، یک درخواست فهرست از طریق کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید تا دوباره صفحات سایت خود را بررسی کنید. بر اساس نتایج کلی استراتژی گوگل یا الگوریتم گوگل این است که با سایت هایی که تبلیغ می کنند خوب رفتار کند و هر تبلیغی را در هر نقطه از سایت بدون گوش دادن به کاربران قرار دهد.

اگر واقعاً به تجارت آنلاین خود اهمیت می دهید، لازم نیست نگران جریمه شدن توسط Google Page Layout باشید. در عوض باید نگران نارضایتی کاربران و تجربه کاربری ضعیف سایت خود باشید که آسیب جدی به سایت و کسب و کار آنلاین شما وارد می کند. بنابراین توصیه می کنیم اگر تبلیغات زیادی در سایت قرار داده اید در اسرع وقت آنها را حذف کنید.