در صورتی که می خواهید بعد از طراحی سایت فروشگاهی خود به دنیای فروش آنلاین محصولات الکترونیکی وارد شوید و هدف تان را فروش موبایل به صورت آنلاین در نظر گرفته اید ، از همان ابتدای کار به جستجوی عبارت های کلیدی مربوط به محصول مورد نظرتان در گوگل بپردازید. با کمی جست و جو متوجه می‌ شوید که مشابه محصول در سایت های فروشگاهی بزرگ هم چون دیجی کالا وجود دارد که رقابت با آن بسیار دشوار است. حال سؤال اینجاست که چگونه در میان رقبای خود سود قابل توجهی کسب نمایید و در آمد داشته باشید ، جواب این سؤال نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای می باشد. در این مقاله از سایت برتر با ما همراه باشید تا در رابطه با این استراتژی مهم در بازاریابی به طور مفصل صحبت نماییم.

مطالب مرتبط : ایده پردازی در بازاریابی محتوا

تعریف نیچ مارکتینگ و هدف از از ایجاد آن

نیچ به معنای ” طاقچه ” و در دنیای دیجیتال مارکتینگ نیچ مارکت به معنای ” قسمت کوچک و ویژه‌ای از بازار ” است که محصولات و خدمات تولید شده را جهت بر آوردن نیازهای مشتریان آن بخش متمرکز می کند. به طور واضح تر به معنی دستیابی به قسمتی از بازار به وسیله نیاز سنجی یک قشر خاص است. در بازاریابی گوشه ای ابتدا یک گروه و نیاز خاصی را که دارند مشخص می کنید و سپس محصولی را تولید می نمایید که نیاز این افراد را برطرف نماید. برای نمونه یک شرکت تولید کننده پوشاک تصمیم می گیرد کالاهای خود را فقط برای کودکان زیر پنج سال تولید کند یا مثلاً یک شرکت تولید کننده انواع سس تصمیم می گیرد تا تنها سس های رژیمی تولید نماید.

در نیچ مارکتینگ هدف این است که نیازهای قشر خاصی از جامعه را به عنوان هدف تولید در نظر بگیرید تا با استفاده از این روش علاوه بر کسب رضایت مشتریان بازاری همیشگی و مشتریانی وفادار برای محصولات تان داشته باشید. بنابراین در این استراتژی بازاریابی صرفاً گوشه ‌ای از بازار را برای فعالیت خود در نظر می گیرید که احتمال حضور رقبا در آنجا کم و احتمال افزایش درآمد و کسب سود بیشتر برای تان مهیا است.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

برای این کار ابتدا ایده هایی برای محصول مورد علاقه تان در ذهن داشته باشید. می توانید با شروع یک بازار مناسب و سپس تحقیق برای یافتن محصولات متناسب با آن بازار احتمال موفقیت خود را بالا ببرید. در این نوع بازاریابی ابتدا اساس کار خود را با بررسی رقبا آغاز کنید. در هر زمینه ای که امروزه بخواهید فعالیت کنید رقیب هایی برای شما وجود دارد به همین علت با یک جستجوی ساده ، بازاری را که قصد ورود به آن دارید را می توان بررسی کنید. به عنوان نمونه فروشگاه های اینترنتی بسیار زیادی وجود دارند که در همه موضوعات و دسته ها فعالیت می کنند به همین علت اولین گام برای موفقیت انتخاب یک دسته محصولی است که قصد دارید در آن فعالیت کنید.

بیشتر بدانید : بازاریابی پیامکی چیست؟

روش های سود دهی در نیچ مارکتینگ

در نیچ مارکتینگ لازم است مواردی نظیر تبلیغ محصولات ، دسته بندی ، نحوه عرضه و … را طبق سلایق نیازهای جامعه هدف در نظر بگیرید. به عنوان نمونه اگر در تولید پوشاک فعالیت دارید با یک بازار بزرگ همراه با طیف گسترده ای از سلایق و سنین متفاوت مواجه هستید. اما اگر جامعه هدف خود را تولید پوشاک برای کودکان زیر ۵ سال قرار دهید بهتر و دقیق تر می توانید سود عرضه محصولات خود را مشخص کنید. در این صورت نوع تبلیغات ، طرح ، رنگ و بسته بندی محصولات در راستای علایق و رضایت کودکان خواهد بود. در واقع این مرحله شما را به سوددهی در این نوع استراتژی بازاریابی می رساند که شامل :

جست و جو و انتخاب قسمتی از بازار که نیاز خاص و برآورده نشده ای دارد

تحقیق در رابطه با مشتریان

برنامه ریزی اصولی جهت دسترسی به هدف

اطمینان از امکان پذیری ایده مورد نظر در رابطه با نیچ مارکت

طراحی محصولات و خدمات بر حسب سلایق و نیازهای مخاطبان

انتخاب صحیح و هوشمندانه پلتفرم تبلیغاتی

رصد مداوم بازار برای اطمینان از امکان ادامه استراتژی ها و همچنین شناسایی فرصت ها و تهدیدها ‌.

هدف این مارکتینگ فروش محصول به یک بازار خاص و رقابت با رقبای بزرگ است. جهت رسیدن به این هدف باید کارهای متعددی انجام دهید که یکی از آن ها انتخاب روش صحیح برای ورود به این نوع بازاریابی گوشه ای است.

این روش ها شامل niche مارکتینگ بر اساس محصول ، بر حسب موقعیت مکانی ، بر اساس شرایط افراد و بر اساس قیمت می باشد که با جستجو در رابطه با هر یک از این موارد می توانید اساس بازاریابی گوشه ای درستی را فروش محصول خود برگزینید.

بیشتر بخوانید : تأثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

مزیت ها و عیوب نیچ مارکتینگ

از مزایای نیچ مارکتینگ این است که بازاریابان به سرمایه ‌گذاری کمی احتیاج دارند زیرا باید کالاهای محدودی را تولید کنند. چون فعالیت در قسمت کوچکی از بازار انجام می شود خطر کمتری کسب و کارتان را تهدید خواهد نمود.

بازاریابان این نوع مارکتینگ به علت سرو کار داشتن با یک محصول خاص برای قسمتی کوچک از بازار معمولاً با فضای رقابتی کمتری مواجه هستند.

در این بازاریابی ، بازاریابان گروه و مشتری هدف را به خوبی می شناسند و می توانند نیازهای آنان را بهتر از سایر بنگاه ‌های عرضه محصولات برآورده نماید ، بنابراین سود بیشتری در انتظارشان خواهد بود.

ممکن است مشتریان به خرید دوباره از شما ترغیب شوند یا برندتان را به دیگران توصیه نمایند. از مهم ترین مزیت این نوع استراتژی بازاریابی می توان گفت که در بازار نام و شهرت کسب می کنید و به موفقیت خواهید رسید.

از عیوبی که این نوع مارکتینگ دارد این است که برای بازاریابی طولانی مدت مناسب نیست. احتمال اینکه توسط شرکت‌های بزرگ مورد تهاجم قرار گیرد بسیار است و اگر تنها استراتژی فروش سازمان را این نوع مارکتینگ در نظر بگیریم ممکن است شانس بقای آن به خطر بیفتد.

برای فهم بیشتر یک مثال می زنیم : به عنوان نمونه یک شرکت تولید کننده لباس های رسمی مردانه و به طور خاص از نوع کت و شلوار می باشد. مشتریان این شرکت مردانی هستند که قصد دارند کت و شلوار بخرند اما اینکه آقایان در چه سنی کت و شلوار می خرند و با چه هدفی آن را خریداری می کنند از مواردی است که باید در مورد آن تحقیق شود.