با یافتن و حذف زامبی پیج ها از وب سایت خود، به راحتی می توانید بودجه خزیدن وب سایت خود و اعتبار سئو را افزایش دهید. سایت های زامبی را می توان با استفاده از ابزارهای مختلف شناسایی کرد. اما سایت زامبی چیست؟ سایت های زامبی چگونه ایجاد می شوند؟ چگونه می توان آنها را شناسایی کرد و آن ها را حذف کرد؟ در ادامه این مقاله، هر عنصر را به طور کامل توضیح می دهیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

Zombie Page یا زامبی پیج چیست؟

صفحات زامبی یا زامبی پیج ها صفحاتی هستند که بدون هدف خاصی ایجاد می شوند و سئوی وب سایت را به خطر می اندازند. برخی از صفحاتی که تبدیل به صفحات زامبی می شوند عبارتند از: صفحات با محتوای کپی شده، صفحات با محتوای کم، صفحات بدون محتوا و … .  چنین صفحاتی برای سئو  اصلا مناسب نیستند زیرا محتوای کاربردی ندارند. آنها همچنین بر سئوی کلی سایت شما تأثیر منفی می گذارند.

زامبی پیج  ها چطور ایجاد می شوند؟

زامبی پیج  ها چطور ایجاد می شوند؟

با توجه به تعاریف بالا شاید برایتان سوال شود که زامبی پیج چگونه ایجاد می شوند. در ادامه به بررسی صفحاتی که به زامبی تبدیل می شوند، می پردازیم.

  • صفحاتی که زمان زیادی برای لود شدن نیاز دارند.
  • صفحاتی که از محتوای سئو شده برخوردار نباشند.
  • صفحات توضیحات محصول که محتوای کم یا کپی در آنها قرار گرفته است.
  • صفحات قدیمی که از سمت گوگل دیده نمی شوند.
  • صفحات دسته بندی محصولات که در آنها محتوایی قرار نگرفته است.
  • صفحاتی که اعتبار پایینی دارند و به همین دلیل توسط کاربران بازدید نمی شوند.
  • صفحاتی که تاثیر بر سئو سایت نمی گذارند. مانند صفحه پنل کاربری، صفحه تشکر از خرید مشتری و …
  • صفحاتی که دارای خطای 404 هستند.
  • صفحاتی که از فقر محتوایی برخوردارند.
  • صفحاتی که از محتوای کپی برخوردار باشند.

و…

چطور زامبی پیج های سایت را پیدا کنیم؟

اکنون که با ویژگی های زامبی پیج آشنا شدید، لازم است زامبی پیج های سایت خود را نیز پیدا کنید.

استفاده از سرچ کنسول: یکی از ابزارهایی که می توانید برای شناسایی Zombie Page استفاده کنید، کنسول گوگل است. به کنسول سایت خود و بخش Performance بروید. در این بخش می توانید کلماتی را که وب سایت شما برای سئو استفاده می کند را مشاهده کنید.

سپس به بخش Page  بروید. اکنون می توانید صفحاتی که کمترین کلیک را داشته اند را بیابید. این سایت ها کمترین بازدید را از سوی گوگل داشته اند و در اصل به عنوان سایت های زامبی شناخته می شوند. هنگام بررسی کنسول گوگل، باید به 3 نکته توجه کنید:

برخی از صفحات در وب سایت شما نیازی به فراخوانی توسط Google ندارند، به عنوان مثال صفحه ای که برای یک شبکه اجتماعی ایجاد شده است. چنین صفحاتی زامبی محسوب نمی شوند و باید گوگل آنالیتیکس را بررسی کنید تا ببینید تعداد بازدیدکنندگان آنها چقدر است. این صفحات را در  Google با تگ noindex پنهان کنید زیرا این صفحات منحصراً برای کاربران وب سایت شما ایجاد شده اند.

اگر سایت شما تازه تاسیس است، سرچ کنسول آمار دقیقی در رابطه با صفحات زامبی در اختیارتان نمی گذارد. همچنین ممکن است برخی صفحات به تازگی تاسیس شده باشند. به همین دلیل بازدید زیادی دریافت نکرده اند.

در ادامه یک راهکار ساده و معتبر که به شما در یافتن صفحات زامبی پیج کمک می کند را معرفی کرده ایم.

بررسی دستی صفحات برای یافتن زامبی پیج

بررسی دستی صفحات برای یافتن زامبی پیج

بازرسی دستی صفحات وب سایت روشی مطمئن برای شناسایی زامبی پیج ها است. اگر وب سایت شما مبتنی بر وردپرس است، از قسمت پست های وب سایت شروع به بررسی کنید. سپس به تب ها رفته و وارد قسمت دسته بندی پست شوید. ، محصولات و برچسب آنها را به صورت دستی بررسی کنید و صفحات زامبی را شناسایی کنید. در این بررسی اگر صفحه ای را بدون محتوا یا با محتوای کپی و کم مشاهده کردید، آن را اصلاح کنید یا در صورت نیاز آن را حذف کنید.

زامبی پیج چه تأثیری در سئو سایت دارد؟

در برخی موارد، تمام تکنیک های سئو را می توان به طور کامل در وب سایت شما مشاهده کرد. به عنوان مثال وب سایت شما دارای محتوای غنی و مفید است، سرعت بارگذاری صفحه معقول است، از بک لینک های قابل اعتماد و با کیفیت استفاده شده اس.  اما وب سایت شما رتبه خوبی ندارد. این جایی است که سایت شما می تواند تحت تأثیر زامبی پیج قرار گرفته باشد. همانطور که قبلاً گفتیم، صفحات زامبی ارزش سئو پایینی دارند.

برای افزایش اعتبار سئوی وب سایت، گوگل میانگین ارزش تمام صفحات آن را بررسی و محاسبه می کند. داشتن تعداد زیادی صفحه زامبی در سایت شما باعث کاهش میانگین کلی شما می شود. بنابراین حذف این صفحات تاثیر زیادی در سئوی وب سایت شما دارد.

در واقع وجود زامبی پیج در صفحات شما باعث کاهش بودجه خزش سایتتان می شود. یعنی گوگل وقت خود را صرف صفحات بی ارزش می کند، در صورتی که می توانست همان زمان را صرف صفحات مهم سایت شما کند. نکته قابل توجه این است که این صفحات زامبی و بی ارزش باعث به خطر افتادن تجربه کاربری نیز می شوند.

چگونه زامبی پیچ ها را از بین ببریم؟

تا اینجا با ویژگی زامبی پیج و نحوه پیدا کردن آنها آشنا شدید. اکنون نوبت به از بین بردن زامبی پیج ها رسیده است.

  1. اصلاح صفحات زامبی: یک راه برای از بین بردن صفحات زامبی ، برطرف کردن مشکل آنها است. در صورتی که صفحه شما دارای محتوای کپی است یا دچار فقر محتوایی شده، به فکر تولید محتوای مفید برای آن باشید. سپس برای جلب اعتماد گوگل نسبت به این صفحات می توانید، لینک سازی داخلی و خارجی انجام دهید. گوگل در ایندکس بعدی سایت شما اعتبار این صفحات را افزایش داده و از لیست صفحات زامبی خارج می شوند.
  2. حذف زامبی پیج ها: روش دیگری که می توان در مورد حذف صفحه های زامبی انجام داد، حذف آنها به طور کلی است. این کار را برای صفحاتی انجام دهید که وجود آنها باعث افت رتبه سئوی سایت شما می شود. اولین گام برای حذف زامبی ها، قرار دادن صفحات در وضعیت جدید ایندکس شده است. اگر Google بعد از یک یا دو هفته آنها را ایندکس نکرده است، آنها را به طور کامل حذف کنید. سپس توسط ریدایرکت ۳۰۱ کاربران را به صفحه مورد نظرتان هدایت کنید. با ریدایرکت کردن صفحات از بروز خطای ۴۰۴ جلوگیری می کنید. همچنین امکان انتقال اعتبار سئو صفحه به صفحه دیگر نیز فراهم می شود.
  3. جلوگیری از ایندکس شدن زامبی پیج ها: برخی صفحات زامبی با قدرت سئو پایین وجود دارند که برای سایت شما ضروری هستند. مانند صفحه حساب کاربری، سبد خرید و … . درصورتی که می خواهید این صفحات به سئو سایتتان آسیب نرسانند، می توانید آنها را در حالت نو ایندکس قرار دهید. اینگونه گوگل دیگر این صفحات را ایندکس نمی کند و باعث کاهش سئو سایتتان نمی شود.

چگونه از ساخته شدن زامبی پیج ها جلوگیری کنیم؟

با توجه به مطالبی که تاکنون یاد گرفته اید لازم است بدانید، رعایت چه نکاتی باعث عدم به وجود آمدن زامبی پیج ها در سایتتان می شود.

  • رعایت فاکتور های سئو در تولید محتوای سایت
  • بروزرسانی محتواهای قبلی
  • برخورداری سایت از سرعت بهینه
  • عدم استفاده از محتوای کپی
  • عدم استفاده از محتواهای کوتاه
  • استفاده صحیح از برچسب ها
  • هنگامی از دسته بندی استفاده کنید که تعداد محصولاتتان از ۳ عدد بیشتر است

سوالات متداول در مورد زامبی پیج ها

در ادامه به برخی سوالات شما در رابطه با زامبی پیج  پاسخ خواهیم داد.

 

اگر درباره یک موضوع محتوای کافی وجود نداشت، چه کاری انجام دهیم؟

گاهی اوقات امکان نوشتن مطالب طولانی در مورد تعدادی موضوع وجود ندارد و ممکن است محتوای صفحات مشابه باشد. اغلب این اتفاق هنگام نوشتن محصولات برای صفحات فروشگاه رخ می دهد. برای جلوگیری از به وجود آمدن صفحات زامبی می توانید از تگ کنونیکال استفاده کنید. همچنین با بررسی محتوای رقبا در همان زمینه به تکمیل محتوای خود بپردازید. اینگونه گوگل هنگام مقایسه محتواها، صفحه شما را به عنوان صفحه ناقص نمی شناسد.

همه زامبی پیج ها را می توان به طور ناگهانی حذف کرد؟

انجام دادن کارهای ناگهانی در سئو نتیجه خوبی ندارد. مانند خرید ناگهانی بک لینک، ریدایرکت ناگهانی و حذف ناگهانی صفحات زامبی. بنابراین بهتر است این فرآیند را به مرور زمان انجام دهید.

آیا صفحات زامبی به طور خودکار نیز ساخته می شوند؟

پاسخ ما به این سوال مثبت است. برخی مواقع ممکن است عامل ساخته شدن صفحات زامبی یک سری سایت ها و سیستم های مدیریت محتوا باشند. برای مثال برخی سایت ها نتایج جستجو یک سایت را به عنوان یک صفحه ایندکس می کنند.

همچنین ممکن است هکرهای روسی برای دریافت بک لینک، سایت شما را هک کنند و به تولید صفحات متفاوت بپردازند.

سخن پایانی

در این محتوا به طور کلی با مفهوم زامبی پیج چیست، دلایل به وجود آمدن آنها، تاثیر زامبی پیج ها بر سئو سایت و همچنین با نحوه از بین بردن آنها آشنا شدیم. در نتیجه بهتر است با رعایت تمام نکاتی که در این مقاله گفتیم سایت خود را از خطر زامبی پیج ها حفظ کنید.