آغاز یک کسب و کار اینترنتی با استفاده از شبکه ‌های اجتماعی و طراحی یک وب سایت در زمینه کاری تان محقق می شود. اما یکی از اصول های مدیریتی در این کسب به کار یا به نحوی تمامی کسب و کارها این است که مدیران قادر باشند تا تمامی قسمت های کسب و کار را آنالیز کنند. در واقع یکی از مهمترین علل موفق شدن یک فرد در دنیای وب این است که بتواند با تجزیه و تحلیل صحیح کاربران خود به نحو احسنت داده های سایت را آنالیز و همواره به عنوان یک مدیر حرفه‌ ای عمل کند. این موضوع می تواند با توسعه فعالیت کاری تان ارتباط مستقیم داشته باشد. در صورتی که میخواهید در کسب و کار اینترنتی خود پیشرفت کنید به هیچ عنوان از آنالیز سایت و کاربران تان غافل نشوید.

برای این کار ما به شما مدیریت تگ های وبسایت یا گوگل تگ منیجر را پیشنهاد می کنیم. در این مقاله از سایت برتر می خواهیم بدانیم که کارایی آن چیست و چگونه می توانیم در آن ثبت ‌نام و با آن کار کنید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف گوگل‌ تگ منیجر

گوگل تگ منیجر با نام لاتین Google Tag Manager مدیریت تگ ها شناخته می شود و جزء مهمترین و کاربردی ترین ابزار های گوگل است که مدیر وب سایت از طریق آن می تواند به سادگی توسط یک رابطه کاربری تگ های سایتش را مدیریت کند.

از طریق این سرویس می توانید بدون دانش کد نویسی و در زمان کوتاهی آمار دقیقی از تگ ها داشته باشید و به راحتی تگ های جدید ایجاد کنید. در واقع شما با استفاده از این سرویس دیگر احتیاج به وارد نمودن به طور دستی ندارید و با خیال راحت می توانید مدیریت تگ ها را به آن بسپارید.

برای آن دسته از عزیزانی که در رابطه با تگ و کارآیی آن در طراحی وبسایت اطلاعاتی ندارند. می توانیم بگوییم تگ به معنی برچسب پیکسل یا پیکسل ردیابی است که از طریق کد html با بررسی رفتار های کاربر آن ها را آنالیز می‌ کند.

گاهی اوقات اندازه تگ ها بسیار کوچک است به گونه ‌ای که حتی ممکن است اندازه آن اصلاً با چشم به نظر نرسد. از این رو شما نمیتوانید در اکثر وب سایت ها یا کمپین های مارکتینگ آن ها را ببینید.

این تگ ها با لینک خارجی جاسازی شده و در صورتی که شما وارد یک سایت شوید که از تگ استفاده کرده باشد مرورگرتان پیوندی خارجی را دنبال کرده و داده ها را به سرور انتقال می دهد.

در واقع به عنوان یکی از سرویس‌های محبوب و ویژه گوگل که کار آن مدیریت راحت تر و بهتر تگ هاست همچون گوگل آنالیتیکس توسط کمپانی گوگل ارائه شده به گونه‌ ای با این الگوریتم سازگار می باشد.

علت این موضوع آن است که الگوریتم گوگل آنالیتیکس برای بررسی رفتار کاربران از یک کد به نام GA Tracking بهره می گیرد. شما از طریق تگ های آنالیتیکس می توانید اطلاعات کلیه سایت تان را تجزیه و تحلیل کنید.

برای نمونه از میزان بازدید صفحه و تعداد مراجعه به صفحه وب سایت تان آمار دقیق به دست آورید. علاوه بر این الگوریتم سرویس تگ گوگل با سیستم عامل هایی نظیر Adobe Analytics،Google Ads،Facebook و Twitter سازگاری دارد.

مقاله پیشنهادی : نحوه‌ی ایجاد حساب در گوگل آنالیتیکس

مزیت های به کارگیری گوگل تگ منیجر

از مهمترین کارایی های این سرویس رایگان این است که همزمان از گوگل آنالیتیکس و دیگر سرویس ها پشتیبانی می کند ، علاوه بر این با تسریع در روند اضافه کردن تگ ها قوانین گسترش برچسب های پیکسل را تنظیم می نماید به گونه‌ ای که وقتی شما بر روی یک کد تغییرات ایجاد کنید سرویس تگ گوگل همان تغییر را بر روی کلیه مکان هایی که از کد استفاده شده اعمال کرده و دیگر احتیاج به این نیست که شما یک تغییر کوچک را روی تمامی کد ها اعمال نمایید و در زمانتان نیز صرفه جویی می شود.

علاوه بر این از طریق این تکنولوژی رفتارهای کاربر را دنبال و نوع داده هایی که یک تگ میتواند بازیابی کند محدود به مواردی نظیر نوع وب سایت یا ایمیلی که استفاده می‌شود ، آدرس آی پی ، وضوح صفحه و نوع سیستم عامل نخواهد بود.

از طریق این سرویس می توانید کسب و کارتان را به مرحله‌ا ی برسانید که فروش داشته باشید. علاوه بر این می توانید یک سری مشکلات که امکان دارد در فرایند تجارت با آن روبه رو شوید را از پیش بردارید. به طور کلی سیستم تجزیه و تحلیل برای تان کارایی بسیار زیادی خواهد داشت.

از دیگر مزیت های گوگل تگ منیجر که برای کسب و کارتان دارد این است که در مدت زمان کوتاه موفقیت شغلی تان را چند برابر نموده و شما با این ابزار یک مدیریت کلی و جامع بر روی روند تجزیه و تحلیل سایت تان خواهید داشت.

مقاله پیشنهادی : تأثیر گوگل سرچ کنسول در وب سایت

نحوه کار با گوگل تگ منیجر

در صورتی که میخواهید سرویس مدیریت تگ گوگل را در وردپرس نصب کنید می بایست تا یکسری مراحل را طی کرده که ما در اینجا این مراحل را گام به گام توضیح خواهیم داد. اگر شما این روند را به درستی طی کنید بدون هیچ ایرادی می توانید در این سیستم ثبت نام نمایید. نکته ای که در این بخش وجود دارد آن است که سرویس در رابطه با wordpress.org و wordpress.com هیچ گونه کاربردی ندارد.

برای ثبت نام در گوگل تگ منیجر ابتدا باید یک نام کاربری در سرویس ایجاد کنید. برای این کار بر روی صفحه وب Google Tag Manager کلیک نموده و با وارد شدن به این صفحه با صفحه ای مشابه تصویر زیر رو به رو خواهید شد.

ثبت نام در گوگل تگ منیجر

در این بخش شما به حساب جیمیل برای ساخت اکانت احتیاج دارید ؛ برای این کار بر روی Create Account کلیک کرده تا به صفحه بعدی انتقال یابید. در این بخش معمولاً بهتر است به جای استفاده از ایمیل شخصی از ایمیل شرکت خود استفاده کنید.

در این مرحله بعد از ثبت آدرس جیمیل وارد یک صفحه جدید خواهید شد که حاوی فیلد های مختلف و یک سری اطلاعات می باشد.

این اطلاعات شامل نام شرکت ، منطقه جغرافیایی و … است که با تکمیل کامل تمامی فیلد ها می بایست طبق تصویر زیر بر روی گزینه Create کلیک کرده تا حساب کاربری جدیدتان ایجاد شود.

در انتهای این صفحه از شما خواسته می شود تا پلتفرم مورد نظرتان را انتخاب و در صورتی که از وردپرس استفاده می کنید باید گزینه اول یعنی web کلیک کنید.

ساخت اکانت در گوگل منیجر

پس از آنکه تمامی مراحل بالا را با موفقیت انجام دادید یک صفحه تحت عنوان Google Tag Manager Terms of Service AgreementNoYes مشاهده خواهید نمود که مربوط به توافقنامه سرویس است و شما می بایست در انتها صفحه تیک را بزنید و سپس در قسمت بالا سمت راست بر روی گزینه yes کلیک کرده تا اطلاعات ذخیره شود.

انتخاب پلتفرم مناسب در گوگل منیجر

در مرحله بعدی شما وارد صفحه ای شده که در آن یک پنجره برایتان نمایش داده می شود که شامل دو مجموعه مختلف از کد های html می باشد.

در صورتی که بر روی آیکونی که در تصویر مشاهده می کنید کلیک نمایید می‌توانید این کد ها را کپی کرده که شامل همان کدهای رهگیری هستند که باید به سایت خود بیافزایید. مجموعه کد اول را در بخش <Head>و فیلد دوم باید بعد از تگ <Body> قرار گرفته شود.

قرارگیری کد های Html در گوگل تگ منیجر

نحوه اضافه کردن کد به پیشخوان وردپرس

در این بخش شما باید کد هایی که در مرحله قبل کپی کرده اید را به سایت تان بیافزایید. توجه داشته باشید که در این مرحله می بایست حتماً دسترسی مدیریت داشته باشید در غیر اینصورت نمی توانید تغییرات را اعمال کنید.

برای این کار وارد پیشخوان قسمت نمایش شده و برروی ویرایشگر پوسته کلیک کنید.

با ورود به این بخش می توانید در صفحه جدید در سمت چپ گزینه پرونده ‌های پوسته را ببینید ، در همان قسمت روی سربرگ پوسته یا header.php کلیک کنید.

در گام بعدی میتوانید کد رهگیری که در مرحله قبل کپی کردید را به عنوان و قسمت بدنه پرونده header.php بیفزایید.

 

با این حال بعضی از قالب ها برای این مورد مجاز نبوده و به شما این اجازه را نمی دهد تا از نام های دیگر برای این فایل استفاده کنید.

بعد از باز نمودن فایل header.php اولین کد رهگیری که مربوط به بخش هدر است را میان کدهای <Head> اضافه کنید.

 

دیگر کد رهگیری را دقیقاً مانند روند گفته شده در <Body> جایگذاری نمایید.

پس از آنکه کدها را وارد کردید بر روی به روز رسانی پرونده ها که در قسمت سمت چپ پایین صفحه وجود دارد کلیک کنید.

توجه داشته باشید که هر تغییری در این بخش بسیار حساس بوده و هر خطای امکان دارد عملکرد سایت تان را با مشکل روبرو کند. پس پیشنهاد می‌شود هنگام وارد نمودن کد ها دقت کافی را داشته باشید و پیش از هر تغییری یک کپی از آن بکنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید کدهای اصلی را بازیابی نمایید.