حین خواندن آموزش های مختلف در زمینه طراحی وب سایت معمولاً نام هدر سایت به گوشتان خورده است که گفته می شود هدر وب سایت را عوض کنید یا المانی را در آن قرار دهید. بسیاری از افرادی که تازه شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب نموده اند بسیاری از اصلاحات و بخش ‌های طراحی یک وب سایت را نمی دانند و یا به دلیل عدم فعالیت در این حوزه نسبت به توسعه دهندگان وب احتیاج به دانستن اطلاعات بیشتر در هر بخشی از وبسایت دارند. در این مقاله از سایت برتر قصد داریم در رابطه با نقش header در سایت صحبت نماییم و در رابطه با ایجاد و همچنین نحوه قرارگیری آن در سایت اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دهیم در ادامه با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف جامع هدر سایت

در صورتی که بخواهیم یک تعریف دقیقی از این موضوع داشته باشیم می‌توان گفت هدر سایت قسمتی از وب سایت است که در تمام صفحات در بالای سایت وجود دارد و شامل اطلاعاتی از سایت برای دسترسی کاربر به موارد اصلی سایت می باشد.

این قسمت با تکرار در تمام صفحات وب سایت تنها در بالای صفحه نشان داده می شود ؛ برای فهم بهتر در صورتی که بخواهیم header سایت گوگل را به شما نشان دهیم تصویز زیر را شامل می شود .

اگر بخواهید در سیستم مدیریت محتوا محبوب همچون وردپرس به ایجاد هدر بپردازید می بایست فایل header.php در پوشه قالب سایت تان بسازید و بعد از آن در هر فایلی که میخواهید نمایش داده شود از کد استفاده نمایید. این کار به همین آسانی نیست و شما باید حداقل با توابع وردپرس آشنا باشید. برای ایجاد یک به دره مناسب برای سایتتان باید کمی سلیقه و خلاقیت به خرج دهید تا نسبت به وبسایت های دیگر برتری و تمایز داشته باشد.

شاید کمی باورش برای تان باشد اما هدر برای سئو بسیار حائز اهمیت است زیرا در تمامی صفحات تکرار شده و اثر مستقیمی بر روی سرعت و بهینه سازی تمامی صفحات تان خواهد داشت.

برای نمونه الگوریتم Top Heavy گوگل که تأثیر مستقیمی بر روی نتایج ورودی گوگل دارد. این الگوریتم مستقیماً بر هدر و مشتقات آن نظارت داشته و همواره در حال بررسی موارد مختلف سایت است.

برای نمونه آیا محتوای قبل از محتوای سایت شما زیادی سنگین است یا نه؟ آیا کاربر پیش از دیدن محتوای صفحات خود باید چندین مگابایت از حجم اینترنت خود وقت زیادی صرف کند یا نه؟ در واقع تمامی این موارد بر از بهینه سازی سایت تان تأثیر خواهد گذاشت. اگر بخواهیم از لحاظ برنامه نویسی برای دیدن بهینه سایت در صفحه خوانها از لحاظ سئو بهتر است ابتدا و انتهای header در Html با تگ Html5 تعیین نمایید این تگ به این صورت <header> آغاز و با </header>بسته می شود.

مقاله پیشنهادی : متا تگ robots چیست؟

مهمترین موارد در محتوای هدر سایت

مهمترین موارد در محتوای هدر سایت

بسیاری از طراحان وب سایت در گذشته مواردی چون لوگو ، اطلاعات تماس ، درباره ما را در هدر وبسایت قرار می‌دادند و بقیه محتوا در ادامه سایت وجود داشت. به مرور زمان توسعه دهندگان وب متوجه شدند که این کار کاملاً اشتباه است و اطلاعات تماس باید به قسمت جداگانه منتقل شود و لوگو نیز در مرکز توجه سایت قرار نداشته باشد بلکه هدف باید هم زمان موضوع ذهنی کاربر و موضوع سایت را به نمایش بگذارد. هم اکنون header اصلی در قسمت بالایی صفحه قرار می گیرد و برای تک تک دیگر صفحات نیز یک هدر خاص و جداگانه طراحی می گردد. پیش از آن که هدر سایت تان را طراحی کنید به چند پرسش زیر جواب دهید:

ابتدا اینکه موضوع وب سایت چیست؟ هدف از ارائه خدمات در سایت است یا فروش محصول؟

سایت قرار است چه حسی را به مخاطب القا کند؟ موضوعات کاملاً رسمی و جدی است یا این که حالتی سرگرم کننده و شاد دارد؟

همچنین اینکه هدر قرار است کاربر را به طور مستقیم به داشبورد یا محصولات هدایت کند یا اینکه کاربر با اسکرول کردن بقیه صفحه آن را بخواند؟

آیا قرار است هدر مینیمال باشد و از گذاشتن متن زیاد پرهیز گردد یا اینکه فعالیت و خدمات وب سایت در قالب متن نیز به آن اضافه شود؟

در نهایت اینکه چه مقدار انیمیشن در این بخش قرار می گیرد؟ ویدیو یا اسلایدر به کار می‌رود یا اینکه تنها به یک عکس اکتفا شود؟

با جواب به این پرسش های مهم راحت ‌تر می‌توانید برای انتخاب یک هدر مناسب در صفحه اصلی و تک تک وب سایتتان تصمیم گیری کنید. به طور کلی این مواردی که معمولاً طراحان در این بخش به کار می روند شامل عکس یا عکس های مناسب با فعالیت سایت ، قرار دادن لوگو ، قرار دادن گزینه سرچ ، شعار سایت ، معرفی خدمات وبسایت گزینه ثبت نام یا ورود به صفحه خدمات.

مقاله پیشنهادی : تأثیر Link Bait در سئو سایت

نحوه انتخاب یک هدر سایت مناسب

برای آن که بخواهید یک هدر برای وب سایت خود ایجاد کنید از به کارگیری بی‌ رویه از متون بپرهیزید و سعی کنید این بخش سایت تان را زیاد شلوغ نکنید. در واقع باید به صورت هدفمند و دقیق از متون و شعارهای خود در تصویر استفاده کنید.

همچنین از اندازه و ابعاد استاندارد استفاده شود به گونه ای که کاربر در هر دستگاهی که تصویر را می بیند همچنان برایش قابل درک ، خوانا و جذاب باشد.

به طراحی گرافیک سایت تان اهمیت زیادی دهید، اینکه تصویر اولیه سایتتان از یک گرافیک مناسب ، جذاب و مؤثر برخوردار باشد می تواند نقش مهمی در ادامه بررسی و خواندن صفحه اینترنتی‌ تان برای کاربر داشته باشد و او را ترغیب به ادامه و مشاهده دیگر صفحات تان کند.

نقش تصویر را در هدر سایت دست کم نگیرید زیرا شما از این طریق می خواهید کاربران از محتوای وب سایت خود باخبر کنید. پس باید بیشتر از هر مسئله آیتم دیگر بعد از ورود مخاطب به سایتتان جذاب تر و در جایگاه خاصی قرار گیرد.

برای نمونه وقتی که یک وب سایت در حوزه پوشاک طراحی می کنید باید از یک تصویر گرافیکی ساده یا پیچیده در ارتباط با آموزش پوشاک استفاده و بیننده را از محتوای سایست تان آگاه سازد. به طور کلی زمانی که مخاطب با تصویر با کیفیت مطلوب و در ارتباط مستقیم با موضوع وب سایت تان مواجه نشود در نگاه اول تأثیر منفی روی آن گذاشته و این امکان وجود دارد که سایت شما را ترک و آن را ببندد.

نکته پایانی

به عنوان نکته آخر هیچ وقت هدر را با بنر و اسلایدر سایت یکی ندانید زیرا اسلایدر به طور پیش فرض حالت نمایشی است که در مدل های مختلف و با توجه به نوع کدنویسی به نمایش تصاویری که در اختیارتان قرار می دهیم در صفحات وب می پردازد و کاملاً با این پروسه فرق دارد. همچنین طراحی بنر کاملاً با طراحی هدر فرق داشته و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و برای تبلیغات ثابت ، معرفی خدمات ، فروش محصول و … در بخش‌های دیگر وبسایت مورد استفاده قرار می گیرد و جایگاهی در سرصفحه یا اسلایدرها ندارد. ‌