با وجود به روز رسانی ها و الگوریتم های جدید گوگل ، همواره باید همگام با آن پیش بروید و برای تقویت سئو سایت و همچنین داشتن جایگاهی بهتر نسبت به رقبا تلاش کنید. از مواردی که باعث می شود که گوگل شما را در نتایج جستجو و در بالاترین رتبه قرار دهد ، CTR یا نرخ کلیک می باشد. همانگونه که در مقالات قبل از سایت برتر در رابطه با الگوریتم رنک برین و تأثیرات آن بر بهینه سازی سایت صحبت نمودیم از ابزارهای مهم گوگل جهت اعمال تأثیر نرخ CTR در رتبه بندی نتایج می باشد. حال چگونه می توان از طریق تکنیک ها به افزایش این نرخ بپردازیم ، در ادامه ما را همراهی نمایید تا به این سؤال به طور مفصل پاسخ دهیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

نرخ کلیک در طراحی سایت

CTR یا Click Through Rate به عنوان معیاری جهت محاسبه تعداد کلیک هایی است که توسط کاربر در وب سایت روی تبلیغات یا کلیک ها قرار دارد ، استفاده می شود. از طریق CTR می توان فهمید کاربران اینترنتی تا چه حد به محتوای وب سایت شما علاقه مند و بر روی آن کلیک می کنند. در واقع کلیه این کلیک ها موجب وارد شدن کاربر به سایت تان خواهد شد. با این اوصاف هر چه نرخ کلیک بالاتر باشد یعنی شما در طراحی سایت خود درست عمل کرده‌اید و می‌توانید نتایج خوبی را در رتبه بندی موتور جستجو گر گوگل به دست آورید.

حال سؤال اینجاست که چگونه می توان CTR سایت خود را افزایش دهید؟

پیش از هر اقدامی ابتدا باید به این نکته توجه کنید که بدون مخاطب و کاربر هر فعالیتی در دنیای وب بی معنی می باشد. به این منظور اگر شما اطلاعات زیادی و محتوای مفیدی را در وب سایت خود منتشر نمایید و تمامی اصول بهینه سازی وب سایت و قواعد و قوانین گوگل را رعایت کنید اگر بازدیدی نداشته باشید و مخاطبی در کار نباشد موفقیت شما غیر ممکن خواهد بود. در واقع وبسایت شما بر اساس تعداد دفعاتی که کاربر در اینترنت جستجو می کند و وب سایتتان در نتایج ظاهر می شود سنجیده خواهد شد. هر تعداد نرخ CTR بالاتر باشد بدان معناست که کاربران در بخش‌های مختلف سایت تان به دفعات کلیک نموده اند.

CTR ارگانیک به معنی نرخ واقعی کلیک بر روی سایت به حساب می آید ، زیرا برخی از وب سایت ها از طریق ربات به افزایش CTR می پردازند. CTR طبیعی آن است که کاربر به طور واقعی وارد سایت شده و و در صفحات کلیک نماید. اهمیت CTR ارگانیک یا طبیعی بدان علت است که شما خواهید فهمید که کاربران به چه بخش هایی از وب سایت شما و محتواهای موجود علاقه‌ مند است. پی در صورتی که برای بالا رفتن رتبه الکسا از ربات و مانند آن استفاده کنید بدون شک CTR سایت شما واقعی نخواهد بود.

مقاله پیشنهادی : نرخ پرش یا bounce rate چیست؟

تأثیر نرخ کلیک بر بهینه سازی وب سایت

بدون شک بالا بودن CTR تأثیر مثبتی در رتبه بندی موتور جست و جو گوگل خواهد داشت. این اثرگذاری در بهینه سازی وب سایت نیز وجود دارد ، در واقع افزایش نرخ CTR از مهمترین وظایف سئو کاران و متخصصین سئو جهت بهبود سئو سایت است. در حقیقیت اطلاع از بازدیدکنندگان وب سایت با فهمیدن نرخ کلیک در سایت تان مشخص خواهد شد بدان معنا هر چه این نرخ تعداد بالایی داشته باشد ، رتبه شما بالاتر رفته و این یعنی وب سایت شما در وضعیت خوبی قرار دارد.

برای نمونه فرض کنید که محتوای تولید نموده اید و آن محتوا در نتایج جستجو قرار دارد. درصورتی که کاربران محتوای تان را در نتایج مشاهده کنند اما بر روی آن کلیک نکنند هیچ کس نمی تواند خدمات و محصولات ارائه شده توسط شما آشنایی پیدا کند و وب سایت شما را در نتایج مشاهده نمایند. به گونه‌ ای تمامی تلاش شما جهت بهینه سازی سایت بی نتیجه خواهد بود.

اگر بخواهیم به یک جمع بندی کلی در رابطه با نرخ CTR و بهینه سازی وبسایت برسیم می توان گفت نرخ کلیک نتیجه نهایی عملکرد سئو سایت تان راتعیین می ‌کند و در نهایت بازگشت سرمایه را به دنبال دارد. در هنگام بهینه سازی سایت به این نکته توجه داشته باشید که هر چه تولید محتوایی مفید جذاب و ارزشمند در سایت قرار دهید کاربران ترغیب می شوند تا بر روی بخش محتوای سایت شما کلیک کنند و این دقیقاً همان چیزی است که CTR نامیده می شود.

مقاله پیشنهادی : ریچ اسنیپت چیست؟

سؤالات متداول در رابطه با نرخ کلیک در وب سایت

آیا همیشه نرخ کلیک برای کسب و کار اینترنتی مفید است یا خیر؟

باید توجه داشته باشید که عبارت یا کلمه کلیدی به کسب و کارتان مرتبط باشد ، در غیر این صورت نرخ CTR برای آن کلمه خوب نخواهد بود. علت این موضوع نیز کاملاً واضح است که شما برای هر کلیک هزینه پرداخت کرده اید یا تعداد زیادی کلیپ برای تبلیغات صرف می شود. اگر شما برای کلماتی که دارای هزینه زیادی هستند کلیک ایجاد کنید این کلمات اگر تبدیل هم شوند سودی برای کسب و کارتان نخواهند شد.

چه عاملی در کم شدن نرخ CTR تأثیر گذار است؟

به کار بردن عناوین غیر مرتبط ، تکراری بودن کلمات کلیدی در صفحات سایت ، آدرس غیرمرتبط در صفحات ، به کار بردن توضیحات متا ، ایجاد کلمات تکراری و نا مشخص و همچنین دامنه غیر مرتبط با موضوع جستجو شده در کم شدن نرخ CTR تأثیر خواهد داشت.

تأثیر استفاده از ربات در بالا بردن نرخ CTR  تا چه حدی است؟

ربات ها داده‌های مهمی نظیر سن ، جنسیت ، IP ، منطقه جغرافیایی سابقه جستجو در اینترنت را ندارند به همین علت تشخیص آنها برای گوگل کار دشواری نیست. از آنجا که الگوریتم های گوگل رفتار کاربران را برحسب اطلاعاتی که از آن‌ها جمع ‌آوری می ‌کنند تحلیل می نمایند گوگل ربات ها را تشخیص داده و پیشنهاد می ‌شود تا از این تکنیک برای افزایش نرخ CTR استفاده نکنید.

کلام آخر

نرخ CTR به طور مستقیم در آمار بازدید سایت تأثیرگذار می باشد و باعث می‌ شود سهم عمده‌ ای از کاربران را به وب سایتتان جذب کند. افزایش این عدد به گوگل نشان می‌ دهد که صفحه ما برای کاربران جذاب بوده و از آنجا که هدف اصلی گوگل جذب رضایت کاربران اعتبار وب سایت ما برای الگوریتم های گوگل مشخص شده و شانس بهتری را برای کسب جایگاه خواهیم داشت. برای مشاوره در زمینه طراحی انواع وب سایت خدماتی ، فروشگاهی ، شرکتی و … ، خدمات پشتیبانی ، بهینه سازی سایت در صفحه تماس با ما به شماره تلفن های شرکت تماس حاصل فرمایید.