در رابطه با روش های راه اندازی یک وب سایت برای انواع مشاغل و کسب و کارها در مقاله های قبلی از سایت برتر صحبت نموده ایم. نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که تنها هدف از راه اندازی یک وب سایت افزایش مخاطبان و تشویق کردن آنها به خرید و استفاده از محصولات و خدمات و در نهایت کسب سود نمی باشد و جهت محقق شدن این هدف به کار گیری شیوه های بازاریابی اینترنتی ابزار های دیجیتالی و آنلاینی که در این نوع بازاریابی استفاده می شود ، ضرورت دارد. نرخ تبدیل (Conversion Rate) به عنوان بهترین شاخص در این زمینه برای طراحی سایت می باشد. این نرخ علاوه بر کسب درآمد و فروش آنلاین بیشتر وب سایت ها تأثیر مستقیمی بر سئو وب سایت دارد.

در این مقاله از سایت برتر به بررسی مفهوم و نحوه محاسبه می پردازیم و سپس تأثیر و اهمیت آن در سایت را مورد بررسی قرار خواهیم داد ، تا انتهای این مقاله مفید با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

نرخ تبدیل در وبسایت به چه معناست؟

همانگونه که در مقدمه بیان نمودیم (Conversion Rate) به عنوان مهمترین شاخص در رسیدن به کسب درآمد بیشتر کسب و کارهای آنلاین و همچنین بهبود عملکرد سایت به حساب می آید. به طور کلی نرخ تبدیل نشان دهنده کاربرانی است که از بین کلیه بازدید کنندگان که از سایت بازدید کرده اند اقدام موردنظرشان و یا به نوعی یک تبدیل انجام می دهند.

در واقع نسبت به نوع هدفی که فعالیت و کسب و کارتان دارد برآورد می شود و در هر وب سایتی با یکدیگر فرق دارد. اما متداول ترین آن شامل انجام خرید ، ثبت نام در سایت ، تعامل کاربران از طریق ارسال نظرات ، استفاده از صفحه چت آنلاین ، پر کردن فرم در صفحه تماس با ما ، خریدن اشتراک ، دانلود کردن فایل یا برنامه ، تماس مستقیم با شرکت ، تعامل و مشارکت زیاد در وب سایت که نظیر مدت زمان حضور در سایت ، بازدید مداوم از وب سایت و همچنین افزایش تعداد صفحات بازدید را شامل می شود.

نحوه محاسبه این نرخ به صورت است که تعداد کل کاربرانی که تبدیل انجام می ‌دهند ( کلیک روی یک تبلیغ) بر تعداد کل مخاطبان سایت تقسیم و تبدیل این رقم به درصد محاسبه می گردد. برای فهم بهتر مثال ساده‌ای را بیان می کنیم.

تصور نکنید یک فروشگاه اینترنتی با به اجرا درآوردن یک کمپین تبلیغاتی توانسته مخاطبان حدود 10000 نفر را جذب سایت خود کند. در این مابین تعداد کاربر در مجموع 400 نفر از کاربران بر روی تبلیغ کلیک کردند که این عمل به عنوان یک تبدیل به حساب می آید. به همین علت می ‌توان نرخ کلی تبدیل این کمپین را به این صورت محاسبه نمود: 10000/400 : 0.04

در واقع این نرخ به دست آمده می توانند معیاری برای صاحبان فروشگاه ها باشد که بر حسب آن جهت رشد و توسعه هرچه بیشتر وبسایت خود تلاش کنند. افزایش درصد Conversion Rate نیز بدان معناست که وبسایت دارای یک طراحی مناسب و بازاریابی موفق بوده و کاربران به محصولات و خدماتی که در این وب سایت تان ارائه می شود تمایل نشان می دهند.

مقاله پیشنهادی : نرخ پرش یا bounce rate چیست؟

اهمیت نرخ تبدیل در سئو سایت و تأثیر آن بر مشاغل مختلف

اهمیت نرخ تبدیل در سئو سایت و تأثیر آن بر مشاغل مختلف

بسیاری از صاحبان مشاغل مختلف برای افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر از روش های پر هزینه ای نظیر برگزاری کمپین های تبلیغاتی برای بالا رفتن بازدید وب سایت خود استفاده می کنند ، در حالیکه می بایست برای رسیدن به این هدف روش های پر هزینه را کنار گذاشته و به روشهای مقرون به صرفه فکر کنند.

یکی از این شیوه ها برای جلوگیری از هدر رفتن هزینه ها بهینه سازی نرخ تبدیل است. این امر به مجموعه ای از کارها و فعالیت هایی که برای افزایش نرخ و سئو سایت صورت می پذیرد می گویند. با بهینه سازی این نرخ مشتری های هدفمند و با کیفیت جذب سایت می شوند ، علاوه بر این هزینه های مربوط به تبلیغات برای افزایش فروش محصولات و سود دهی ، کاهش می یابد.

این شاخصه مهم به عنوان بخش اصلی از استراتژی بازاریابی اینترنتی کسب و کارهای آنلاین به حساب می آید و به کارگیری تکنیک ها و روشهای بالا بردن نرخ و عدد جدید و افزایش و بهینه سازی و در نهایت افزایش فرود فروش سایت بسیار ضروری است.

از طرف دیگر وب سایت هایی که از طراحی مناسبی برخوردارند با کسب اعتماد مخاطبان بر اساس افزایش Conversion Rate موجب افزایش تجربه کاربری بهتر می‌ شوند. به طور کلی طراحی سایتی که از قواعد طراحی پیروی کند بسیار حائز اهمیت است زیرا طراحی مناسب و کاربردی علاوه بر عوامل ذکر شده موجب کسب رتبه بهتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو همچون گوگل خواهد شد.

مقاله پیشنهادی : نرخ کلیک یا CTR چیست؟

راهکارهای مهم برای افزایش نرخ تبدیل در وب سایت

در اکثر مقاله های این سایت مدام خاطر نشان کرده ایم که طراحی سایت تأثیر بسیار زیادی بر موفقیت کسب و کارهای مختلف در بستر اینترنت می گذارد .البته برای دستیابی به موفقیت هرچه بیشتر در این زمینه چندین اصولی کلیدی است که با انجام آن می توانید در جذب بیشتر کاربران و در نهایت افزایش نرخ تبدیل سایت خود بکوشید.

به کارگیری فراخوان های عمل قوی

فراخوان عمل Call to Action که به اختصار به آن CTA می گویند کلمه یا عبارتی است که بر روی یک دکمه قرار می گیرد و مخاطب را وادار به انجام یک عمل از پیش طراحی شده می کند. در واقع کاربران برای انجام اقدامات موردنظرتان احتیاج به عاملی دارند که موجب ترغیب آنها برای انجام آن کار شود که CTA می توانند به دستیابی این امر کمک نمایند.

قرار گیری اطلاعات تماس در تمامی صفحات سایت

زمانی که مشتری با دیدن محصول و خدماتی که شما انجام می دهید وب سایت شما را برای خرید می پذیرد اگر حین پروسه خرید به مشکلی برخورد یا سؤالی داشته و به راحتی به شما دسترسی نداشته باشد احتمال اینکه از خرید و انجام آن خدمات منصرف شود و سایت را ترک کند بسیار زیاد است. به همین علت برای اطمینان از اینکه مخاطب به سرعت و به راحتی به اطلاعات تماس شما برای برقراری ارتباط دسترسی پیدا کند ضروری است که بخش مهمی را در جلب رضایت مشتریان خود قرار دهید و برای ارتباط با آنها چندین راه ارتباطی در وب سایت تان مثل ایمیل ، تماس تلفنی ، چت آنلاین ، استفاده از رسانه های اجتماعی و اشکال مختلفی از راه های ارتباطی را در سایت خود پیاده سازی کنید تا از این طریق اطمینان حاصل کنید که مشتریان تان می توانند به روش دلخواه با شما تماس بگیرند.

در نهایت

بالا بردن سرعت سایت

در واقع هر چه سرعت بارگذاری سایت و صفحات شما بیشتر یا کمتر باشد تأثیر مستقیمی در افزایش فروش محصولات و خدماتتان خواهد داشت. پس به عنوان یکی از فاکتورهای مهم صفحات سایت خود را به گونه ‌ای طراحی کنید که نهایت در مدت زمان ۳ ثانیه بارگذاری شود تا از این طریق بازدیدکنندگان به دلیل مدت زمان طولانی بارگذاری ، سایت تان را ترک نکنند. برای افزایش سرعت لود صفحات نیز عوامل زیادی دخیل است که مهم ‌ترین آن طراحی گرافیک سایت است. تا جایی که ممکن است باید از طراحی های فانتزی و قرارگیری تصاویر با حجم بالا در صفحات بپرهیزید.