از مهمترین دغدغه‌ های مدیران کسب و کارهای آنلاین هک شدن سایت است. با این اطلاعات و نفوذ به وب سایت مشکلات جدی برای صاحبان وب ایجاد خواهد شد. باید همواره وقت درست هک شدن وب سایت تان را شناسایی کنید تا از این طریق بهترین عملکرد را در مقابله با آن داشته باشید. در این مقاله از سایت برتر قصد داریم تا در رابطه با این مورد صحبت نماییم تا شما راحت تر بتوانید از این طریق اقدامات امنیتی مناسب را در وب سایت تان اجرا کنید و از هک شدن اطلاعات سیستم تا که یک برگشت آن امکان پذیر نیست جلوگیری نمایید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

مهمترین نشانه های هک شدن سایت

اولین موردی که می خواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم پایین آمدن ناگهانی ترافیک سایت تان است. با آنالیز وب سایت تان به دفعات زیاد از طریق ابزارهای گوناگون نظیر گوگل آنالیتیکس این امکان برای تان مهیا می شود تا با مشاهده افت ترافیک سایت آن را بررسی و در صورت هک شدن سایت برای رفع آن اقدام کنید.

با وجود ابزارهای مخرب و تروجان که باعث از بین رفتن ترافیک وب سایت تان می شود و انتقال آن به وب سایت های اسپم موجب پایین آمدن ترافیک سایتتان خواهد شد. در هفته گوگل حدود ۲۰ هزار وب ‌سایت را به علت بد افزارها و حدود ۵۰ هزار سایت را به علت فیشینگ وارد لیست سیاه می کند. این امکان وجود دارد تا شما از طریق ابزار Google’s Safe Browsing گزارش امنیتی وب سایت تان را ببینید.

نحوه اطلاع از هک شدن سایت

مورد بعدی افزوده شدن لینک های بد به وب سایت تان است. در واقع با تزریق داده های مخرب به وب سایت تان هکرها یک در پشتی به سایت تان ایجاد می نمایند بدان معنا که امکان ادیت فایل ها و پایگاه داده سایت به آنان داده خواهد شد.

در بعضی مواقع برخی ار هکرها با افزودن لینک به لیست آن را در قسمت فوتر وبسایت جایگذاری می کنند. درست است که شما می توانید این لینک ها را حذف کنید اما با حذف کردن لینک تضمینی در برگشت آنها وجود ندارد و شما با یافتن درب پشتی سرور خود باید آن را از میان ببرید.

مقاله پیشنهادی : آموزش هکر شدن

از دیگر نشانه‌ های آشکار هک شدن سایت

دیفیس شدن صفحه اصلی سایت از دیگر نشانه‌ های واضح هک شدن سایت به حساب می آید. در این رابطه علی الخصوص شما به طور مستقیم در صفحه وب سایت خود پیامی تحت عنوان وب سایت شما هک شده است را می بینیید. البته اکثر هکرها سعی می کنند تا انتهای کار از ورود آنها به وب سایتتان مطلع نشوید تا از این طریق کار خود را تا آخر و به طور کامل انجام دهند.

با این حال برخی از هکرها پس از پایان هک، وب سایت را در حالت دیفیس می گذارند و پیام مد نظر خودشان را در صفحه اصلی وب سایت تان قرار می دهند.

در حالت دیگر اگر برای وارد شدن به پنل مدیریت وردپرس مانعی وجود داشته باشد احتمال اینکه سایت وردپرسی تان هک شده زیاد است. البته این امر در صورتی است که شما به درستی نام کاربری و رمز عبورتان را وارد نموده اید و با این حال با ارور اشتباه نام رمز رو به رو می شوید. در هر شرایط شما نمی توانید از طریق فرم فراموشی گذرواژه پسورد خود را بازیابی نمایید چرا که حساب کاربری تان تماماً از طریق هکرها پاک شده است که این شامل حساب کاربری ادمین نیز می شود.

در صورتی که یک سری فایل ها و اسکریپت های ناشناس بر روی سرور تان مشاهده نمودید می توان گفت که وب سایت تان هک شده است. برای اطمینان و شناسایی این مورد می ‌توانید از پلاگین Sucuri استفاده کنید. با فعال سازی این افزونه زمانی که یک فایل یا اسکریپت ناشناس در سرور شما هشدار داده خواهد شد در واقع این امکان وجود دارد که از طریق فایل wp-content پوشه ها و اسکریپت های مخرب را نامگذاری نمایید. این فایل ها بسیار شبیه فایل های وردپرسی است پس دقت کنید که با پاک کردن این فایل ها هیچ تضمینی در بازگشت شان نخواهد بود.

هک وب سایت از طریق تبلیغات پاپ آپ و تغییر نتایج جستجوی وبسایت

با اعلام برخی از پاپ آپ ها مبنی بر اینکه خطر در سیستم یا از طریق پیغام warning می خواهند به شما بگویند که باید اپ هایی را دانلود یا پاک کنید زیرا این برنامه ویروس است و هدف آن گمراه کردن تان می باشد و باید از دانلود آن اجتناب کنید. از طرفی زمانی که در موتور های جستجو سایت تان را سرچ کنید اگر متوجه شوید که عنوان و توضیحات متا غلط است بدان معنی است که وبسایت تان حذف شده است.

البته این در مواقعی است که اگر به قسمت تنظیمات وردپرس خود بروید می بینید که عنوان و توضیحات متا صحیح است.بدین ترتیب هکر درب پشتی کد مخرب را وارد سایت کرده و در انتها اطلاعاتی که می‌خواهید در موتورهای جستجو نمایش داده می شود.

انجام فعالیت های غیر معمول در لاگ سرور

لاگ سرورهای ذخیره شده به صورت یک فایل متنی در سرور تان تمامی خطاها و همچنین همه ترافیک اینترنتی در سرور تان را ثبت می کند. شما می توانید در داشبورد هاستینگ از قسمت Statistics، Error Logs به آن دسترسی پیدا کنید. این لاگ های سرور وقتی که حمله در سایت می خواهد اتفاق بیفتد را اعلام می کنند. این شامل IP آدرس های استفاده شده که به وب سایت تان دسترسی دارد می باشد و این امکان را به شما می دهد تا آدرس های مشکوک را بلاک نمایید.