امروزه سایت های متفاوتی وجود دارد که اگر با اطلاع قبلی و بدون آگاهی بخواهیم از آن‌ها استفاده کنید امکان دارد که اطلاعات شخصی شما عزیزان به سرقت برود. همچنین علاوه بر به سرقت رفتن اطلاعات شخصی می تواند با خرید از آن سایت منجر به کلاهبرداری های مالی شود که به عنوان نمونه یکی از وب سایت های جعلی درگاه شاپرک می باشد. گاهی اوقات نیز استفاده از وب سایت های تقلبی موجب ویروسی شدن یا وارد شدن بدافزارها به سیستم شما می شود. از این رو می خواهیم در این مطلب از سایت برتر شما عزیزان را با مهمترین شیوه های شناسایی و تشخیص وب سایت جعلی آشنا کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی : معرفی برتر وب سایت های فتوشاپ آنلاین

تشخیص وب سایت جعلی از طریق آدرس

اولین نکته ای که برای تشخیص وب سایت جعلی باید به آن توجه کرد Https ابتدای آدرس می باشند. حرف S در Https نشان دهنده این است که سایت از رمز گذاری به منظور انتقال داده ها استفاده میکند و از شما در برابر هکر ها محافظت خواهد کرد.

از این رو اگر یک سایت از Http بدون S استفاده کرده باشد به هیچ وجه نباید اطلاعات شخصی خود را در این وب سایت وارد کنید. لازم به ذکر است که نبودن S نشانه ای برای کلاهبردار بودن وب سایت نیست اما نشانه ای است که شما عزیزان بدانید این سایت امنیت خوبی ندارد.

اغلب مرورگرها مانند گوگل کروم درباره وب سایت های نا امن به شما هشدار می دهد. یکی از نشانه های یک وب سایت امن این می باشد که امکان دارد یک قفل کوچک کنار آدرس سایت قابل مشاهده باشد یا اینکه آدرس وب سایت به رنگ سبز  مشخص شده باشد.

همچنین امکان دارد که قبل از Https اسم دامنه در کنار قفل قابل مشاهده باشد. موارد گفته شده به این معنی است که وب سایت از بالاترین سطح رمزگذاری استفاده کرده و می توانید به آن اعتماد کنید. گاهی اوقات نیز مرورگرها آدرس وب سایت نا امن را با رنگ قرمز مشخص می کنند یا اینکه در کنار آدرس کلمه “Not secure”را مشاهده خواهید کرد.

اما اگر درباره ایمن نبودن وب سایت مطمئن نیستید به راحتی می توانید بر روی “Not secure” کلیک کرده و جزئیات بیشتری را در مورد امنیت سایت مشاهده کنید. این روش یکی از بهترین راه حل های تشخیص صفحه اصلی بانک می باشد که به راحتی می توانید صفحات جعلی را در اینترنت تشخیص دهید.

مقاله پیشنهادی : معرفی برنامه ها و انواع وب سایت جایگزین یوتیوب

تشخیص وب سایت جعلی توسط چک کردن دامنه

یکی دیگر از راه‌های تشخیص وب سایت جعلی چک کردن دامنه می باشند که در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد. از ترفندهای مورد علاقه کلاهبرداران برای درست کردن وب سایت های جعلی بانک ها و موارد دیگر، ایجاد کردن سایت هایی با آدرس های مشابه سایت های معروف و بزرگ مانند Amaz0n.net یا Yah00.com می باشد.

کلاهبرداران می دانند که اغلب کاربران به آدرس سایت و نام دامنه توجه نمی کنند. از این رو اگر از طریق یک صفحه به وب سایتی دیگر هدایت شدید ابتدا باید نوار آدرس را دوباره چک کنید از آنجایی که سایت هایی مانند قطع یارانه، تیزهوشان، سایپا و…بسیار پر بازدید می باشند از این رو کلاهبرداران برای به وجود آوردن این سایت های تقلبی از روش گفته شده استفاده خواهند کرد.

شناسایی وب سایت تقلبی توسط سن دامنه

تشخیص وب سایت جعلی توسط چک کردن دامنه

از آنجایی که امروزه به دلیل مشغله های کاری فراوان بیشتر مردم هنگام تعطیلات ترجیح می ‌دهند که از خرید اینترنتی به جای خرید حضوری استفاده کنند. به همین دلیل است که اغلب کلاهبرداران سعی دارند که در این مدت یک سایت تقلبی را بسیار سریع راه اندازی کنند.

بنابراین شما می توانید با چک کردن سن دامنه مشاهده کنید که وب سایتی که قصد دارید از آن استفاده کنید از چه مدتی فعال بوده است. چک کردن سن دامنه میتواند حس امنیت را برای یک خرید آنلاین به وجود آورد.

همچنین لازم به ذکر است که شما بدانید ردیاب دامنه اطلاعاتی راجع به اینکه اسم دامنه برای چه اشخاصی به ثبت رسیده است، در چه مکانی قرار دارند و مدت زمان فعالیت وب سایت را در اختیار شما قرار می دهد.

تشخیص وب سایت جعلی از طریق بررسی نوشتار

یکی دیگر از روش های تشخیص وب سایت جعلی از طریق بررسی نوشتار موجود در وب سایت می باشد. مواردی مانند غلط های املایی فراوان، اشتباهات نگارشی و دستور زبان ممکن است نشان دهنده این باشد که یک سایت با عجله ایجاد شده باشد.

شرکت هایی که دارای سایت های قانونی هستند می ‌توانند عمل تایپ مطالب موجود در سایت را مرحله به مرحله انجام داده تا یک سایت حرفه ‌ای را برای کاربران خود ارائه دهند. اگر هنگام باز کردن یک سایت با عبارت های عجیب و غریب و علامت های نامفهوم مواجه شدید بهتر است ابتدا نگاه دقیق تری را به جزئیات آن سایت بیاندازید.

تشخیص وب سایت تقلبی از طریق بررسی اطلاعات تماس

در این روش به دنبال تلفن، ایمیل، آدرس فیزیکی باشید و سعی کنید روش های مختلف نظیر تماس گرفتن با شماره تلفن های موجود امتحان کنید که آیا کسی پاسخگو خواهد بود یا خیر. آیا برای شما یک پست الکترونیک صوتی از قبل تنظیم شده ارسال خواهد شد یا یک نامه الکترونیکی. در صورتی که تنها روش تماس فرم الکترونیکی آنلاین باشد محتاط عمل کنید.

تشخیص وب سایت تقلبی از طریق پرداخت امن

سایت های خرید آنلاین باید دارای گزینه های پرداخت استاندارد مانند کارت های اعتباری، سرویس های بانکی، واسط مطمئن مانند آب یا پی پال را ارائه دهند. اگر هنگام خرید از یک وب سایت نیاز بود که وجه مورد نظر را از طریق کارت به کارت یا از طریق فرم های پرداخت ناامن واریز کنید توصیه می کنیم که هرچند که سایت معتبر به نظر برسند از آن خرید نکنید زیرا این روش ها بسیار نا امن و وجه پرداختی غیر قابل برگشت می باشد.

تشخیص وب سایت تقلبی با توجه به درصد تخفیف

اغلب اوقات بعضی از سایت ها تخفیفاتی را برای کالاهای قدیمی خود در نظر می‌گیرند تا بتوانند محصولاتی جدید را ارائه دهند. اما توجه داشته باشید که اگر وب سایت را مشاهده کردید که آخرین مدل iPad را با تخفیف ۸۰ درصد بر روی سایت قرار داده است به هیچ وجه به این ساعت اطمینان نکنید زیرا به احتمال خیلی قوی محصولی را که خریداری کرده اید و پولی که خرج کرده اید را نخواهید دید.

طریقه تشخیص درگاه پرداخت تقلبی

قبل از پرداخت هرگونه وجه بهتر است که تحقیقاتی را درباره شرکت و دارنده آن سایت انجام دهید که آیا معتبر هستند یا خیر. قربانیان خرید آنلاین در اکثر مواقع تجربیات خود را با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند و هشدارهایی را می دهند تا از آن سایت خریداری نکنید. شما می توانید با توجه به نظرات قرار داده شده در سایت به بررسی تعداد نظرات منفی بپردازید. این نشانه بسیار خوبی است که شما بخواهید از یک سایت خرید کنید یا از ورود به آن خودداری نمایید.