در این مطلب از سایت برتر با شما عزیزان نحوه کارکرد و کاربرد های سایت Whois را به اشتراک خواهیم گذاشت. هویز در واقع یک لیست تهیه شده از رکوردهای اینترنتی با کاربرد بالا می باشد و مشخص کننده این است که چه شخصی صاحب و دارنده یک دامنه می باشد و به چه نحوی می توان با آنها در ارتباط بود. چگونگی ثبت نام دامنه و نوع مالکیت توسط شرکت اینترنتی ICANN تنظیم می گردد. لیست رکوردهای اینترنتی هویز بسیار مفید می باشد و به منبعی الزامی به منظور حفظ یکپارچگی ثبت نام دامنه و روند مالکیت وب سایت تبدیل شده است. در اصل به منظور اینکه اطلاع داشته باشید که سایت هویز چیست می توانیم بگوییم که یک پایگاه داده از تمامی صاحبان دامنه‌های گوناگون است که به صورت غیر متمرکز می باشد و قابل دسترس در اینترنت است.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

معرفی وب سایت هویز

در این بخش با سایت هویز آشنا خواهیم شد اما بهتر است قبل از اینکه بدانیم Whois چیست با مفهومی از دامنه آشنا شویم. در واقع به طور ساده اسم دامنه آدرس سایت یا وبلاگ شما می باشد. اسم دامنه به طور متداول با پسوند کاراکتر هایی مانند us، .in، .com، .info، .org. و .net و… خاتمه می یابد که اغلب ما آنها را به عنوان آدرس وب سایت میشناسیم. کاربران اینترنت می‌توانند از طریق نام دامنه که منحصر به فرد شما می باشد وب سایت شما را به راحتی پیدا کنند.

به عنوان مثال شما می توانید با اقدام به ثبت دامنه ir، دامنه اختصاصی خود را مانند sitebartar.com داشته باشید. دامنه دارای نوع های متفاوتی نظیر Park Domain، Addon Domain و Sub Domain می باشد. همچنین دامنه ها دارای تقسیم بندی های متفاوتی نیز می باشند. دامنه های سطح بالا، دامنه سطح ‌بالای کد کشور، دامنه سطح‌ بالای عمومی، دامنه سطح دوم، دامنه سطح سوم، دامنه پریمیوم. Whois اطلاعات عمومی درباره یک نام دامنه را در اختیار شما قرار می دهد و شما میتوانید اطلاعات عمومی مربوط به نام دامنه یا آدرس آی پی را مشاهده نمایید.

در تعریف این سرویس می ‌توان گفت که هویز جزئیات همه صاحبان نام دامنه را نمایش خواهد داد. پایگاه داده هویز به صورت اساسی مجموعه از اطلاعاتی نظیر اسم و آدرس ایمیل شما می باشد که ثبت نام کنندگان بعد از خریداری دامنه منتشر می نمایند که از آن به عنوان اطلاعات تماس استفاده خواهد شد. همانگونه که مشخص است یکی از عوارض این سرویس می تواند این باشد که اطلاعات در دسترس عموم قرار خواهد گرفت اما خوشبختانه اغلب ثبت ‌نام کنندگان این اجازه را به شما می دهند که در زمان خرید دامنه کنترل های حریم خصوصی را نیز خریداری کنید.

چه کسانی به سایت هویز نیاز دارند؟

و این سرویس چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار خواهد داد؟

سایت هویز دارای همه اطلاعات تماس مربوط به شخص گروه یا شرکتی می باشد که یک اسم دامنه مخصوص را ثبت می کند. معمولاً هر رکورد حوزه شامل اطلاعاتی نظیر اسم و اطلاعات مالک دامنه نام و اطلاعات تماس سازمان یا نهاد تجاری که اسم دامنه را به ثبت رسانده است، تاریخ ثبت دامنه، سرور های نام، آخرین بروزرسانی و تاریخ انقضا می باشد.

همانطور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم پایگاه داده Whois دارای اطلاعات بسیار مهمی درباره یک دامنه می باشد که خیلی به ندرت پیش می آید که دارای اطلاعات نا درستی باشد چون ICANN تضمین کننده این است که شرکت های ثبت کننده دامنه اطلاعات دقیقی را برای رجیستری ارائه نمی دهند را تعلیق کند.

ثبت کننده دامنه ای به طور معمول از شما می خواهند که در زمان ثبت دامنه اطلاعاتی مانند نام، آدرس خانه، آدرس ایمیل و شماره تلفن را وارد کنید. حتی اگر نام و اطلاعات تماس از اطلاعات حساس و خصوصی به شمار آید شما باید اطلاعات را به منظور دریافت نام دامنه ثبت شده وارد کنید. همچنین Whois دارای اطلاعات مازاد مانند نام و اطلاعات تماس مالک یا ثبت کننده نام و اطلاعات تماس شرکت ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه، نام سرور ها، تاریخ ثبت دامنه، بازه زمانی، دامنه تخمینی، اطلاعات اداری و فنی تاریخ انقضای دامنه تاریخ آخرین به روز رسانی.

نحوه کار کرد سایت هویز و امنیت اطلاعات در آن

به منظور ذخیره اطلاعات منبع دو مدل داده متفاوت وجود دارد. مدل نازک(Thin): جست وجوی نازک هویز فقط اطلاعات نام و تاریخ ثبت نام سرور را در اختیار شرکت ثبت کننده می گذارد. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر یک جست و جوی ثانویه به منظور دسترسی به اطلاعات کامل درباره مالکیت نام دامنه ضروری است.

مدل ضخیم(Thick): یک هویز ضخیم اطلاعات فراوانی را با جزئیات مفید که بیشتر از اطلاعاتی است که در یک رکورد نازک وجود دارد ارائه می دهد. معمولاً این جزئیات بیشتر دارای اطلاعات تماس ثبت کننده یا اداری و فنی می باشد در نتیجه جست و جو همه اطلاعات مورد نیاز را درباره مالکیت دامنه، محل ثبت نام، سرور های نام، زمان ثبت و زمان انقضاء دامنه ارائه می دهد. در ادامه در مورد امنیت اطلاعات سایت هویز صحبت خواهیم کرد. باید به این نکته مهم دقت کرد که هیچ شیوه ای برای مخفی کردن وجود ثبت دامنه وجود ندارد چون هر شخصی می تواند Whois را به منظور تایید وضعیت یک دامنه مورد بررسی قرار دهد.

شرکت اینترنتی ICANN دارای اصل مهمی است که می گوید اطلاعات تماس اشخاصی که مالک و مدیریت یک نام دامنه را برعهده دارند به وسیله لیست هویز در دسترس عموم قرار گیرد. این اطلاعات دربرگیرنده آدرس های پستی، شماره تلفن و آدرس ایمیل می باشد. بعضی از ثبت کنندگان دامنه خدمات ثبت خصوصی ارائه می دهند که عکس را به عنوان خدمات پروکسی نیز شناخته می شوند در خدمات ثبت خصوصی اطلاعات تماس ریجسترار دامنه نشان داده خواهد شد و اطلاعات تماس ثبت کننده قابل رویت نمی باشد به این صورت است که با ثبت نام خصوصی، سازمان عرضه‌ کننده خدمات حفظ حریم خصوصی دامنه، ثبت کننده و مخاطب دامن قرار خواهد گرفت.

همچنین دیگر اطلاعات حساس درباره ثبت کننده به طور معمول از لیست عمومی حذف میشود و هر کسی دسترسی به آن اطلاعات هنگام جست و جوی لیست هویز را ندارد که این اطلاعات در برگیرنده نام ثبت کننده، کشور محل سکونت، شماره تماس و دیگر اطلاعات خصوصی است. نکته حائز اهمیت درباره حریم خصوصی این است که راه حل قطعی برای ناشناس بودن واقعی وجود ندارد و ثبت کنندگان امکان دارد طبق قانون ملزم به انتشار اطلاعات خصوصی مالک دامنه باشند.