از لحاظ لغوی ریدایرکت یا تغییر مسیر به معنای هدایت کسی یا چیزی به مکان یا مسیر دیگر می باشد. در یک وب سایت به آدرس قدیمی سایت که در یک صفحه جدید نشان داده می شود ، می گویند. به گونه‌ ای که اگر کاربری آدرس سایت را تایپ یا کلیک کند به صفحه وب سایت شما تغییر مسیر داده می شود و این شما را مطمئن خواهد ساخت که بازدیدکنندگان سایت در صفحه ۴۰۴ قرار نمی گیرند و در عوض آنچه که مد نظرشان است و به دنبالش بودند می ‌یابند. این ویژگی موجب می ‌شود ارزش لینک هایی که در صفحات وب سایت ایجاد شده از دست نرود و از همه مهمتر برای سئو سایت و تجربه کاربری هر شخصی که روی یکی از آن ها کلیک می‌کند بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

علت به کاربردن ریدایرکت در سایت

علل مختلفی وجود دارد که توسعه دهندگان وب یا طراحان سایت احتیاج به استفاده از تغییر مسیر دارند که مهم ‌ترین آنها شامل موارد زیر می باشد :

حذف یا انتقال یک صفحه

قصد داشتن یا خرید یک دامنه جدید و انتقال تمامی صفحات وب سایت قدیمی به این دامنه

ترکیب کردن دو وب سایت در یک سایت مستقل

آپدیت سیستم مدیریت محتوا وب سایت

هدایت بازدیدکنندگان به مقصد جدید ، در رابطه با این مورد اگر هدایت ها به طور صحیح انجام شود بازدید کننده حتی متوجه نخواهد شد که به صفحه دیگر برده شده است. در صورت هرگونه خطا امکان اینکه بر روی طبقه بندی گوگل و میزان مراجعه به سایت و از همه مهمتر به سایتتان لطمه وارد خواهد شد.

اما آنچه که دغدغه بسیاری از سئو کاران است نحوه بررسی تغییر مسیر ها می باشد که برای این کار نیز ابزارهای مختلفی وجود دارد که با بررسی خطاهای تغییر مسیر و مشکلات از این قبیل را رفع خواهد نمود.

اولین مورد پیوند ریدایرکت می باشد که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا هرگونه هدایت نادرست در وبسایت را بررسی و اگر هدایتی استفاده کنید که برای سئو سایت تان مناسب نیست این ابزار به شما اخطار خواهد داد تا سریعاً بتوانید تغییرات را ایجاد و رتبه سئو سایتتان را حفظ کنید. این گزینه علی الخصوص برای زمانی کارآمد است که شما به تازگی وب سایت را جابجا یا صفحات قدیمی سایت را حذف کرده اید.

ابزار بعدی گوگل سرچ کنسول می باشد که با بررسی خطاهای ۴۰۴ و بدون سرچ دستی در هر صفحه آن را اصلاح می کند. در واقع با ورود به این ابزار میتوانید به آسانی مشکلاتی را در حین تلاش برای جستجوی سایت تان با آن روبرو است را شناسایی کند.

مقاله پیشنهادی : تأثیر گوگل سرچ کنسول در وب سایت

آشنایی با مدل های مختلف ریدایرکت

تغییر مسیر ها مدل های مختلفی دارند که هریک از توسعه دهندگان نسبت به نوع نیازشان و خطاهای موجود از آن استفاده می کنند. در صورتی که بخواهید یک یا چند صفحه را در وب سایت هدایت کنید می بایست از مدلی استفاده کنید تا به مرجع دامنه و همچنین سئو سایت تان از لحاظ رتبه بندی آسیب نرساند.

خطای ۳۰۱ یا تغییر مسیر دائمی

خطای ۳۰۱ یا تغییر مسیر دائمی زمانی استفاده می شود که یک صفحه را حذف و می خواهید آن را از مکانی به مکان دیگر انتقال دهید. به کارگیری این نوع تغییر مسیر هیچگونه مشکلی بر سایت تان وارد نمی کند و هر زمان که می خواهید با تغییر مسیر و آپدیت آن بازدید کنندگان جدیدی را به مکان جدیدی بیاورید از این مدل ریدایرکت می توان برای ۹۰ درصد نیازهای تغییر مسیر خود استفاده کنید.

تغییر مسیر موقت ۳۰۲ در بکارگیری تغییر مسیر سایت وجود دارد اما هرگز نباید از آن استفاده نمود زیرا با تغییر مسیر موقت به سایت خود آسیب می رسانید و نظیر تغییر مسیر ۳۰۱ نیست ، علاوه بر این موجب می شود محتوای تکراری در نتایج مجموع جستجو نشان داده شود.

تغییر مسیر موقت ۳۰۷ همانند تغییر مسیر ۳۰۲ اما بسیار مفید تر می باشد. این نوع تغییر مسیر برای بازدید کنندگانی که چندین بار از صفحه سایت که حاوی اطلاعات حساس است استفاده می کنند.

خطای ۴۰۴

خطای ۴۰۴ درسایت

بسیاری از کاربران با مراجعه به وب سایت ها به صورت مداوم این خطا را مشاهده می کنند که بدان معنی است که شما یا آدرس را به اشتباه تایپ کرده اید یا آن وب سایت حذف یا منتقل شده است. علت دیگری نیز وجود دارد که توسعه دهنده وب آن را به درستی هدایت نکرده است. در واقع این خطا را به عنوان راهی جهت گرفتن بازدیدکنندگان از وب سایت یا صفحه وب در نظر بگیرید. زمانی که طراح با این خطا مواجه می ‌شود باید سریعاً برای اصلاح آن اقدام کند زیرا بازدیدکنندگان بدون جهت‌گیری در مورد محل رفتن صفحه یا نحوه یافتن آن قرار خواهند گرفت.

خطای ۴۱۰

در صورتی که شما محتوایی را در سایت فهرست کرده ‌اید که نباید باشد می ‌توانید از یک ارجاع خطای 410 استفاده کنید. این خطا به گوگل می‌گوید هرگز از این صفحه بازدید نکنید زیرا دیگر موجود نیست. در صورتی که شرکت شما دیگر خدمات خاصی ارائه ندهند و دیگر نمی خواهید در نتایج جستجو برای آن نشان داده شود می توان این کار را انجام داد.

مقاله پیشنهادی : معایب سئو ارزان

نحوه آپدیت و حفظ سایت بدون اختلالی

نگهداری و آپدیت مداوم سایت موجب می‌شود تا سایت شما روان کار کند و با بالا رفتن امنیت آن از به روز بودن سایت نیز مطمئن خواهید بود. برای نگهداری و هرگونه تغییر سایت می توانید چند ساعتی وبسایت را از کار بندازید و با هدایت های موقت به تعمیر و تغییرات در صفحات سایت خود بپردازید و در عین حال عدم دسترسی سایت را نیز محدود کنید. این بدان معناست که بازدیدکنند گان سایت از این خرابی مطلع خواهند بود و ربات های موتور جستجو برای خزیدن سایت متوقف می شوند تا هنگامی که هدایت موقت حذف و هدایت اصلی بازیابی شود.

علاوه بر این برای ایجاد صفحه بدون آنکه تغییری در سئو سایت تان ایجاد شود باید مواردی را رعایت کنید. در صورتی که می خواهید صفحات وب برای خزیدن ربات های موتور جستجو در دسترس باشد ممکن است چندین علت جهات جلوگیری از این فعالیت پیش رویتان باشد. در مراحل اولیه ایجاد سایا ریدایرکت داشتن رتبه برای سئو امکان دارد برای سایتتان مفید نباشد. دلیل دیگر بازخورد مشتری است که این امکان را به شما می دهد صفحه بدون درج در رتبه بندی ایجاد نمایید. این عمل توسط توسعه دهندگان وب سایت مورد استفاده قرار می‌ گیرد.