امروزه بحث شبکه های اجتماعی در رابطه با برندینگ برای صاحبان مشاغل و کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است. بحث دیگر آن ها بر سر اینکه کدام یک از این شبکه ها برای آن ها مناسب است و چه خصوصیاتی دارند و چگونه می‌ تواند به کسب و کارشان کمک کند می باشد. تا به امروز برای اکثر مردم و صاحبان کسب و کار استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک ، توییتر و اینستاگرام اولویت بوده است. آشنایی بیشتر کاربران ایرانی جهت استفاده از این شبکه های اجتماعی قابل درک می باشد به گونه ای که ابتدا در راستای مقاصد شخصی و اکنون جنبه تبلیغ و کسب درآمد نیز پیدا نموده است. حال در این مقاله می خواهیم به معرفی یکی دیگر از شبکه های اجتماعی جهت کمک به کسب و کارتان صحبت نماییم.

در این مقاله از سایت برتر با برنامه پینترست و قابلیت های آن آشنا خواهید شد.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

برنامه پینترست چیست؟

پینترست شبکه اجتماعی پرکاربرد و محبوب در قالب وب سایت و برنامه موبایل می باشد. در این برنامه می توانید عکس ها ، فیلم ها و مطالب مختلف را با محتوای عالی اشتراک بگذارید ؛ دارای یک موتور جستجوگر کامل قوی و بسیار کاربردی می باشد.

مبنای کار این برنامه بر خلاف دیگر شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ، فیسبوک و توییتر که مطالب شخصی شان را به اشتراک می گذارد به این صورت است که شما محتوا و مطالبی را که در دیگر سایت ها برایتان جذاب و ارزشمند است به شکل سازمان یافته و مرتب به اشتراک قرار می دهید.

مخفف انگلیسی شبکه اجتماعی پینترست pin به معنی پونز و Interest به معنی علاقه مندی شکل گرفته می باشد. دلیل این نامگذاری آن است فرم کلی برنامه پینترست شبیه به مجموعه ‌ای از تخته‌ ها ( Board ) با موضوعات مختلف است که تصاویر ، مطالب و لینک های فراوانی روی بورد ها چسبانده می شود و در واقع با وارد شدن به این برنامه به دنبال هر موضوعی که بگردید دست خالی نخواهید ماند و می توانید از مطالب و عکس های به اشتراک گذاشته دیگر کاربران استفاده و از مشاهده آن ها لذت ببرید.

این برنامه پر از ایده ها و راه حل های گوناگون و هوشمندانه در رابطه با هر چیزی که به دنبالش می گردید است ؛ اگر خیاط هستید می‌خواهید آخرین شیوه دوخت یقه را یاد بگیرید یا اگر نمی دانید به عنوان یک آشپز یا خانم خانه دار شام امشب بپزید یا اگر قصد کاهش وزن دارید و می خواهید چند حرکت جدید جهت آب کردن چربی های شکم پیدا کنید همه و همه در پینترست با ایده های فراوان یافت خواهد شد. ناگفته نماند که این بستر جایی است پر بیننده جهت بیشتر و بهتر دیده شدن کسب و کار و ایده های ناب شما.

بیشتر بخوانید : پرسونال برندینگ چیست؟

نحوه عملکرد برنامه پینترست

حال با توضیحاتی که داده شد برای بسیاری از کاربران این سؤال پیش می آید که این شبکه چگونه کار می کند؟ وقتی که شما به سایت مراجعه می کنید در آنجا عکس ، فیلم یا مقاله ای توجه شما را به خود جلب می کند که بسیار مفید و دارای محتوای قابل قبول جهت اشتراک گذاری با دوستان و دیگران است.

همین امر باعث شده با استفاده از نوار ابزار مخصوصی که پینترست در موتور جستجوگر شما (Browser) ، بعد از باز کردن حساب کاربری قرار می دهد بر روی آن رفته و با کلیک بر روی آیکون قرمز رنگ برنامه آن را در صفحه خود به اشتراک بگذارید.

در صورتی که خودتان این برنامه را داشته و قصد به اشتراک گذاری مطالب دیگران را دارید به اصطلاح آن را repin نموده اید. تصور کنید که دیگران هم این کار را بر روی حساب کاربری تان و یا محتوای وب سایت تان انجام می دهند که این عمل یک پل ارتباطی میان سایت و محتوای تان ایجاد خواهد کرد.

دیگر دلایلی که برنامه پینترست مورد علاقه بسیاری از برند ها برای فعالیت در آن شده است از جمله عکاسان ، طراحان و … برای نمایش گذاشتن نمونه کار ها و کاتالوگ های خود است.

همانطور که پیشتر گفتیم وب سایتی و موبایلی بودن پینترست از مزایای مهم آن است که موتور جستجو گری که در آن می باشد به قدر کاربردی بوده که با جستجوی یک کلمه در آن ، تمام کلمات تشکیل شده آن جمله را مانند یک تگ مورد جستجو قرار داده و نتایج را به شما نشان می دهد.

کاربر می تواند با رسیدن به کلمه مورد نظر بر روی آن کلیک نموده تا به طور مستقیم به وبسایت مرجع و اصلی آن مطلب هدایت شود که پس از مدتی کار با آن گشت و گذاری در برنامه بسیار لذت بخش خواهد بود.

بیشتر بدانید : بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟

نحوه کار با برنامه پینترست

برای استفاده از پینترست شما ابتدا احتیاج به حساب کاربری مخصوص خودتان دارید. در ادامه این قسمت به چگونگی کار با برنامه پینترست ، ابزارها و امکانات آن خواهیم پرداخت.

اگر بار اول تان است وارد این برنامه می شوید شما برای ثبت نام به یک آدرس ایمیل معتبر و یک کلمه عبور نیاز دارد. برای راحتی بیشتر امکان ورود مستقیم به سایت با حساب کاربری گوگل یا فیس بوک نیز وجود دارد.

 

پینترست از شما می‌خواهد که تعدادی از موضوعات مورد علاقه تان را انتخاب کنید. این موضوع می‌تواند در رابطه با دکوراسیون منزل ، ورزش ، طراحی لباس ، اتومبیل های اسپرت ، سینما و یا هر موضوع دیگری باشد.

همچنین اطلاعات مورد نیازتان را می توانید بعداً وارد کرده تا حساب کاربری تان را تکمیل کنید.

پس از آن که در سایت ثبت نام کردید با کلیک بر روی دکمه گوشه بالا سمت راست گزینه Setting را انتخاب کنید.

در این بخش می توانید مشخصات خود را که جهت ورود به برنامه وارد نمودید ویرایش نمایید. همچنین امکان تغییر عکس ، پروفایل و در نهایت بسیاری از تغییرات دیگه مثل ارسال ایمیل ، نوتیفیکیشن ها و … را دستکاری کنید.

بخش بالا و سمت چپ صفحه قسمتی جهت جستجوی کلید واژه های شما وجود دارد. از آنجا که پینترست به صورت خودکار عبارت جستجو شده توسط شما را کلمه به کلمه جدا می کند و هر کدام را به عنوان یک برچسب در نظر می ‌گیرد سعی کنید عبارتی که جستجو می کنید کوتاه ، ساده و مشخص باشد.

از لحاظ امنیتی پینترست نظیر دیگر شبکه‌ های اجتماعی از قابلیت تایید دو مرحله ای برخوردار است. تنها کافیست در بخش تنظیمات بر روی دکمه Security کلیک کرده و دکمه معروف تأیید دو مرحله ای را فعال کنید.

در صورت فعال بودن نیز در هر Login باید کدی را که پینترست به تلفن همراه شما پیامک می‌ کند را وارد کنید تا بتوانید وارد حساب کاربری خود شوید.

آشنایی با چند گزینه مهم در محیط پینترست

پس از آنکه وارد برنامه شدید و چرخی در این برنامه زدید حالا وقت آن رسیده است که دست به کار شوید و کمی محتوا با دیگران به اشتراک بگذارید. برای اشتراک گذاری محتوا در پینترست به عنوان شبکه اجتماعی تصویر محور همانگونه که در اینستاگرام عکس ها و تصاویر تان را با دوستان به اشتراک می گذارید اینجا هم می توانید این کار را انجام دهید.

هم در فضای وب و هم در اپلیکیشن های پینترست با کلیک بر روی دکمه + عکس یا عکس های مورد نظرتان را روی بوردهای خود قرار دهید.

برای ذخیره سازی پین ها نیز از آنجا که محیط پینترست پر از عکس و لینک است وقتی پینی توجه شما را جلب کرد می توانید بر روی دکمه Save کلیک کرده تا بتوانید بعداً به سراغش رفت و آن را با دقت بیشتر مطالعه کنید.

حتی می توانید با کلیک دکمه send آن پین را در شبکه های اجتماعی دیگر یا پیام رسان های مختلف برای دوستانتان بفرستید.

از جمله گزینه ای که برای بسیاری از کاربران زمانی که وارد شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌شوند وجود دارد نحوه ارسال و دریافت پیام و یا چت با دوستان خود می باشد. در این محیط با کلیک بر گوشه بالا سمت راست می توانید با دوستان خود چت کنید و پین ها و بوردهای خود را برایشان ارسال نمایید.

در صورتی که شخص مد نظر شما در لیست پیام های تان نیست کافیست شناسه کاربری و آدرس ایمیل او را بدانید تا پیام برایش ارسال شود ، حتی امکان ارسال پین ها برای دوستانت ان نیز در اینجا وجود دارد.

برای دنبال کردن کاربران دیگر در این محیط جهت استفاده از محتوا ها و ارتباط با آنها نظیر شبکه های اجتماعی دیگری امکان پذیر می باشد. در واقع زیر هر پین می توانید ببینید توسط کدام کاربر به اشتراک گذاشته شده و با وارد شدن به پروفایل او کاربر را دنبال نمایید.

نحوه ایجاد پروفایل بیزینس پینترست

دو راه کلی جهت ساخت پروفایل کسب و کاری در پینترست وجود دارد ، روش اول حین ثبت نام گزینه Create a Business Account انتخاب نموده و نام کسب و کارتان و زمینه فعالیت تان را وارد نمایید.

روش دوم در صورتی که پروفایل معمولی ساخته و می خواهید به پروفایل بیزینسی تبدیل کنید باید از گزینه Free Upgrade to Business Account استفاده نمایید. پس از تبدیل پروفایل تان به حالت تجاری امکانات متنوعی در اختیارتان قرار می گیرد.

دو ابزار اصلی که این برنامه در اختیارتان قرار می دهد Rich Pins و Pinterest Analytics می باشد.

به طور کلی استفاده از پینترست جهت گسترش کسب و کارتان یک پدیده شگفت انگیز است. به خاطر داشته باشید یکی از قدم های افزایش فروش حضور در شبکه های اجتماعی مختلف می باشد.