در واقع بازاریابی به اقداماتی گفته می شود که به منظور برقراری ارتباط با مشتری و ارائه ی بهتر محصولات و خدمات انجام می شود. امروزه بازاریابی دارای حوزه بسیار گسترده ای می باشد و یکی از رایج ترین انواع بازاریابی ، بازاریابی است که یک سمت آن به کسب و کار و سمت دیگر به مشتریان حقیقی برمی گردد. این نوع بازاریابی با نام بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده یا همان Business to Consumer یا Business to Customer شناخته می شود که آن را به اختصار با B2C نمایش می دهند. این بازاریابی یکی از گسترده ترین انواع بازاریابی به حساب می اید که به شکل قابل توجهی از آن برای ارتقاء مشاغل و گسترش آن ها استفاده می شود. ما در این مطلب به بررسی بیشتر بازاریابی B2C خواهیم پرداخت ؛ لطفاً تا انتها با بررسی بیشتر این موضوع همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟

بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده یا B2C چیست؟

مزایای بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده

همان طور که از نام این بازاریابی مشخص است ، طرف اول این بازاریابی تولید کننده محصول یا ارائه دهنده سرویس می باشد و طرف دوم آن خریدار یا همان مشتری به عنوان یک مصرف کننده عادی است. در واقع هر نوع خرید و فروش رایجی که یک سمت آن یک شهروند ساده باشد به این نوع بازاریابی مربوط می شود. شاید این تعریف بازاریابی B2C برای شما بسیار ساده و قابل فهم باشد اما این بازاریابی به سادگی تعریف آن نیست و دارای پیچیدگی های خاصی می باشد.

شاید با ارائه این تعریف از بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده ذهن شما به سمت خرید هایی که به شکل روزمره از مراکز خرید و فروشگاه‌ های بزرگ زنجیره‌ای کرده‌اید معطوف شده است اما لازم به ذکر است که امروزه حجم عظیمی از معاملات به شکل آنلاین و غیر حضوری صورت می گیرد و از این بازاریابی در فضای مجازی نیز استفاده می شود.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

لازم است بدانید که این بازاریابی در فضای مجازی حتی مؤثر تر از حالت عادی آن می باشد. در حقیقت بازاریابی B2C مبنای اصلی بازاریابی های امروزی است. هدف این بازاریابی متقاعد کردن مصرف کننده برای خرید محصول و خدمات می باشد.

توجه داشته باشید که این بازاریابی زمانی به شما کمک می کند که استراتژی ها و روش های اصولی را به خوبی اجرا کرده باشید. این شیوه بازاریابی علی رغم تعریف ساده ای که دارد ، از قواعدی پیروی می کند که اهداف آن را به خوبی محقق می سازد و اگر شما بدون دانستن اصول آن بخواهید از این بازاریابی استفاده کنید قطعاً با شکست مواجه می شوید ، بنابراین ابتدا دانش مربوط آن را به خوبی فرا گیرید. این موضوع به شما کمک می کند تا راه نیز برای شما به خوبی روشن باشد.

بیشتر بخوانید : تأثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

ابزار های بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده

بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده یا B2C چیست؟

1.بازاریابی با محتوا: بازاریابی از طریق محتوا یکی از مؤثرترین روش ها برای بازاریابی اینترنتی می باشد. شما از طریق محتوای جذاب در قالب متن ، صوت ، تصویر و ویدیو می توانید مخاطبین مورد نظر را به سایت خود جذب کنید. در واقع محتوا اولین المانی است که باعث می شود تا کاربر شما را انتخاب کند.

2.بازاریابی با ایمیل: با اینکه ایمیل از قدیمی ترین روش ها برای بازاریابی بوده ولی همچنان از کارایی بالایی برخوردار است. در حقیقت شما می توانید از آن به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کنید. این نوع بازاریابی نیز قوانین خاص خود را دارد و برای دستیابی به نتیجه بهتر باید طبق استراتژی های آن عمل کنید.

3.بازاریابی با موبایل: شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید بیش از ۵۰ درصد خرید های اینترنتی توسط موبایل انجام می شود. در نتیجه با توجه به این موضوع تلاش کنید تا وب سایت خود را با سیستم گوشی های هوشمند سازگار کنید. البته موبایل مارکتینگ دارای حوزه بسیار گسترده‌ ای است که شما باید کاملاً به آن دقت داشته باشید اما تلاش کنید که در قدم اول سایت خود را برای گوشی‌ های هوشمند بهینه سازی کنید.

بازاریابی با شبکه‌های اجتماعی: همان طور که می دانید اکثر مردم بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی صرف می کنند. این موضوع باعث شده تا کسب و کار های مختلف از آن به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباط مناسب با مشتریان و تبلیغ کالا و خدمات شان استفاده کنند. در واقع استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند مشتریان وفادار زیادی برای شما ایجاد کنند. از این رو بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی یکی از روش های کارآمد در بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده می باشد.

برای مطالعه مقاله بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا چیست؟ بر روی لینک کلیک کنید

مزایای بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده

استفاده درست از بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده می تواند به افزایش اعتبار برند شما منجر شود. همچنین استفاده از این نوع بازاریابی در محیط اینترنت باعث می شود تا در صفحه نتایج گوگل جایگاه بهتری داشته باشید و در نتیجه ترافیک سایت شما بیشتر از حالت عادی باشد.

در واقع استفاده از محتوای مناسب ، سئو و کلمات کانونی هدفمند یکی از روش های بسیار کاربردی برای معرفی محصول شما به افراد می باشد. شما از طریق بازاریابی در فضای اینترنت و به کار گیری چند راهکار ، محصول و خدمات خود را به افراد زیادی در این فضا معرفی کنید. همان طور که می دانید کاربران قبل از اینکه اقدام به خرید نمایند سعی می کنند تا از ویژگی ها و مشخصه های محصول مورد نظر خود از جمله قیمت و … اطلاعاتی کسب کنند.

محیط اینترنت این فضا را در اختیار شما قرار می دهد تا اطلاعات محصول و خدمات خود را در قالب متن ، تصویر و … به کاربران خود ارائه دهید. در واقع استفاده از استراتژی های بازاریابی به شما کمک می کند تا کاربران عادی را خیلی راحت تر و با دردسر کمتر به مشتریان ثابت و وفادار خود تبدیل کنید.

استفاده درست از این بازاریابی در مدت زمان کوتاهی افزایش فروش و در نتیجه افزایش درآمد و سود دهی را به دنبال دارد. این نوع بازاریابی به شکل قابل توجهی کسب و کار شما را متحول می سازد. از این رو پیشنهاد می شود تا تمام مشاغل و کسب و کار ها از این قابلیت کم هزینه و کاربردی نهایت استفاده را برای گسترش کسب و کار و ارائه محصولات و خدمات خود ببرند.

نتیجه گیری

همان طور که پی بردید بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده یکی از انواع بازاریابی می باشد ، این نوع بازاریابی در حقیقت بازاریابی است که یک سمت آن مشتری و سمت دیگر یک برند یا شرکت تجاری می باشد. این بازاریابی با استفاده از ابزارهایی می کوشد تا به اهداف خود در حوزه بازاریابی دست پیدا کند.

این نوع بازاریابی علاوه بر شکل سنتی خود ، در فضای مجازی نیز به شدت کارایی دارد و تأثیر خوبی روی مشاغل اینترنتی می گذارد. در واقع با استفاده از ابزارهای دیجیتال از جمله ایمیل ، شبکه های اجتماعی و … روی تعاملات تجاری در فضای مجازی مؤثر است. ما در این مطلب سعی کردیم تا کامل ترین اطلاعات را در زمینه بازاریابی B2C ارائه دهیم ، امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.