الگوریتم موبایل فرست ایندکس یکی دیگر از الگوریتم های نسبتاً جدید طراحی شده توسط گوگل می باشد. در چند سال گذشته گوگل در تلاش بوده تا با اضافه کردن الگوریتم های مختلف به موتور های جستجوی خود نتایج دقیق تری را برای کاربر نشان دهد ، همینطور رتبه بندی نتایج را هم بر اساس اینکه کدام وبسایت ها عملکرد بهتری در دستگاه های تلفن همراه دارد را دسته بندی کرد. البته این یک موضوع کلاً منطقی به نظر می رسد زیرا در سال های گذشته بیشتر جستجو ها با استفاده از تلفن های همراه صورت گرفته و با بیشتر شدن آنها این سرچ ها بیشتر و بیشتر می شود. این الگوریتم هم بر روی این موضوع تمرکز دارد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به همراه هم بیشتر راجب این الگوریتم بخوانیم.

مقاله پیشنهادی : بازاریابی موبایل چیست؟

الگوریتم موبایل فرست ایندکس چیست؟

موبایل فرست ایندکس به انگلیسی mobile-first index این هدف را دارد که در آینده گوگل بیشتر از نسخه موبایلی محتوای شما برای رتبه بندی و یا ایندکس کردن استفاده کند.

گوگل در رابطه با این الگوریتم چنین گفته است : از لحاظ تاریخ این شاخص از محتوای نسخه دسکتاپ هنگام ارزیابی مرتبط بودن یک وب سایت با پرسش کاربراستفاده می کرد. از آن لحاظ که تعداد کاربران موبایل روز به روز در حال پیشرفت است و طبیعتاً سرچ های زیادی با موبایل انجام می شود ، ربات های گوگل ابتدا صفحات را از روی موبایل ها ایندکس می کنند.

از تاریخ 1 ژوئیه 2019 به بعد هر سایتی که ساخته می شد به طور پیشفرض بر اساس این الگوریتم و موبایل ایندکس می شد. اما سایت هایی که قبل از آن ایجاد شده بودند می توانستند از طریق search console هنگامی که سایت هایشان به طور رسمی تغییر حالت می دادند می توانستند متوجه آن بشوند.

سرانجام و در مارس سال 2020 گوگل اعلام مرد که قصد دارد تا ماه سپتامبر ، همه ی وبسایت ها را به این الگوریتم اضافه کند. این موضوع تا زمان شیوع بیماری کرونا ادامه داشت که به همین دلیل زمان آن تا مارس 2021 به تعویق افتاد. اما گوگل تا قبل از این مشکل توانسته بود حدود 70 درصد از وبسایت ها را به این الگوریتم منتقل کند. در ادامه به شما خواهیم گفت که وبسایت شما برای این الگوریتم بهینه شده است یا خیر؟

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

آیا سایت شما برای موبایل فرست ایندکس بهینه است؟

نحوه عملکرد الگوریتم موبایل فرست ایندکس

اگر شما هم جزء آن دسته از وبمسترانی هستید که مطمئن نیستید وبسایت شما برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس بهینه شده است یا خیر در ادامه این مطلب به نکاتی پی خواهید برد که اکثر صاحبان سایت ها به آن توجهی نمی کنند و شما را مجاب می کنیم که در مورد این که گوگل چطور وبسایت شما را بررسی و ایندکس می کند فکر کنید.

در صورتی که شما از نکاتی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد پیروی کنید مطمئنن وضعیت بسیار خوبی را در مواجه با این الگوریتم خواهید داشت. یکی از این نکات این است که شما اطمینان حاصل کنید که ربات های هوشمند گوگل به راحتی به محتوای سایت شما دسترسی داشته باشند تا آن ها را ارائه دهند.

مطمئن شوید که وبسایت شما هم در نسخه دکستاپ و هم در تلفن همراه محتوای یکسانی را برای کاربر ارائه می دهد. شما باید داده های ساختار یافته خودتان را بررسی کنید.

یکی از نکات مهم دنبال کردن توصیه های گوگل می باشد که در این راه کمک بسیاری به شما خواهد کرد همچنین باید خطاهای تلفن همراه را هم بررسی کنید.

اهداف گوگل برای ارائه این الگوریتم ها رضایت کاربران از محتوا می باشد پس اگر همه چیز هم شکست بخورد محتوای با کیفیت و عالی همیشه می تواند برگه برنده شما باشد پس اگر در عملکرد سئو خود شک دارید باید محتوای سایتتان را از نزدیک و بسیار دقیق بررسی کنید تا مطمئن شوید تمام نیاز های کاربر را پاسخگو می باشد یا خیر.

مقاله پیشنهادی : آشنایی با اپلیکیشن ووکامرس موبایل

نحوه عملکرد الگوریتم موبایل فرست ایندکس

گوگل همراه برای چالش هایی که با آن ها روبرو می شود الگوریتم های مختلفی را ارائه می کند. یکی از آن ها الگوریتم موبایل فرست ایندکس می باشد که طبق قوانین آن اولین ملاک سنجش برای گوگل مطالبی است که با موبایل سرچ می شوند.

از آنجایی که سرچ با موبایل در سال های گذشته و با ارائه موبایل های هوشمند بیشتر شده گوگل با ارائه این الگوریتم سعی دارد تا مدیران سایت ها را به سمت بهینه سازی سایت خود برای کاربران موبایل هدایت کند.

همانطور که گفته شد هدف اصلی این الگوریتم ها جلب رضایت کاربر می باشد. و به واسطه زیادتر شدن سرچ ها با موبایل و افزایش روز به روز این کاربران ، جستجو با موبایل برای گوگل بسیار اهمیت پیدا کرده است تا بتواند رضایت این کاربران را نیز در اختیار داشته باشد.

دنیای مجازی روز به روز در حال تغییر می باشد و این گونه که پیش می رود معلوم است که موبایل ها آینده اینترنت را در اختیار خود خواهند گرفت. بنابراین صاحبان سایت ها نمی خواهند از این روند عقب بمانند و یا از آن خط بخورند. در ادامه این مطلب به بررسی بزرگترین خطاها توسط وبمستران میپردازیم که باعث می شوند درگیر خشم این الگوریتم شوند.

مقاله پیشنهادی : طراحی سایت ارزان | وب سایت ارزان | سایت ارزان

الگوریتم موبایل فرست ایندکس چه سایت هایی را تنبیه می کند؟

تا به اینجای این مطلب ما به طور کامل با الگوریتم موبایل فرست ایندکس آشنا شدیم و با نحوه عملکرد آن روبرو شدیم و نکات مهمی از این الگوریتم را برای شما بازگو کردیم.

در این بخش از این مقاله به شما خواهیم گفت چه کارهایی باید کرد تا درگیر خشم این الگوریتم شوید. یکی از مهم ترین بخش هایی که برخی از طراحان سایت به آن زیاد توجه نمی کنند بحث ریسپانسیو یا همان سایت واکنش گرا می باشد.

ریسپانسیو کردن سایت به شما کمک می کند تا سایت شما چه در موبایل و چه در دکستاپ به محتوای یکسانی را به کاربر نشان دهد هر چقدر هم که محتوای با کیفیت ارائه دهید کاربران موبایل در مواجه سایت ریسپانسیو نشده شما به کل گیر خواهند کرد. همچنین محتوای شما توسط ربات های گوگل شناسایی نشود و نمره منفی دریافت کنید.

نکته بعدی این است که لینک ها و محتوا ها در دکستاپ و موبایل یکسان نمایش داده شود و هیچ محتوای پنهانی در نسخه موبایل وجود نداشته باشد. و مورد آخر هم رعایت کردن علامت گذاری schema در سایت خود برای توضیحات به جستجو گوگل می باشد.

ما در این مقاله به بررسی الگوریتم موبایل فرست پرداختیم و راه های مقابله با جریمه شدن توسط آن را بازگو کردیم. در کل این الگوریتم هم مانند الگوریتم هایی مانند پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و … فقط برای رضایت مندی کاربران ارائه شده اند تا مدیران سایت ها را مجبور به تولید محتوای باکیفیت کرده تا هم سو با منظور کلمات سرچ شده کاربران قرار بگیرند.

ممنون که تا آخر این مطلب همراه ما بودید امیدواریم توانسته باشیم در سایت برتر بخش کوچکی به دانش شما عزیزان اضافه کرده باشیم.