داکر یک پلتفرم متن باز برای طراحی، ساخت و اجرای برنامه های مختلف است. با داکر می توانید برنامه ها و منابع خود را ایزوله کرده و نرم افزار داخلی را با سرعت بالا تحویل دهید. با کمک Docker، می توانید منابع را به همان روشی که برنامه ها را مدیریت می کنید، کنترل نمایید. توجه داشته باشید که برای اجرای Docker باید یک سرور مجازی یا یک سرور اختصاصی خریداری کنید. در این مقاله از سایت برتر شما را با نرم افزار داکر، مزیت ها و کاربرد های آن آشنا خواهیم نمود، با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

معرفی نرم افراز داکر و تاریخچه آن

Docker یک پلتفرم نرم افزاری است که از طریق آن می توانید نرم افزارهای مختلفی را توسعه، آزمایش و اجرا کنید. داکر نرم افزار را در واحد های استاندارد به نام کانتینر ذخیره می کند. این ابزار همه چیزهایی را که برای اجرای نرم افزار نیاز دارید، مانند کتابخانه های مختلف، ابزارهای سیستم، کدها و زمان های مختلف اجرا فراهم می کند.

با استفاده از نرم افزار داکر می توانید به راحتی اپلیکیشن خود را در هر محیطی اجرا کنید و مطمئن باشید که کد شما کار می کند. در واقع، اگر از Docker برای طراحی، تست و اجرای نرم افزار خود استفاده می کنید، می توانید زمان بین نوشتن کد و اجرای آن در تولید را کاهش دهید.

Docker برای اولین بار به عنوان یک پلتفرم متن باز با نام dotCloud در سال 2013 معرفی شد و پس از چند ماه افراد زیادی به این پلتفرم علاقه نشان دادند. از آنجایی که یک شرکت معروف مسئولیت پشتیبانی از این پلتفرم را بر عهده دارد و همچنین از توزیع های مختلف لینوکس پشتیبانی می کند، این پلتفرم محبوبیت پیدا کرد.

در زمان معرفی Docker نسخه 1.0 در سال 2014، این نرم افزار بیش از 2.75 میلیون دانلود موفق داشت. در سال 2016، مایکروسافت برای اولین بار از یک کانتینر اختصاصی ویندوز سرور رونمایی کرد. به این ترتیب بخش بزرگی از کاربران ویندوز نیز به داکر روی آوردند. به این ترتیب داکر می تواند کاربران بیشتری را از پلتفرم های مختلف جذب کند.

عملکرد داکر به چه صورت است؟

Docker بر اساس فروشگاه سرور کار می کند. این سرویس شامل کلاینت داکر، هاست و رجیستری است. از کلاینت برای اجرای دستورات مختلف استفاده می شود و میزبان وظیفه اجرای دیمون را بر عهده دارد. تصاویر Docker در یک فهرست ذخیره می شوند.

کلاینت Docker از طریق یک REST API با دیمون ارتباط برقرار می کند، بنابراین شما می توانید کانتینرهای Docker را بسازید، اجرا کنید و توزیع کنید. می توانید کلاینت و دیمون را روی یک سرور اجرا کنید یا آنها را از راه دور روی دو سرور مختلف اجرا کنید. گردش کار Docker به شرح زیر است:

ما از کلاینت (CLI) برای ارسال دستورات Make به دیمون برای ایجاد تصویر داکر استفاده می کنیم. بر اساس ورودی ما، Daemon یک تصویر ایجاد می کند و آن را در رجیستری ذخیره می کند.

در صورت نیاز می توانید تصویر را از داکر هاب دانلود کنید. اگر می خواهید آن را اجرا کنید، می توانید دستور را از طریق CLI ارسال کنید.

اپلیکیشن داکر
-توسعه سریع و پایدار نرم افزارهای مختلف
Docker فرآیند توسعه نرم افزار را ساده می کند و به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه های کاربردی خود را با استفاده از جعبه های محلی و محیط های استاندارد ایجاد کنند. یک ظرف بسیار کارآمد برای گردش کار CI/CD. به عنوان مثال، این نمونه ها را بررسی کنید:

با استفاده از کانتینرهای Docker، می توانید کد خود را به صورت محلی بنویسید و آن را با همکاران خود به اشتراک بگذارید. می توانید از Docker برای اجرای تست های خودکار و دستی در یک محیط شبیه سازی شده استفاده کنید.

-عملکرد و مقیاس پذیری قابل قبول
پلت فرم کانتینر Docker به شما امکان می دهد از استقرار و استقرار پشتیبانی کنید. کانتینر Docker می‌تواند روی لپ‌تاپ توسعه‌دهنده یا روی یک ماشین فیزیکی یا مجازی در مرکز داده اجرا شود. امکان اجرای کانتینرها بر روی سرورهای ابری یا ترکیبی از موارد فوق وجود دارد. ماهیت سبک و سبک Docker مدیریت پروژه های بزرگ، مقیاس و یا تقسیم نرم افزارها و پروژه ها را به بخش های کوچکتر آسان می کند. اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید، مرکز داده چیست؟

-انجام کارهای دیگر در سیستم
Docker سریع و سبک است، بنابراین به عنوان یک انتخاب مناسب برای سیستم های مجازی هایپروایزر شناخته می شود. بنابراین، می توانید از قدرت توزیع بیشتری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. این پلتفرم برای مشاغلی مناسب است که پهنای باند بالایی دارند و باید کارهای دیگری را با منابع سیستمی کمتر انجام دهند.

-استفاده از پایگاه های داده غیرفعال
ممکن است برای اجرای برخی نرم افزارها نیاز به پایگاه داده داشته باشید یا بخواهید نرم افزارهای دیگری را که نیاز به پایگاه داده دارند و پایگاه داده مورد نیاز را روی سیستم خود ندارید امتحان کنید. قبلا لازم بود دیتابیس مورد نیاز را روی سیستم خود اجرا کنید و اپلیکیشن را اجرا کنید اما اگر از Docker استفاده می کنید فقط باید کانتینر دیتابیس را روی سیستم اجرا کنید. شما به راحتی می توانید به هر پایگاه داده دسترسی داشته باشید.

اگر می خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید، لطفا محتوای مجازی اختصاص داده شده به سرور خرید سرنخ را مطالعه کنید.

-دفع سریع
یکی دیگر از کارهایی که شما به عنوان یک توسعه دهنده انجام می دهید، نصب نرم افزاری است که فقط یک بار از آن استفاده می کنید. به عنوان مثال، می توانید یک کلاینت را نصب کنید که فقط یک بار برای دسترسی به پایگاه داده قدیمی از آن استفاده کرده اید. بسیاری از این ابزارها دارای ظروف Docker هستند و می توانید از آنها برای این کار استفاده کنید. به این ترتیب، نیازی به نصب نرم افزاری نخواهید داشت که دور ریخته شود.

-پیاده سازی کامل نسخه نرم افزار
اگر می خواهید برنامه ای را اجرا کنید که برای اجرا به نرم افزار دیگری نیاز دارد، چه کاری باید انجام دهید؟ Docker به شما امکان می دهد این کار را با استفاده از Docker-Compose انجام دهید. با کمک این ابزار می توانید فضای کاری مورد نظر خود را شخصی سازی کنید.

ایمنی داکر

هنگام اجرای نرم افزارهای مختلف در یک محیط مجازی، یکی از بزرگترین مسائل امنیت است. این موضوع در مورد Docker نیز صدق می کند و ایمن سازی Docker بسیار مهم است. کانتینرهای Docker نسبت به سایر ماشین های مجازی ایمن تر هستند و به لطف آنها می توانید نرم افزار خود را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید. اجزای آن از یکدیگر جدا شده و در نتیجه خطر حملات مختلف را کاهش می دهد. به این ترتیب هکرها به رایانه شما دسترسی نخواهند داشت و بنابراین نفوذ به آن دشوارتر می شود.

با استفاده از Docker می توانید از طریق دستورات ساده به جعبه های مختلف دسترسی داشته باشید و می توانید دستورات خود را از طریق API به سرور ارسال کنید. برخی از مزایای Docker عبارتند از:

امکان جابه جایی بیشتر
کانتینرهای Docker را می توان بدون هیچ تغییری به هر مکان دیگری از جمله دسکتاپ، سرور یا محیط ابری منتقل کرد. این یکی از مزایای Docker نسبت به سایر خدمات کانتینری مانند ماشین های مجازی است.

کاهش حجم با امکان به روز رسانی جزئی
با استفاده از Docker، می توانید بسیاری از فرآیندهای مختلف را در یک ظرف واحد ادغام کنید. به این ترتیب می توانید اپلیکیشنی طراحی کنید که حتی با تغییر یا آپدیت بخشی از آن، نرم افزار به کار خود ادامه دهد.

ایجاد کانتینر اتوماتیک

با داکر می تواند کانتینرها را به صورت خودکار راه اندازی کند

نسخه بندی کانتینرها
Docker می تواند تصاویر کانتینر را منتشر کند و می تواند تغییرات ایجاد شده به نسخه های قبلی را برگرداند. همچنین با کمک Docker می توانید کاربر سازنده نسخه فعلی و گروه را مشاهده کنید. همچنین با استفاده از داکر می توان تفاوت های نسخه فعلی و جدید را بررسی کرد.

استفاده دوباره از کانتینرها
همچنین می توانید از کانتینرهای موجود به عنوان تصویر پایه استفاده کنید. هنگامی که از یک الگو برای ایجاد یک کانتینر جدید استفاده می کنید، روند یکسان است.

کتابخانه های مشترک
کاربر می تواند به یک دایرکتوری باز با هزاران کانتینر از پیش ساخته شده دسترسی پیدا کند.

تحویل سریع
کاربرانی که از Docker استفاده می کنند می توانند نرم افزار خود را حدود 7 برابر سریعتر از سایر کاربران مستقر کنند. با Docker، می توانید به راحتی خدمات از راه دور را اجرا کنید.

پس انداز
با استفاده از کانتینرهای Docker می توانید کدی را روی سرور اجرا کنید که در هزینه شما صرفه جویی می کند.