در صورتی که شرکت های بزرگ به جای تمرکز بر روی بخش های اصلی شرکت خود برای پیشبرد اهداف شرکت بر روی بخش های فرعی تمرکز نمایند می ‌توانند مزیت رقابتی درون بخش را از بازار های رقابتی کسب کنند. در واقع تمرکز یک شرکت در قسمتی خاص ماهیت کل استراتژی بازاریابی است و این ساختار تقسیم بندی بازار ابزار مفهومی برای کمک به دستیابی به اهداف سازمانی می باشد. وقتی که شما محصول یا خدمات خود را در بخش‌ های متوسط یا ضعیف بازار قرار دهید توقع فروش در بخش لوکس را نمی توانید داشته باشید. پس میزان توقع شما باید بر اساس همان بخش خاص بازار باشد. در این مقاله می ‌خواهیم در رابطه با بخش بندی بازار یا مارکت سگمنت به طور جامع صحبت نماییم ، با سایت برتر همراه باشید.

بیشتر بخوانید : آشنایی با استراتژی نیچ مارکتینگ

مفهوم مارکت سگمنت

معانی مختلف واژه مارکت سگمنت در صنعت فرق دارد و مختص با حوزه کاری آن صنعت تعریف می شود. اما در ادبیات این واژه به معنی قطعه ‌قطعه کردن ، به قسمت های مختلف تقسیم کردن ، بخش ، فاصله ، قسمت و یا بند مفهوم دارد. برای نمونه در دانش مدیریت از این واژه به عنوان یک واژه کاربردی به کار می رود که با نام بازاریابی آن کارایی دارد. این کارایی با استفاده در بخش بندی بازار و بخش های خاص یا سگمنتی خاص را شامل می شود.

با بخش بندی بازار فرآیند تقسیم بازار مشتریان بالقوه به گروه ها و بخش های مختلف بر حسب ویژگی های خاص است به بیان دیگر بخش بندی بازار فرایند تقسیم کل بازار مصرف کننده به گروه های کوچک تر و افراد با ویژگی های مشابه است. یعنی همان گونه که افراد در هر قسمت باید تا حد ممکن مشابه باشند باید از دیگر بخش ها متمایز شوند.

در صورتی که بخواهیم این مارکت را ساده تر تعریف کنیم باید بگوییم قسمت کردن بازار محصول یا خدمتی خاص به بخش هایی که با یکدیگر متفاوت هستند. بخش ‌بندی مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می نماید تا خواسته ها و نیازهای مشتریان شان را بهتر رفع نمایند و با این کار مشتریان راضی تری داشته باشند. هدف فروشنده حرفه ای از تقسیم کردن مارکت این است که به طور دقیق خواسته های خریدارانش را رفع و با این کار میزان فروش خود را بالا برده و به سود قابل توجهی دست یابد.

بیشتر بخوانید : ایمیل و کامنت مارکتینگ

مارکت سگمنت مصرفی و صنعتی

مارکت سگمنت مصرفی و صنعتی

همانگونه که تا به الان گفتیم بخش بندی گروه‌های مختلف بازار به میزان یا شکل های مختلف وجود دارد و بازار از لحاظ آن ویژگی برای تمامی مشتریان یکسان نیست. بخش بندی بازار محصولات نهایی یا مصرفی دارای چهار ویژگی زیر می باشد:

بخش بندی جغرافیایی ، بخش بندی دموگرافیک ، بخش بندی روانشناسی و بخش بندی رفتاری.

تقسیم بندی جغرافیایی برحسب متغیرهای منطقه ‌ای مثل آب و هوا ، تراکم جمعیت ، نرخ رشد جمعیت. برای نمونه عرضه دو بشقاب غذا خوری در طرح های متفاوت برای مناطق شمالی و جنوبی کشور بر حسب سلیقه مصرف کننده در این دو منطقه از این نوع دسته بندی است.

در تقسیم بندی دموگرافیک اساس متغیرها سن ، جنسیت ، نژاد ، تسهیلات ، شغل ، درآمد ، وضعیت خانوادگی و … می باشد. برای نمونه عرضه شامپو و خمیر دندان مخصوص کودکان بر حسب ویژگی سن ، محصولات متفاوتی را به بازار عرضه می کنند.

اساس تقسیم بندی روانشناختی ، ارزش های اجتماعی ، سبک زندگی و … است و اساس تقسیم بندی رفتاری نرخ استفاده از محصول ، الگوی مصرف ، حساسیت به قیمت و وفاداری به برند و … می باشد.

در مارکت سگمنت صنعتی و ساختار آن تقسیم بندی ها بر اساس شاخص های کلان اقتصادی ، نوع مشتری و اندازه سفارش اهمیت دارد.

این مارکت بر اساس شاخص‌های کلان اقتصادی به ارائه متفاوت آمیخته بازاریابی در منطقه های مختلف و شاخص‌های کلان اقتصادی متفاوت می پردازد.

در نوع مشتری که به معنای نوع استفاده مشتری از محصول ما است میزان استفاده او از محصول ، صنعتی که در آن فعال است و جایگاه آن در زنجیره ارزش مورد نظر است.

اندازه سفارش مشتری ؛ یعنی مشتریان بر حسب میانگین حجم سفارش ماهانه شان تقسیم بندی می شوند ‌.

با ارائه این دو بخش بندی بازار صنعتی و مصرفی و ویژگی های کلیدی شما می توانید بر اساس اهداف سازمانی خود بخش مورد نظر را انتخاب نمایید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

علت استفاده از مارکت سگمنت در کسب و کار

علت استفاده از مارکت سگمنت در کسب و کار

تقسیم بندی بازار به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا در رابطه با انتخاب این که چه افرادی مشتری شان هستند و چه افرادی مشتری نیستند بهتر تصمیم گیری کنند. مارکت سگمنت در تعیین شیوه تبلیغات و طراحی کمپین تبلیغاتی نقش مهمی دارد که بدون به کارگیری از این نوع استراتژی امکان دارد قسمت قابل توجهی از بودجه تبلیغاتی تان برای مخاطبانی که در سگمنت هدف قرار ندارند از بین برود.

هم چنین مبنای مهمی برای مشخص کردن استراتژی قیمت گذاری دیگر بخش‌های برنامه بازاریابی است و اثربخشی آنها را افزایش می‌دهد.

اگر می خواهید یک کسب و کار راه اندازی کنیم ابتدا بیزینس پلن خود را بنویسید و در این قسمت مهم است که بخش بندی بازار را به صورت ساده با شک و تردید یا مطالعات مختصر انجام دهیم که هر یک از این شیوه های به کارگیری باعث می شود تا برنامه هایی که تدوین می کنید واقعی تر باشد. در واقع هر چی بخش بندی بازار به شکل کامل و به صورت حرفه ای انجام گیرد بر روی تمامی مراحل طراحی و تولید محصول تدثیر می گذارد.

از دستاوردهای مهم بخش بندی بازار حذف قسمت هایی از بازار که سودآوری کمتری دارند یا احتمالاً سودی نخواهند داشت می باشد. این مارکت به عنوان یکی از زیر مجموعه های مهم استراتژی بازاریابی به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا بخش هایی از بازار را هدف قرار دهند که سودآور باشد و با استراتژی های شرکت و سازمان شان همسو شود.

جمع بندی

حال که می‌ دانید مارکت سگمنت به چه معناست و با وجود چهار ویژگی بخش بندی بازار باید آن را به مرحله عملی برسانید. همواره جهت یادگیری در مورد مخاطبان خود و پیدا کردن فرصت های جدید بازاریابی و محصول از فرآیند تقسیم بازار استفاده کنید. ابتدا مشتریان موجود خود را تجزیه و تحلیل نمایید ، برای مشتری ایده آل تان یک شخصیت خریدار ایجاد کنید و فرصت های بخش بندی بازار را مشخص نمایید و در رابطه با بخش بالقوه خود تحقیق کرده و همیشه آزمایش و تکرار کنید. بخش بندی بازار به برند شما کمک می کند تا در رابطه با مخاطبان و اهداف خود شفاف باشید و با آشنایی با مخاطبان تان ببینید که چه چه روشی بهتر می توانید به آنها خدمت نموده و با شفاف سازی هدف های تان بازارهای جدیدی را بیابید که بتوانید در آن ها رشد کنید.