هنگامی که وب ‌سایتی را طراحی می کنید علاوه بر اینکه به اصول و قوانین طراحی سایت و همچنین قوانین و الگوریتم های موتور جستجوی گوگل پایبند باشید باید موارد دیگر را نیز در نظر بگیرید. ظاهر وب سایت از جمله مواردی است که باعث می شود تا کاربر حین ورود به سایت وقت بیشتری را در به صفحات جستجو شده بگذراند. خوانندگانی که مقالات اول سایت برتر را مطالعه نمودند به خوبی می‌دانند که هرچه بازدید وبسایت بیشتر باشد و کاربر مدت طولانی را در وب سایت بماند موجب می شود تا سایت در بالاترین رتبه از نتایج گوگل قرار گیرد. برای تغییرات در ظاهر وب سایت و خوانا و زیباتر شدن نوشته ها و متن ها می ‌توانید از تایپوگرافی در طراحی سایت استفاده کنید. این عمل به شما کمک می کند تا سایتی زیبا و جذاب داشته باشید و هنگامی که کاربر وارد سایت تان شود خواندن متن ها و نوشته های او را ترغیب به ادامه خواندن کند و مطالب کاملاً و زیبا و خوانا به نظر بیاید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف تایپوگرافی

همانگونه که در ابتدای مقاله بیان نمودیم زیبایی نوشته ها مربوط به تایپوگرافی می شود. آنچه که در نوشته داخل وبسایت ها و آنچه که در مجلات کتاب و روزنامه ها وجود دارد در واقع هنر تایپوگرافی به حساب می آید. این هنر امروزه بسیار مورد پسند طراحان وب سایت قرار گرفته است و از طریق تکنیک های این هنر به تغییرات مختلفی در وب سایت می پردازند. این تکنیک ها نظیر تایپ فیس ، فاصله ها ، جهت ها ، کنتراست ، رنگ ها ، سریف و سانس سریف می باشد که هر یک را به اختصار برای تان توضیح خواهیم داد.

تایپ فیس مجموعه ‌ای از یک یا چند نوع می باشد که شکل ظاهری کاراکترهای الفبای مورد استفاده را تشکیل می دهد. مواردی نظیر مشخص کردن نوع فونت در متن وب سایت از مهم‌ترین اصول تایپوگرافی می باشد به گونه ای که بسیاری از سئو کاران این مسئله را گوشزد می کنند.

سریف و سانس سریف دو نوع قلم هستند که سریف به حروفی که انتهایی آن دارای کشیدگی است و سان سیف نیز حروفی است که نگارش آن ساده تر و انتهای آن بدون کشیدگی می باشد.

فاصله ها جزء نکات مهم صرافی در طراحی سایت است و از آنجا که فواصل میان کلمات و حتی حروف یک کلمه اهمیت زیادی دارد و در دستورات html با کمک تکه هایی مثل می توان این فواصل را تنظیم نمود.

جهت ها که در دستور زبان html از طریق تگ هایی نظیر می توان کلمات جملات و تیترها را جابجا نمود و در سمت راست و سط و چپ متن قرارداد.

کنتراست که از زیباترین بخش های تایپوگرافی وب سایت های اینترنتی می باشد که جهت ایجاد تضاد رنگ فونت ها و همچنین پیش زمینه به کار می رود. در صورت استفاده به جا و درست از این تکنیک در وب سایت می توانید به افزایش جذابیت بصری سایت کمک کنید.

رنگ ها به عنوان آخرین مورد در زمینه تایپوگرافی در طراحی سایت به حساب می آید که امروزه طراحان سایت از طریق آن رنگ های متنوع ایجاد می کنند و لینک ها و سایر عناصر وب را تغییر می دهند.

مقاله پیشنهادی : فریم ورک در طراحی سایت

مزیتهای تایپوگرافی در طراحی سایت

مزیتهای تایپوگرافی در طراحی سایتاولین مزیتی که تایپوگرافی در طراحی سایت دارد شناخت برند و افزایش شخصیت وب سایت تان می باشد. این بدان معناست که وقتی کاربر وارد سایت شما می شود به طور زیرکانه شروع به مرتبط کردن حروف چاپی موجود در سایت با نام تجاری تان می شود. ایجاد تایپوگرافی منحصر به فرد و ثابت به شما کمک می کند تا یک تجارت قوی و هدفمند را دنبال کنید ، از طرف دیگر با جلب اعتماد کاربران به پیشبرد نام تجاری تان کمک نمایید.

مزیت بعدی جلب توجه خوانندگان به وب سایت تان می باشد که این امر با وجود یک تایپوگرافی خوب و زیبا و کاربر پسند به وجود می آید. به گونه ای که به جای چند دقیقه زمان برای ماندن در وبسایت مدت زمان طولانی تری در سایت تان وقت می گذراند و همین عامل در رشد سایتتان تأثیر گذار خواهد بود. در واقع این اهمیت دارد که وب سایت شما از لحاظ بصری تحریک ‌کننده و به یاد ماندنی باشد که این ویژگی نقش بسزایی در این روند خواهد داشت.

علاوه بر این تایپوگرافی تأثیر عمیق در نحوه هضم و ادراک کاربران از داده های انتقال یافته توسط فرد دارد یعنی هرچه تایپوگرافی شما چشم نوازتر و عمیق تر باشد ارتباط کاربر با متن تان راحت تر خواهد بود.

مقاله پیشنهادی : کاربرد فتوشاپ در طراحی سایت

نکات اصلی در تایپوگرافی سایت ها

حال که با ذکر موارد بالا در رابطه با اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت اطلاعات مفیدی ارائه داده‌ایم در پایان چند نکته مهم در این زمینه را به شما آموزش می دهیم تا از طریق رعایت آنها بتوانید وبسایت خود را زیباتر و کاربرپسند تر کند.

نکته اول بولد کردن تیتر ها و کلمات مهم درون متون که به زیبایی هرچه بیشتر آن کمک می کند.

نکته دوم به کارگیری از متن آزمایشی لورم ایپسوم که به طراحان کمک می نماید تا متن را در صفحه مورد نظر به طور آزمایشی قرار دهند و پس از آن تنظیمات از جمله نوع فونت ، رنگ پیش زمینه ، حروف و فاصله ها را بررسی کند.

نکته سوم به کارگیری Bullet Point ها ، سر تیترها ، رعایت فواصل میان کلمات ، پاراگراف ها و همچنین رنگ و تضاد رنگ است است که موجب جذاب تر شدن متون می شود ، همچنین این موضوع بر روی سئو سایت تان تأثیرگذار خواهد بود.

نکته بعدی اینکه تلاش کنید در یک سایت بیشتر از سه نوع فونت به کار نبرید زیرا استفاده از فونت های زیاد و متنوع در سایت صحیح نیست و چشم کاربر حین بازدید از سایت تان خسته و موجب سردرگمیش می گردد.

رعایت این نکات در رابطه با تایپوگرافی وب سایت ‌تواند علاوه بر جذابیت به کارایی و کاربرپسند بودن سایتتان کمک زیادی کند.

نتیجه گیری

در آخر این مقاله می‌ خواهیم به پرسش بسیاری از شما پاسخ دهیم ؛ با وجود این موارد و اهمیت به کار بردن تایپوگرافی زیبا و صحیح در وب سایت چگونه می‌توانید انواع متن مناسب را برای سایت تان انتخاب کنید؟

برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم اکنون که با عناصر و نکات مهم تایپوگرافی آشنا شدید بیاید در رابطه با روند انتخاب نوع حروف جهت رابط کاربری سایت تان فکر کنید. اگر تعداد زیادی حروف و قلم دارید احساس غوطه وری در شما به وجود می ‌آید که انتخاب بهترین از میان آن کار دشواری است پس برای کمک به شما چند مورد را حتماً در نظر بگیرید.

به هدف و شخصیت اصلی سایت خود توجه کنید ، از لحن مناسب برای هماهنگی با فونت تان به کار بگیرید وگرنه هیچ اطمینانی ندارید که باید از کجا شروع کنید. کمی وقت بگذارید و ببینید دیگران چه کاری انجام می دهند و الگوهای مشابه را مشاهده کنید و نمونه های خوب و بد تایپوگرافی را از یکدیگر جدا نمایید. حتی می توانید با دنبال کردن هشتگ های تایپوگرافی در شبکه‌های اجتماعی یا جستجوی تایپوگرافی در اپلیکیشن پینترست ایده های خوبی را درباره آنچه که وجود دارد به دست آورید.