همان طور که می دانید بازاریابی به فعالیت هایی گفته می‌شود که توسط یک شرکت یا یک برند به منظور برقراری ارتباط با مشتری انجام می شود. بازاریابی انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن ها به گونه ای تأثیر خود را روی فروش می گذارند. شاید تصور کنید که در بازاریابی همیشه یک سمت برند و شرکت های تجاری قرار دارند و مشتریان و مصرف کنندگان در سمت دیگر. در صورتی که نوع دیگری از بازاریابی وجود دارد که با عنوان بازاریابی کسب و کار به کسب و کار با B2B شناخته می شود و این گونه نیست. این نوع بازاریابی با اینکه شاید برای شما کمی نا آشنا تر از انواع دیگر بازاریابی باشد ولی بخش زیادی از تعاملات کسب و کار از این طریق انجام می شود. لطفا در ادامه با بررسی بیشتر این بازاریابی همراه ما باشید.

بیشتر بدانید : بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا چیست؟

بازاریابی کسب و کار به کسب و کار یا B2B چیست؟

واضح است که بازاریابی کسب و کار به کسب و کار یا همان Business to Business که به صورت اختصاری با B2B نمایش داده می شود ، مربوط به تعاملات تجاری بین دو بیزینس مرتبط می باشد در واقع یک بیزینس تجاری محصولات و خدمات خود را به یک بیزینس تجاری دیگر ارائه می دهد و یا در قبال آن مبادله کالا به کالا انجام می شود. این بازاریابی به شما کمک می کند تا در کنار فروش تکی به مشتریان معمول خود ، از طریق همکاری با تجارت ها یا کسب و کارهای دیگر بتوانید محصولات و خدمات خودتان را به شکل گسترده تری ارائه دهید و از این رو فروش بیشتری نیز داشته باشید.

این کار به شکل قابل توجهی فروش و سود شما را افزایش می دهد. شاید شما به صورت روزانه در فروش عادی محصولات خود به مشتریان ، فقط چند فروش داشته باشید اما با استفاده از این بازاریابی می‌ توانید فروش خود را تا چندین برابر از حالت عادی بیشتر کنید.

بازاریابی کسب و کار به کسب و کار یا B2B چیست؟

حال تصور کنید که به جای همکاری با یک کسب و کار با چندین بیزینس مرتبط با محصول و خدمات خود همکاری کنید ، با این کار شما سود معمول خود را به شکل چشم گیری افزایش می دهید. این نوع بازاریابی به خودی خود علاه بر افزایش فروش و سود دهی در کاهش هزینه ها و مخارج شما بسیار موثر و سودمند ظاهر می شود. در واقع خیلی از هزینه های جانبی در این روش از بین می رود. در واقع شما در کنار کاهش هزینه ها ، افزایش سود و فروش را شاهد خواهید بود که این موضوع به تنهایی خود اهمیت استفاده از این نوع بازاریابی را قوت می بخشد. در ادامه با بررسی مزایای بازاریابی B2B همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟

مزایای بازاریابی کسب و کار به کسب و کار

1) افزایش مقدار فروش نسبت به حالت عادی: شاید یکی از بزرگترین مزیت های بازاریابی کسب و کار به کسب و کار همین حجم بالای کالاهای مبادله شده باشد. در واقع اگر محصولات و خدمات خود را به صورت عمده به یک بیزینس دیگر بفروشید ، مثل این است که شما صدها مشتری در آن روز داشتید.

هرچند که پیدا کردن بیزینس ها و کسب و کارهای معتبر مربوط به محصولات و خدمات در این نوع فروش کمی سخت و زمانبر است ولی بعد از مدتی سود دهی بسیار بالایی را مشاهده خواهید کرد. از این رو تاثیر این نوع بازاریابی را دست کم نگیرید. در واقع اگر شما از بازاریابی B2B استفاده نکنید ، مجبورید انرژی و زمان زیادی صرف کنید تا با جذب مشتریان عادی و فروش های تکی طی ماه‌ها و مدت زمان طولانی ، فقط به یکی از قرارداد های معمول در این بازاریابی دست پیدا کنید.

2) دریافت سفارشات عمده به صورت ثابت: معمولاً بیزینس ها ترجیح می دهند مواد اولیه و محصولات و خدمات مورد نیاز خود را به طور ثابت از یک کسب و کار معتبر تهیه کنند. از این رو اگر شما محصولات و خدمات با کیفیت ارائه دهید در طول سال سفارشات ثابتی را دریافت می کنید و از این طریق به همکاری بلند مدت با کسب و کارهای دیگر دست پیدا می کنید.

3) در این نوع بازاریابی زمانی که برای آماده سازی سفارشات صرف می شود ، از حالت عادی و فروش تکی بسیار کمتر است. همچنین مشتریان شما در این نوع بازاریابی معمولاً شامل افراد مشخص و محدودی هستند. همین موضوع باعث می‌شود تا مراحل آماده سازی سفارشات و ارسال آن ها با سرعت بیشتری انجام شود و به افزایش بهره‌ وری شما کمک می کند.

مزایای بازاریابی کسب و کار به کسب و کار

پیشنهاد می شود مقاله بازاریابی هوشمندانه با هوش مصنوعی (AI) را مطالعه کنید

معایب بازاریابی کسب و کار به کسب و کار

همان طور که می دانید در خرید و فروش عادی مشتریان شما می توانند هر کسی باشند. شاید بتوان گفت بزرگترین عیب بازاریابی B2B این است که برخلاف فروش عادی که مشتریان شما می توانند از هر قشری باشند ، برای همکاری با کسب و کار ها فقط باید به دنبال حوزه های مرتبط با فعالیت خود باشید.

به این خاطر بازار هدف شما کمی محدود می شود. همچنین در این نوع بازاریابی بر عکس فروش عادی ، باید بر روی قیمت با خریدار توافق کنید و هر چه که حجم فروش بالا رود این تخفیف هم باید بیشتر شود. هر چند که در مبالغ بزرگ این تخفیف ها چندان محسوس نیست اما در مقایسه با خرید معمولی شما قیمت های خود را بیشتر کاهش می دهید.

یکی دیگر از معایب این نوع بازاریابی این است که شما باید شخصاً و یا اینکه از طریق نماینده فروش اصلی سفارشات و معاملات B2B خود را ثبت و نهایی نمایید. از این رو باید کمی وقت و انرژی بیشتری صرف کنید. هر چند که بازاریابی کسب و کار به کسب و کار از معایبی نیز برخوردار است اما مزایای آن نسبت به معایب آن بسیار بیشتر می باشد و باز هم با وجود این تفاسیر استفاده از این بازاریابی بسیار سودمند است و به کارگیری آن برای کسب و کار ها قطعا کمک بزرگی به گسترش مشاغل می کند.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

نتیجه گیری

همان طور که پیش تر اشاره کردیم بازاریابی B2B با اینکه اسم نا آشنایی دارد اما یکی از پایه های معاملات تجاری به شمار می رود. در واقع این بازاریابی به همکاری و معاملات یک کسب و کار با یک کسب و کار دیگر تاکید دارد. در این نوع بازاریابی کسب و کار های مرتبط با هم همکاری می کنند. این نوع بازاریابی در کنار فروش عادی و تکی محصول می تواند در بلند مدت سود هنگفتی به شما برساند. از مزایای این بازاریابی می توان به این موضوع اشاره کرد که شما در یک روز چندین برابر فروش عادی خود محصول به فروش می رسانید. از طرفی نیز می توانید با بیزنس ها و شرکت ها همکاری بلند مدت نیز داشته باشید که از این رو به می توانید سود زیادی کسب نمایید. البته این روش با اینکه از معایبی نیز برخوردار می باشد اما باز هم استفاده از آن به افزایش فروش و ارائه ی خدمات بسیار کمک می کند. ما در این مطلب سعی کردیم تا کامل ترین اطلاعات را راجع به بازاریابی کسب و کار به کسب و کار ارائه دهیم. از همراهی شما سپاسگزاریم.