بازاریابی پیامکی که به عنوان SMS marketing نیز شناخته می‌شود یکی از روش‌های بازاریابی است که از طریق پیامک صورت می‌گیرد. این نوع بازاریابی نه تنها در مشاغل سنتی بلکه میان کسب و کارهای اینترنتی نیز رواج دارد. تبلیغ از راه اس ام اس و پیامک شاید این روزها تبدیل به یک چیز آزار دهنده شده باشد اما همچنان جواب می‌دهد و به عنوان یک ابزار مناسب برای کسب و کارها مختلف به حساب می‌آید. همچنین تفاوتی ندارد که چه مدل خدمات و مشتری‌هایی دارید بازاریابی با پیامک می‌تواند برایتان به منظور نزدیکی بیشتر کاربران با برند شما شود. در این مقاله سعی داریم این مدل از بازاریابی را به کسب و کارهای اینترنتی و فضای آنلاین بیشتر نزدیک کنیم تا برای افراد فعال در این حوزه نیز مؤثر واقع شود، در ادامه این مقاله با سایت برتر رایانه همراه باشید.

تعریف بازاریابی پیامکی

همان‌گونه که در بالا به آن اشاره نمودیم این نوع از بازاریابی به عنوان اس ام اس مارکتینگ و بازاریابی پیامکی هم شناخته می‌شود . به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی است که در دسته بندی بزرگ‌تر بازاریابی موبایل یا موبایل مارکت قرار می‌گیرد.

بازاریابی پیامکی چیست؟ - عکس نوشته - سایت برتر

هدف از بازاریابی پیامک آگاه سازی مخاطب، ارائه پیشنهاد ، برند سازی و در آخر فروش محصولات و خدمات می‌باشد. قبل از فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند و امروزه روز پیامک همیشه مورد توجه بوده است اما در مدل‌های قدیمی گوشی به دلیل نبود اینترنت پیامک به عنوان ابزار مهم ارتباط متنی به شمار می‌آمد.

بیشتر بخوانید: ریبرندینگ چیست؟

ارسال پیامک از طریق سامانه‌های ارسالی پیامکی نسبت به دیگر ابزارها نظیر بازاریابی ایمیلی کمی سخت‌تر بوده به همین علت اشخاص کمی مشغول به ارسال پیامک می‌باشند هرچقدر تعداد ( در نسبت با سایر پیام رسان‌ها و ابزارهای ارتباط متنی ) پیام‌ها کمتر باشد مخاطب گوشی وقت بیشتری را صرف مشاهده آن می‌کند.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

خیلی از پیام‌ها ممکن است بعد از باز شدن پاک شود و دلیل آن هم تبلیغات است. تبلیغات به علت افراط بسیاری از کسب و کارها در آم جز یک چیز آزار دهنده در قسمت پیامک‌ها شده است ، اما بازاریابی از این طریق همچنان می‌تواند مورد اعتماد باشد و کاربر با میل و علاقه آن را دنبال کند.

آشنایی با انواع روش های بازاریابی پیامکی

در بازاریابی پیام کوتاه می توان از دو روش استفاده نمود  :

بازاریابی انبوه پیام کوتاه

در این مدت بازاریابی که به عنوان بازاریابی انبوه یا Mass Marketing شناخته می‌شود پیامک از طریق بانک شماره تلفن‌هایی که توسط شرکت‌های پیامکی ارائه می‌شود به افراد ارسال می‌شود. بازاریابی انبوه نرخ تبدیل بسیار کمی برایتان دارد و معمولاً بیشتر این پیام‌ها توسط افراد پاک خواهد شد اما به هر حال می‌توانید در برنامه خود از آن هم استفاده کنید. توجه کنید که در این بخش همه چیز بستگی به محتوا و متن پیام شما دارد.

در بازاریابی پیامکی انبوه در مرحله نخست لازم است که برای مخاطبین هدفمند پیامک ارسال کنید یعنی در سامانه‌های ارسال پیامک برای شهرهای مد نظر جنسیت و افراد در سن و سال خاص پیامک‌ها را ارسال کنید. سپس می‌توانید از آن‌ها درخواست ارسال یک پیام را داشته باشید یعنی برای تأیید یا مشاهده تحقیق و پیشنهاد شماره  یا کدی را ارسال نمایند. در این روش بازاریابی شما می‌توانید مخاطبین را پیدا کنید که خودشان با رضایت خود درخواست ادامه فرآیند بازاریابی پیامکی را داشته‌اند ‌.

تاثیر بازاریابی پیامکی در افزایش درآمد کسب و کار چیست؟

بازاریابی اجازه ای پیام کوتاه

در روش دوم بازاریابی پیام کوتاه از ابتدا قرار است فرآیند بازاریابی با اجازه و رضایت کامل مخاطب آغاز شود ؛ یعنی خود مخاطب شماره موبایل خودش را در اختیارتان قرار می دهد . بازاریابی اجازه ای یک فرآیند بازاریابی پیام کوتاه است که خود مخاطب با رضایت آن را آغاز نموده و در نتیجه بسیار نتیجه مطلوبی برای کسب و کار شما خواهد داشت .

شما در کسب و کار اینترنتی هم می توانید با این روش ، از طریق تکنیک های شماره موبایل مخاطبین خود را دریافت کنید و سپس آنها را وارد لیست مخاطبین خود جهت اجرای اس ام اس مارکتینگ کنید . در این روش می توانید خبر های مهم کسب و کار خود را اطلاع رسانی نمایید به عنوان مثال از تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه آنان را آگاه کنید و دعوت کنید که به سایت شما سر بزنند .

همچنین در فروشگاه های اینترنتی می توانید روند ثبت سفارش آماده سازی و ارسال را به صورت اتوماتیک از طریق اس ام اس به کاربر اطلاع دهید .

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی

در واقع بازاریابی از طریق پیام کوتاه قرار نیست صرفاً خوب یا صرفاً بد باشد . لیست منفی و مثبتی نمی‌توان خیلی دقیق برای آن مطرح نمود زیرا همه چیز بستگی به نگارش متن شما دارد که می تواند حتی یک مورد مثبت با یک اشتباه تکنیکی به یک مورد منفی تبدیل شود ؛ به همین علت در این بخش چیزی را لیست نخواهیم کرد .

بازاریابی پیامکی شما را به کاربر نزدیک کرده و در صورتی که شما از این نزدیکی سوء استفاده کنید فوراً میتواند این نزدیکی به کاربر تبدیل به یک مورد منفی شود . هر موقع کاربر احساس کند که شما قصد این را دارید که چیزی را به اجبار به او بفروشید و یا بیش از حد پیام ارسال کنید قطعاً به دنبال لغو اشتراک خود خواهد رفت .

توجه داشته باشید که محتوای متن شما باید به گونه‌ای باشد که برای کاربر ارزش داشته باشد به عنوان نمونه اگر می خواهید آنرا از فروش ویژه محصولات خود مطلع کنید تخفیف نیز همراه با آن ارسال کنید و کاربر را ترغیب کنید که به لینک شما در متن پیام رجوع کند . سعی کنید در اول پیام از کاربر بخواهید به صفحه محصول شما سر بزند.

ارسال پیشنهاد های تکراری ، تخفیف های همیشگی از طریق پیام کوتاه می‌تواند در دسته تبلیغات آزاردهنده و اسپرم قرار گیرد. همیشه اس ام اس را همانند ایمیل در نظر بگیرید اگر خیلی زیاده روی کنید حتماً اعتماد کاربر را از دست می‌دهید و این ضربه نسبتاً بزرگی به کسب و کارتان خواهد خورد زیرا مخاطب کاملاً به مرحله نارضایتی خواهد رسید.

مهمترین قابلیت بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی این قابلیت را دارد که در کنار دیگر روش های بازاریابی از آن استفاده نمود. این قابلیت موجب می شود تبلیغات شما نه تنها گسترده‌تر بلکه موثرتر واقع شود . این موضوع را در نظر بگیرید که با این کار تعداد افرادی که تبلیغات شما را می بیند و درباره آن فکر می کنند بیشتر می شود .

سرعت و سهولت در بازاریابی پیام کوتاه : اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیام کوتاه سریع ترین و راحت ترین روش بازاریابی است ؛ در صورتی که با دیگر روشهای بازاریابی آشنایی داشته باشید حتماً از برخی موانع و پیچیدگی های موجود در آن روش ها مطلع هستید . آماری که از بررسی و تحلیل بازاریابی پیام کوتاه حاصل شده بسیار جالب است ؛ از میان تمام پیامک ‌های تبلیغاتی که ارسال می شود حدود ۹۸ درصد آن ها خوانده می شود، هنگامی که پیامک های تبلیغاتی ارسال می شود ۹۵ درصد آنها در همان دقیقه اول خوانده خواهد شد .

جمع بندی

به طور کلی این روش از بازاریابی برای اقشار جامعه یک روش مقرون به صرفه محسوب می شود . به عنوان یک روش اطلاع ‌رسانی سریع و یکی از ابزارهای ارتباطی مؤثر و مفید با مشتری می باشد و با توجه به نفوذ پیامک در جامعه اثر دهی بالایی دارد . می توان گفت بازاریابی از طریق پیام کوتاه استراتژی بازاریابی سبز محسوب شده به این معنا که از کاغذ جهت تبلیغات استفاده نمی‌شود و سبب حفظ محیط زیست و درختان می گردد