یکی از مباحث سئو تکنیکال نشانه گذاری اسکیما یا Schema markup به حساب می آید. این نشانه گذاری شامل نوعی کد های معنا دار می باشد که به html وب سایت تان افزوده می گردد. از طریق اسکیما می توانید تمامی موتورهای جستجو محبوب همچون گوگل و فایرفاکس اطلاعات دقیقی در رابطه با محتوای وب سایت را در نتایج نشان دهد. در واقع با وجود این نشانه گذار بهتر دیده شدن وب سایت تان در نتایج جستجو را به همراه دارد و برای کاربران راهنمایی و ظاهر بهتری را ارائه می دهد. در این مقاله از سایت برتر قصد داریم تا شما را با انواع نشانه گذاری های آشنا نماییم و در رابطه با مزیت استفاده از اسکیما اطلاعات جامعی ارائه دهیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف نشانه گذاری اسکیما مارک آپ

به علت پیچیدگی پردازش اطلاعات از طریق خواندن html توسط موتورهای جستجو از نشانه گذاری اسکیما، مارک آپ اسکیما یا داده های ساختار یافته استفاده می کنند. این کار عملکرد موتورهای جستجو را برای حذف اطلاعات حیاتی در محتوای وب سایت آسان تر می نماید. وب‌ سایت‌هایی که یک اسکیما در صفحه خود اعمال می نمایند این نشانه در زیر یا کنار عنوان صفحه افزوده خواهد شد و شامل قیمت، raiting یا موارد دیگر خواهد بود. ساده بودن اسکیما به سئو سایت کمک می نماید و در نرخ کلیک و بالا رفتن بازدید ها جهت تثبیت رتبه و بهبود آن تأثیرگذار است، همچنین موجب بالا رفتن ترافیک سایت خواهد شد.

اسکیما مارک آپ با مشخص کردن زمینه محتوای صفحه سایتتان موجب شده تا موتور جستجو  بتواند محتوای صفحات سایت را بهتر شناسایی کند و انواع مختلف مطالبتان که شامل مطلب، عکس، ویدیو و … را از یکدیگر جدا نماید. گوگل در این وضعیت جهت درک و خزش یک صفحه با بکارگیری از داده های ساختاری که یکی از آنها اسکیما است ‌منطقی عمل می نماید و با علامت گذاری اسکیما اطلاعات مربوط به یک صفحه محتوای صفحه را طبقه‌بندی خواهد نمود. به طور واضح تر نشانه گذاری یک متن و زبان خاصی به موتورهای جستجو می دهد تا از این طریق بتوانند مطالب را فهرست بندی کند و گوگل را جهت مشخص کردن نحوه برخورد با محتوا راهنمایی نمایند. به همین منظور به جای به کارگیری توضیحات متا طرح‌های اسکیما را نیز جهت نشان دادن در نتایج موتور جستجو یا سرپ به کار می گیریم.

معرفی مدل های مختلف نشانه گذاری اسکیما

برای انواع محتوا اسکیما مدل های مختلفی دارد و همانگونه که میدانید مهمترین آن raiting یا نظر سنجی می باشد که در نتایج فارسی با این نشانه زیاد روبرو شده اید. اسکیما نظرسنجی برای نظر دادن کاربر از ستاره های نظرسنجی استفاده می کند که معمولاً از یک تا پنج ستاره قابل نظر دادن است. اکثر کاربران به نظرسنجی های یک صفحه توجه می‌کنند تا از این طریق میزان رضایت مردم در رابطه با محصول یا خدمت آگاهی کسب کنند. برای مشاهده سریع تر و راحت تر نظرات کاربران یک طرح با ستاره های نظرسنجی در قسمت بالای توضیحات متا ظاهر می شود.

نشانه گذاری اسکیما سازمانی

اسکیما سازمانی یا (Organization Schema) یک مدل جهت مشاهده اطلاعات یک شرکت همچون آدرس در نقشه، شماره تلفن، لوگوی رسمی شرکت، توضیح در رابطه با شرکت، مدیر عامل و … به کاربر می باشد. این اسکیما برای وقتی طراحی شده که کاربر برند یا یک شرکت را جستجو می کند و قصد دارد تا اطلاعات بیشتری در رابطه آن به دست آورد.

نشانه گذاری اسکیمای شخصی

اسکیمای شخصی جهت مشاهده اطلاعات شخصی افراد است. هنگامی که کاربر نام فردی را جستجو می‌کند نشان داده می شود. کلیه اطلاعات اولیه نظیر نام، تاریخ تولد، تحصیلات، اعضای خانواده، دستاورد ها و دیگر اطلاعات مهم را نشان می دهد.

اسکیما رویداد این مدل از اسکیما داده های اضافی را برای رویدادهای برنامه‌ریزی شده که دارای تاریخ معینی است در اختیار کاربر قرار می دهد. این نشانه گذاری اسکیما هنگامی به کار می رود که کاربر یک کنسرت، جشنواره یا رویداد را جستجو کند. گذاشتن این نشانه گذار اطلاعاتی نظیر تاریخ، رویداد مکانیو قیمت ‌بلیط در نتایج نمایش می دهد و این امر به افراد جهت اطلاع از کلیه رویدادها مورد نظر کمک می نماید.

سایر مدل های نشانه گذاری اسکیما

اسکیمای مقالات موجب می شود تا موتورهای جستجو مطالب تاکید شده در عنوان مقاله، تصویر برجسته، زمان انتشار و حتی گاهی فیلم را درک کند. مدلهای مختلفی از نشانه گذاری مقاله برای انواع مختلف مقاله همچون اخبار، فناوری، پست های وبلاگ و … موجود است که اطلاعات مفیدی را به کاربران ارائه می دهد.

نشانه گذاری اسکیما محصول

اسکیما محصول داده های خاصی از محصول همچون قیمت و وضعیت دسترسی را ارائه می دهد. این نشانه گذاری اسکیما معمولاً برای فروش یک کالا یا خدمات خاص استفاده می گردد. این نشانگر ها موجب می شود تا محصول از رقبای که از این اسکیما استفاده نمی کنند متمایز باشد. علاوه بر این به افراد این امکان را می دهد به راحتی آن را مقایسه کند. از این نوع اسکیما جهت جستجو کردن محصولات و سایت های فروشگاهی استفاده می شود.

نشانه گذاری اسکیمای لیستی یا دستور آشپزی

اسکیمای لیستی یا دستور آشپزی به وب سایت ها کمک می نماید تا محتوای نمایش داده شده آن ها در نتایج به یک محتوای غنی تبدیل شود. این نوع اسکیمای به صورت تیتر وار دستورالعمل جستجو شده را در نتایج نشان داده تا کاربر پیش از کلیک کردن بر روی صفحه اطمینان یابد که به طور دقیق مطلب مورد نظر خود را پیدا کردند و اطلاعات دقیقی از زمان و … کسب نمایند.

در نهایت اسکیمای ویدیویی همانگونه که از نامش مشخص است جهت مشاهده ویدیو ها به کار برده می شود به طوری که یک عکس کوچک از نمایش ویدیو در نتایج کنار توضیحات متا قرار می گیرد. هنگامی که از قسمت سرچ ویدیو در گوگل استفاده کنیم با اسکیمای زیادی روبرو خواهید شد. این مدل از اسکیما به کاربران کمک می نماید که اگر به دنبال ویدیو در نتایج هستند بهتر متوجه شود تا که محتوای آن صفحه ویدیویی است.

مزیت های به کارگیری از اسکیما

در اینمقاله در رابطه با تأثیری که اسکیما در سئو سایت می ‌گذارد اشاره نمودیم و گفتیم که با یک کد ساده Html می توان وب سایت را در نتایج جستجو برجسته و جدا کرد. از مزیت های اسکیما برای وب سایت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-این نشانه گذار به موتورهای جستجو اطلاعات مهم و نکات کلیدی که در صفحه هدف شماست کمک می‌کند تا علامت‌گذاری و برجسته نماید.

-با نشان دادن جزئیات مفید و خوب به کاربر یک پیش نمایش زیبا به نتیجه جستجو می دهد.

-نکات در اسکیما برجسته و موجب جذب مخابرات و بالا رفتن نرخ کلیک وب سایت تان می شود.

-با بالا رفتن ترافیک حاصل از زیادتر شدن کلیک ها در بهبود و تثبیت رتبه سایت تأثیر مثبتی خواهد داشت.

به طور کلی با توجه به تأثیرات مثبتی که اسکیما در سایت می گذارند به کارگیری آن را برای بیشتر وب سایت ها می توان مفید دانست اما این را نیز باید در نظر گرفت که مطابق با نوع صفحه هدف خود از اسکیما استفاده کنید تا موجب اذیت شدن کاربر نگردد. این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که بسیاری از اسکیما ها توسط گوگل در ایران تحریم و قابل استفاده نیستند. امیدواریم توانسته باشیم تا شما را با این نشانه گذاری مهم در وب سایت آشنا نماییم و بتوانید و با تاثیرگذاری از مطالب خوانده شده عملکرد بهتری داشته باشید.